סוגיות בתנ"ך

תעלומת הצרעת: כל הפרטים על המחלה שאין לה הסבר רפואי

התורה מאריכה מאד ומפרטת את סדר אבחנת הצרעת, וטהרתה בהמשך. אך האם מישהו מאיתנו פגש לאחרונה מצורע? מה זו צרעת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בפרשת השבוע פותחת התורה בדיני צרעת. התורה מאריכה מאד ומפרטת את סדר אבחנת הצרעת, וטהרתה בהמשך. אך האם מישהו מאיתנו פגש לאחרונה מצורע? מה זו צרעת?

מסתבר שהתשובה לשאלה זו איננה פשוטה, ולמעשה עודנה תעלומה. המפרשים וגם הרופאים עדיין לא יודעים לזהות באופן ברור את המחלה שעליה דיברה התורה.

מי שמכיר את ההיסטוריה, יודע שבמשך אלפיים השנים האחרונות הצרעת היתה מצויה יחסית בעולם. היו בתי מצורעים בהרבה ערים מרכזיות, ויש הרבה תיאורים וציורים של המצורעים וגורלם.

בשנת 1873 זיהה החוקר הנורבגי הנסן את החידק הגורם למחלה הזו, והיא קרויה על שמו (לא נעים...) "מחלת הנסן", או בשם הלועזי lepra. בהמשך ההתקדמות הרפואית זוהתה גם התרופה למחלה זו, וכיום היא חלפה מן העולם, ב"ה. ניתן למצוא אותה רק במדינות נחשלות ונעדרות רפואה, כמו באפריקה.

במשך כל ימי הביניים נתפסה המחלה הזו כ"צרעת", וחוליה בודדו באיים מרוחקים שסיפורי זוועות נקשרו לראשם. איברי הגוף של החולים בה מתעוותים ומתמלאים פצעים, והמחזות נוראים. הטרגדיה הגדולה היא שמחלת הנסון אינה מדבקת במגע ובקרבה! כל הרחקתם של המצורעים נעשתה בהשפעת הנצרות, שחשבה כי זו הצרעת המקראית, ושכוונת התורה בהרחקת המצורע היא למנוע הדבקה, בעוד המציאות אינה כזו.

כיום אנחנו יודעים כי מחלת הנסן אינה הצרעת המקראית, מסיבה פשוטה מאד: היא לא היתה קיימת בעולם עד התקופה ההלניסטית. מקורות היסטוריים תיארו את זעזועו של העולם כשהגיעה המחלה הזו מן המזרח הרחוק על ידי חיילי האימפריה ההלניסטית. ב-2015 איששו את הידיעה הזו גם מחקרים ארכיאולוגיים מקיפים. ישנה כמות גדולה של שרידי חולים במחלה, בכל המקומות, אבל אך ורק מהתקופה ההלניסטית ואילך.

מי שיקרא את התורה יראה שסימני הצרעת של התורה שונים מאד מהצרעת שבציורים. התורה מדברת על מראה לבן, על סוגים של שערות, וזהו. אין איברים מעוותים, אין פצעים. זו פשוט מחלה אחרת.

מהי, אם כן, הצרעת שעליה דיברה התורה? קשה מאד לשחזר ולהכיר מחלה שכבר לא קיימת אולי אלפי שנים.

רעיונות רבים ושונים הועלו, אבל לסיכום כותב הרב אברהם שטיינברג בספרו על רפואה והלכה, שאף אחד מהם אינו מבוסס. ובפרט אם נזכור שהתורה מדברת גם על נגעי בגדים ונגעי בתים, שאלו תופעות שאינן מוכרות לנו כלל.

רעיון מעניין שהוצע, הוא כי הצרעת היא סוג של פסוריאזיס. אמנם הפסוריאזיס המצוי בזמננו איננו תואם לצרעת המתוארת בתורה, אבל למחלות יש, כידוע, גרסאות שונות, כמו תכנות מחשב... כמו קורונה... יתכן שהגרסה עליה דיברה התורה היתה דומה לפסוריאזיס, שמה שמאפיין אותה הוא הופעתם של נגעים גדולים ובהירים על הגוף, ובעיקר: אין לה שום הסבר רפואי. היא לא קשורה לזיהום ולא לחיידק, היא פשוט מגיעה מהשמים, והולכת כשה' רוצה. זה מתאים לצרעת המתוארת בתורה, שבאה כעונש על לשון הרע, והולכת כאשר האדם חוזר בתשובה.

תגיות:צרעתסוגיות בתנ"ךמחלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה