פסח

חשוב לדעת: כיצד מכשירים את המטבח לפסח?

כך תגיעו מוכנים לפסח: איך מכשירים מקרר ותנור, כיור וכיריים? מתי צריך להגעיל, ומה צריך לקנות חדש? הרב ירון אשכנזי בהדרכה כתובה ומצולמת. כל מה שחשוב לדעת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני הכל, רוצים הדרכה מצולמת? הרב ירון אשכנזי מדגים כיצד מכשירים על פי ההלכה - בסרטונים קצרים:

 איך מכשירים לפסח? כל ההלכות החשובות בהדגמה מצולמת, שלא תפספסו

 

סוגי הכלים והכשרם:

הגעלת כלים – ישנם כמה כללים הנצרכים לידיעה לפני הכשרת הכלים בהגעלה:

  1. יש לנקות את הכלי היטב, שהכלי יהיה נקי ושלא יהיה דבוק עליו שיריים כלל, פעמים שישנם כלים שמרוב שימוש נדבק בהם שיריים שאינם ניתנים להסרה (כל מיני נקודות שחורות או חומות) במקרה זה אין אפשרות להכשיר את הכלי, לכן יש להקפיד בזה שהכלי יהיה נקי לחלוטין.
  2. כל הדברים המחוברים לכלי כגון ידיות הכלי, ידית המכסה וכדומה, אין צריך להסירם משום שהכל נחשב לכלי אחד, ומכל מקום יש לנקות היטב את מקום הברגים ולבדוק שאין שם שיירי חמץ או חלודה.
  3. כאשר מגעילים כלים חלבים ובשריים יחד, יש להקפיד לפני שמטבילים אותם במים החמים לשים במים חומר הפוגם כגון סבון כלים וכדומה.
  4. להמתין עד שהמים יבעבעו, ואז להכניס את הסיר ולהמתין כמה שניות עד שהמים חוזרים לבעבע.
  5. להוציא את הסיר ולשטוף במים הקרים.
  6. כללים אלו ניתנים למי שלא מצא מקום שבו יכול לעשות הגעלה כדין וצריך להגעיל בביתו, אמנם מכיון שיש פרטים רבים בהגעלת כלים, לכן לכתחילה יש להקפיד ללכת למקום שבו מגעילים כלים על פי ההלכה, ולא לעשות לבד בבית, ומכל מקום במקרה שהוצרך להגעיל כלים בבית, כדאי להתקשר להתייעץ עם רב ב"קו ההלכה" ולקבל הנחיות ברורות.

ארונות מטבח

מועיל ניקוי כללי בארון, והארונות אינם צריכים ציפוי כלל.

כיורים והחרסינה, הברז והמסננת

מכיון שבמשך השנה רגילים לשפוך מים רותחים בכיור, וכגון כאשר מבשלים אטריות וכדומה, שאחר שהאטריות מבושלות מערים את כל הסיר עם האטריות והמים לתוך מסננת הנמצאת בכיור, לכן יש להכשירם בעירוי מים רותחים מכלי ראשון שהיה על האש או קומקום חשמלי וכדומה, וראוי להחמיר ולערות עליהם מים רותחים ג' פעמים.

החרסינה של המטבח אינה צריכה הגעלה, משום שרוב תשמישה בצונן ומספיק לה ניקוי במים וסבון.

ברז המטבח והמסננת - מספיק לו שטיפה. ידיות הברזים לנקות היטב במים וסבון, ואין צריך להגעילם. המסננת - טוב לערות עליה מים רותחים מכלי ראשון.

סדר ההכשרה – לפני שמערים מים רותחים בכיור, יש לנגב את הכיור שיהיה יבש, ולאחר מכן להתחיל מהחלק התחתון של הכיור ומקום הנקב של הניקוז, ולאחר מכן עולים לדפנות הכיור והשיש (אם צריך להכשיר את השיש).

 

כיריים

כיריים של גז

את המשטח התחתון יש לנקות היטב ולצפות בנייר כסף, ואין צריך לערות עליהם מים רותחים כלל, אלא רק לצפות בנייר כסף עבה, כמו כן אין צורך לפתוח את המכסה כדי להגיע למקום התחתון של המבערים עם החוטים וכו', משום שאין יד אדם מגיעה לשם, לכן מועיל לזה הביטול של בדיקת חמץ וערב פסח.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

את החצובות יש להגעיל אותם בהגעלת כלים כדין, ואם הגעילו אין צריך לצפות בנייר כסף, או לחילופין ניתן לערות עליהם מים רותחים ולצפות בנייר כסף.

את המבערים אין צורך להגעיל ומספיק להם שטיפה בלבד, מכיון שהם כנגד האש כל הזמן, אין להם בליעה כלל ולכן אינם צריכים הכשר.

כיריים קירמיות - הלוגן

כיריים קירמיות נחשבות ככלי זכוכית שמועיל להם שטיפה בלבד, והמחמיר להפעילם על ריק, תבא עליו הברכה. (שו"ת מעשה חושב חלק ו' סימן י'), ולאשכנזים ראוי להעביר סיר רותח (אבן מלובנת) על גבי המשטח.

כיריים אינדוקציה

לספרדים דינם ככלי זכוכית ומספיק להם שטיפה, ולאשכנזים צריך להניח ציפוי מיוחד מסיליקון הנמצא ברשתות השיווק.

 

כלים

כלי זכוכית –לבני ספרד - כל כלי הזכוכית, הכשרם בשטיפה במים צוננים, ואף בכלי זכוכית שמשתמשים בהם לבישול ואפיה, אין צריכים הגעלה כלל, והכשרם בשטיפה. כל זאת בתנאי שהכלי נקי לחלוטין ואין בו שיריים שנדבקו, אבל אם יש בו נקודות שחורות או חומות של שיריים שנמצאים על גבי הכלי ואינם יורדים, אין אפשרות להשתמש בכלי בפסח כלל. ולבני אשכנז – כלי זכוכית אסורים ואין להם הכשר כלל, ויש לקנות כלים חדשים לפסח.

כלי קורנינג, פיירקס, דורלקס

דינם כזכוכית

כלי חרס ופורצלן

אין להם הכשר ובמקום הפסד מרובה יש להתייעץ.

כלי מתכת, עץ, אבן, עצם, פלסטיק, ניילון, בקליט

הכשרם בהגעלה. ילקוט יוסף (ב' עמ' תי"א)

בקבוק לתינוק

עירוי ברותחים, ומועיל גם להכשיר את הפיה מגומי.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

סירים ומחבתות

ניתן להגעילם במים רותחים.

סיר לחץ

הגעלה, וגם לגומי מועילה הגעלה.

מחבת טפלון

לבני ספרד – אם טיגנו בה באמצעות שמן ניתן להכשירה בהגעלה, משום שציפוי הטפלון נחשב לפלסטיק, ודעת מרן הרב עובדיה שניתן להכשיר פלסטיק בהגעלה, ואם רגילים לטגן על המחבת ללא שמן אין לה הכשר (ילקוט יוסף (ב' עמ' שצ"א). ולבני אשכנז – כלי פלסטיק דינם כחרס ולכן יש לקנות מחבת חדשה לפסח.

סירים ותבניות מזכוכית

דינם ככלי זכוכית

מחבת לצליה (פלנצ'ה)

מכיון שמחבת זו עשויה לצליה בלי רוטב, חייבת הכשרה בליבון על ידי ברנר עד שהכלי מאדים וניצוצות ניתזין ממנו, ומכיון שכיום הכלים מאד עדינים ויש חשש שהאדם לא יכשיר את הכלי כראוי, ולכן אין לה הכשר לפסח וצריך לקנות מחבת חדשה לשימוש בפסח.

מנגל גחלים

לאחר ניקוי היטב למלאות אותו גחלים ולהבעיר וזה הליבון של התחתית, את הרשת יש להחליף.

מנגל שפועל על גז

אם יש אפשרות לחממו למעלה מ 400 מעלות צלזיוס, ינקה את המנגל והרשת היטב ויפעיל את המנגל על החום הגבוה ביותר במשך כחצי שעה, ומכל מקום אף בזה ראוי להחליף את הרשת לפסח.

מנגל חשמלי

אין לו הכשר כי לא ניתן לעשות לו ליבון כדת וכדין

רשת המיוחדת לצליית כבד

אינה צריכה הכשר כלל, מכיון שלא משתמשים בה לשום תשמיש אחר מלבד לצליית הכבד.

סכו"ם צלחות וכוסות

הסכו"ם שעשוי ממתכת, ובלע ברותח מכלי שני, שהרי יוצקים מהמיחם שהוא הכלי הראשון, אל הצלחת והסכו"ם שהם כלי שני, לכן ניתן להכשירם על ידי שמערים עליהם מים רותחים. צלחות – אם הם עשויים מחרס או פורצלן אין להם הכשר כלל, וכלי פלסטיק וזכוכית ביארנו לעיל.

 

מכשירים

אספרסו

מכיון שיש טבליות שמהם עושים את האספרסו וטבליות אלו יכול להיות בהם תערובת חמץ, לכן צריך להגעיל את כל כלי ההכנה של האספרסו, מקום הכנת הקפה במכונה, והמקציף של החלב, לעומת זאת שאר המכשיר הכשרו בשטיפה.

בלנדר (מג'מיקס) ומטחנת בשר

אם לא טחנו בו חמץ עם חריף יחד, הכשרו בשטיפה. ואם טחנו בו חמץ יחד עם חריף, יש להגעילו במים רותחים, וכן אם טחנו בו חמץ שהיה רותח, יש להגעילו במים רותחים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

מיחם של שבת

אם זה מיחם שמחממים בו מים בלבד ואין מחממים על גביו שום דבר, מותר על ידי הדחה בצונן.  אמנם במיחם של שבת יש לשים לב לדבר נוסף, שלפעמים מחממים על גבי המיחם לחם או בורקס וכדומה, ובמקרה זה אם יש חורים במכסה העליון, יש לחוש שנכנסו פתיתי חמץ לתוך המים של המיחם ונדבקו בתוך שכבות האבנית, לכן אפי' אם יסיר את האבנית לאחר מכן, מכיון שהאבנית אף פעם אינה יוצאת לגמרי, יש לחוש שנשאר פירור באיזו פינה ואין למיחם זה הכשר, ואם אין חורים במכסה העליון, ניתן להכשירו בהגעלה, דהיינו שאת המיחם עצמו יציף במים וירתיח את המים שיגלשו מעל הכלי, ואף אם לא הצליח להסיר את כל האבנית אין זה חוצץ כמ"ש בילקוט יוסף (ב' עמ' שנ"ט) ואת המכסה יגעיל בדרך הרגילה שיטביל אותו במים הרותחים כאשר הם מבעבעים.

טוסטר סנדביץ'

צריך ליבון חמור, וכיון שאין אפשרות ללבנו, אין לו הכשר, ויש לקנות חדש לפסח.

טוסטר אובן

הכשרו כמו תנור לנקות אותו כראוי עם חומר ניקוי ולהסיק אותו שעה על החום הגבוה ביותר, אמנם לתבניות אין הכשר אלא על ידי ליבון חמור שיהיו ניצוצות ניתזים ממנו.

מיקרוגל

לנקות היטב את המיקרוגל, להניח כוס עם מים ומעט סבון, ולהפעיל את המיקרוגל באופן שהמים שבכוס ירתחו והאדים יכנסו לכל הפינות והחורים שבמיקרוגל, ובכך מוכשר לפסח.

וכיום יש סוגי מיקרוגל שפועלים כמו תנור וגם יש להם תוכנת מיקרוגל והכשרם כמו תנור.

מדיח כלים

דרך פעולת המדיח הוא שבתחילה הוא שוטף את הכלים במים קרים, אחר כך שופך את הסבון, ואחר כך זורק מים רותחים על הכלים ומנקה אותם. ולכן הכשרו הוא לנקות את המדיח ניקוי מוחלט, שלא יהיו שיירי מאכל שנדבקו במדיח ועל מדפי הכלים, ולהפעילו על ריק עם הסבון.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

מקצפה, ומכשירים של מים מסוננים למיניהם וכדומה

תשמישם בצונן ולכן מספיק להם שטיפה, אמנם אם משתמשים במקצפה לערבל קמח אין למקצפה הכשר לפסח, שאנו חוששים שפירורים של קמח נכנסו לנקבים של פתח האוורור של המכשיר ואין דרך להגיע אליהם, אמנם במיקסר שהוא אטום לחלוטין ופתחי האוורור שלו נמצאים במקום חיצוני לחלוטין ואינו כנגד הקערה, ניתן להכשיר את המיקסר בשטיפה וכן את קערות הפלסטיק ניתן להכשירם בשטיפה (כאשר הדרך להשתמש בקערות הללו בצונן).

ובמכשיר המים המסוננים אף שיש בו מים רותחים, אין שום מגע של חמץ ולכן מספיקה להם שטיפה חיצונית וכשרים לפסח, רק על מקום הפיה ששם יוצאים המים ולפעמים היד סולדת במקום זה יש לערות מים רותחים מכלי ראשון.

מיקסר ושאר כלים שמשתמשים בהם בקמח

אין להם הכשר, והטעם משום שהקמח טבעו להתפזר בכל פינה, ונכנס בתוך המכשיר ואי אפשר להוציא את החמץ מכל המקומות ולא יימלט שייכנס מעט קמח תוך כדי הפעלתו בפסח.

מקרר ומקפיא

מספיק שטיפה, ואין צריך לפתוח את הפלסטיקים החלולים הנמצאים במקפיא וכדו' משום שאין יד אדם מגעת לשם, ואין שם אלא פירורים ואין שם כזית, ולזה מועיל הביטול שאנו עושים אחר בדיקת חמץ ואחר ביעור חמץ בערב פסח.

קומקום חשמלי

מכיון שאין משתמשים בו חמץ כלל אלא רק מרתיחים בו מים בלבד, לכן מספיק לשטוף אותו היטב בצונן.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

נינג'ה - מכשיר

חייב ליבון חמור וממילא אין לו כשרות, אלא אם יש צירוף נוסף כגון שאינו זוכר אם צלה חמץ בתוך הנינג'ה שבמקרה כזה תועיל לו הגעלה – ליבון קל. וראוי שלא להכשירו לפסח כי קשה מאד לנקות אותו.

פלאטה

בחזון עובדיה (עמ' קל"ח) כתב שמועיל להכשירם בעירוי מכלי ראשון משום שבולעים על ידי עירוי ומעיקר הדין מותר אף ללא עירוי כי כל מה שנופל מיד נשרף.

ומכל מקום כיום הרבה נוהגים להניח את הלחם ישירות על הפלאטה בשבת והפלאטה בולעת בכלי ראשון ממש ואף שגם במקרה זה יש מקום לסברא שהכל נשרף וכמו שמבואר לגבי דין חצובות, מכל מקום ראוי להחמיר לצפות את הפלאטה בנייר כסף עבה.

שולחן

אם רגילים לאכול ישירות על השולחן ללא מפה, יש לערות עליו מים רותחים, ואם חוששים שיתקלקל אפשר לצפות עם מפה לאורך כל החג.

שיש – בשיש מהסוג הישן שמניחים עליו קדירות רותחות, יש לערות מים רותחים. אמנם בשיש המצוי בזמנינו שעשוי מהדבקה של אבנים עם דבק, אין מניחים קדירות חמות על גביו משום שעלול להיסדק, לשם כך מייחדים כמה חתיכות קטנות ניידות שעליהן מניחים את הסירים, לכן השיש עצמו אינו צריך הכשרה, ומספיק לו שטיפה. ואפי' אם הניחו פעם סיר רותח על השיש, בכל זאת מספיק שטיפה משום שלעניין פסח אנו מכשירים את הכלי כפי רוב תשמישו, והשיש רוב תשמישו  בצונן.

לבני ספרד אין צריך לכסות את השיש בכיסוי. ובני אשכנז נוהגים לכסות את השיש והכיורים.

תנור - מכיון שבדרך כלל התנור לא בולע ישירות מהחמץ, אלא רק מהאדים היוצאים מן המאכל, ניתן להכשירו על ידי המתנה 24 שעות אחר האפיה האחרונה, ולאחר מכן לנקות היטב מבפנים בכל דפנות התנור ולהסיקו היטב שעה או יותר.

אמנם לתבניות אפיה אין הכשר, משום שהתבניות בלעו ישירות מהחמץ, וצריכות ליבון חמור, ומכיון שלא ניתן לעשות להם ליבון חמור, לכן צריך להחליפם בתבניות אחרות.

כמו כן אין הכשר ל"טורבו" של התנור ואין להפעילו בפסח.

לגבי תנור פירוליטי (ניקוי עצמי על ידי חום רב מעל 400 מעלות) ניתן להפעיל את התנור עם התבניות על התוכנה הזו ולאחר מכן לנגב את התנור והתבניות, והכל כשר לפסח.

תגיות:כליםכשרותפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה