חדשות בארץ

המאבק בשוהים הבלתי חוקיים: אושר החוק המחמיר עם הסייענים

מליאת הכנסת אישרה את החוק בקריאה שלישית כך שניתן יהיה להיאבק בתופעה של הסעה, הלנה והעסקה של שוהים שלא כדין. עברה בקריאה ראשונה ההצעה להשוות עונשו של מחבל קטין לזה של בגיר

מעצר שוהה בלתי חוקי, ארכיון (צילום: Yonathan Shaul/Flash90)מעצר שוהה בלתי חוקי, ארכיון (צילום: Yonathan Shaul/Flash90)
אא

תוחמר ענישתו של אדם שהסיע, הלין או העסיק שוהה בלתי חוקי, גם אם לא תמך בטרור. כך אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. היום (חמישי) החוק החדש יירשם בספר החוקים.

31 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק אל מול 9 שהתנגדו. בהצעת החוק של ח"כ צביקה פוגל הוצע להחמיר את הענישה בגין ביצוע עבירות של סיוע לשוהים בלתי חוקיים. בעבירות בנסיבות רגילות עונש מאסר יוחמר לארבע שנים במקום שנתיים, ובעבירות שנעברו בנסיבות מחמירות – למשל הסעה של 2-3 שוהים בלתי חוקיים או יותר, או מי שמארגן או מנהל שירותי הסעה  – תוחמר הענישה לשבע שנות מאסר במקום ארבע כיום.

חוק הכניסה לישראל קובע איסור של הסעה, הלנה והעסקה של שוהים בלתי חוקיים, במטרה לפגוע בתמריץ הכלכלי של מסיעים, מעסיקים ומלינים המסייעים לשוהים בלתי חוקים בישראל. מאז ראשית המלחמה החלה המשטרה לאכוף את החוק בצורה מוגברת. מידי יום ניתנים צווי סגירה לחודש ימים לבתי עסק בהם נתפסים פלסטינים, חלקם תושבי עזה שנותרו בישראל ולא שבו לרצועה.

יש לציין כי חלה עליה גם במספר הפיגועים בהם מעורבים שוהים בלתי חוקיים. המחבל שביצע השבוע את הפיגוע בקניון בגן יבנה הינו שוהה בלתי חוקי. כמו כן, המחבלים אשר ביצעו לפני כחודשיים פיגוע ברעננה בו נרצחה תושבת העיר עדנה בלושטיין ונפצעו עוד כ-20, גם היו שוהים בלתי חוקיים.

יוזם החוק, יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, ח"כ צביקה פוגל, אמר כי "חוק החמרת הענישה לסייענים יוסיף כלים נוספים לגורמי הביטחון להילחם בטרור, ובכל אותם האנשים שבצע כסף חשוב להם יותר מחיינו".

דינו של מחבל קטין כדין מחבל בוגר

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק של חבר הכנסת יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) שמשווה את דינו של מחבל קטין, שביצע פיגוע טרור, לדינו של בגיר, שלא כמו בדין הפלילי.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי ״החומרה שאנו מייחסים לטרור ולמעשי הטרור הגורמים לנפגעים בנפש וברכוש, והעובדה כי מעשי טרור אלה מתבצעים גם על ידי קטינים, מחייבות התייחסות מחמירה גם לקטינים שהורשעו בעבירות, קל וחומר בעבירות חמורות".

קרויזר הסביר במליאת הכנסת את חשיבות החוק: "הצעת חוק זו באה לדרוש ענישה זהה לקטין ובגיר ועל כן ניתן יהיה להעניש קטין מגיל 14 ויתרה מזאת, החל מהגיל אשר האחריות הפלילית מוטלת עליו, דהיינו מגיל 12 ומעלה. הצעה זו חוקקה בעבר, בשנת 2016, כהוראת שעה למשך שלוש שנים, אולם מאז פג תוקפה ולא נחקקה שוב. בשל גל הטרור הפושט על ארצנו מדובר בצעד מתבקש להרתעה ומניעה מפני מחבלים צעירים".

תגיות:שוהה בלתי חוקיאישור חוקסיכול טרור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה