חדשות בארץ

ח"כ יוסף טייב: "קורא לפיטורים של מרצים באקדמיה המסיתים לטרור"

ועדת החינוך של הכנסת קיימה דיון אחר דברי ההסתה של מרצים, בהם פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן, שהכחישה את הטבח בשמחת תורה. ראשי המוסדות האקדמיים לא הגיעו לדיון. למעלה מאלף סטודנטים בתל אביב קראו לפיטורי מרצה שהספידה מחבל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ועדת החינוך של הכנסת קיימה היום (שני) דיון מעקב אחר דברי ההסתה של המרצה מהאוניברסיטה העברית, פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן, שהכחישה את הטבח ביישובי העוטף בשמחת תורה. ראשי המוסדות האקדמיים לא הגיעו לדיון וזכו לביקורת מצד היו"ר יוסף טייב: "לא יתכן שתהיו חסינים מפני ביקורת של הכנסת ולא תגיעו פה לדיונים. פניתי ליו"ר הכנסת ונשנה את התקנון, ממנהל בי"ס ועד לראש אוניברסיטה שמוזמן לוועדה – יגיע לוועדה. לא יתכן שפעם אחר פעם תזלזלו בוועדות".

ערב הדיון שלח נשיא אוניברסיטת ת"א, פרופ' אריאל פורת, מכתב ובו האשים את יו"ר הוועדה כי הוא "מנהל מסע נקמה להחלשת האקדמיה". עוד כתב ליו"ר כי "דבריך על הסתה כביכול בקמפוס הם עצמם הסתה מרושעת ומסוכנת". פרופ' פורת כתב כי אין בכוונת האונ' לפטר את המרצה ד"ר ענת מטר, שבחרה להלל את המחבל וליד דקא שחטף ורצח את החייל משה תמם: "חופש הביטוי מגן גם על התבטאויות מקוממות, כואבות וחסרות רגישות".

טייב כינה את המכתב "חוצפה שאין כדוגמתה" ואמר: "חופש אקדמי הוא חשוב ואין בכוונתי לגעת בו. עם זאת, מהשבעה באוקטובר, אנחנו בעידן חדש ולא יתכן שמרצה באקדמיה, כגוף מתוקצב על ידי המדינה, יפרסם פוסטים והתבטאויות של אהדה כלפי מחבל או מעשה טרור".

יוזמת הדיון ח"כ קטי שטרית: "איזה אבסורד – אנחנו מטפלים בשמה הטוב של המדינה - ואנחנו הופכים להיות המסיתים. המסית הופך להיות הקורבן. או שהעולם השתגע או שמשהו רע קורה במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. כשנציגי האוניברסיטאות יצטרכו תקציבים הם יגיעו לפה ויהיו נחמדים ולא יוציאו מכתבים שהיו"ר מסית נגדם".

ח"כ שטרית קראה להדחת המרְצות: "המשטרה הייתה צריכה מזמן לעצור את ד"ר מטר ובושה גדולה יותר שנשיא האוניברסיטה נותן לה גיבוי. לא נאפשר יום אחד למרצה כמו פרופ' נדירה, או ד"ר ענת מטר, שיסיתו בארץ או בחו"ל. לא נוותר. יש כבר סטודנטים שמתחילים לומר שהם מתביישים ללמוד באונ' העברית או ת"א".

יו"ר מנהל ועד ראשי האוניברסיטאות, דבורה מרגוליס, ביקשה להדגיש כי "אוניברסיטת ת"א והאוניברסיטה העברית התנערו מהתבטאויות המרצות וראו בהן אמירות מקוממות ולא מקובלות". טייב העיר: "מה זה משנה איפה נעשה? מרצה שמסית לטרור לא צריך להיות חלק מהאקדמיה".

נציג המשטרה בדיון ציין כי "הסוגייה בעניינה של פרופ' נדירה נבחנת. ב-14.3 קיבלנו בקשה ובאותו יום כתבנו חוות דעת והעברנו להחלטת הפרקליטות. ב-4.4 הועברה חוו"ד משלימה מטעמנו עם התייחסות של ראש אח"מ וטרם התקבלה החלטה מהפרקליטות".

בתום הדיון קרא יו"ר הוועדה לראשי המוסדות האקדמיים לנקוט בצעדי מנע שדברי הסתה לא יישמעו בקמפוסים וכן להעניש מרצים עד לפיטורם.

כזכור, המשטרה החלה בשבוע שעבר בבחינת האפשרות לפתוח בחקירה נגד ד"ר ענת מטר, מרצה בחוג לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, בחשד לתמיכה במעשה טרור. זאת בעקבות פוסט הספד בפייסבוק, בו כתבה דברי שבח למחבל וליד דקה, אחד מרוצחיו של החייל משה תמם הי"ד, שמת בכלא ממחלת הסרטן. כדי לפתוח בחקירה נגד המרצה, המשטרה תצטרך לקבל את אישור הפרקליטות. במקביל, כאלף סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב פנו להנהלת המוסד ודרשו לפטר את מטר.

בפוסט של מטר נכתב בין היתר: "היה שלום חבר יקר ואהוב. היית ותהיה מקור השראה אינסופי. הלב איתכן, סנאא ומילאד. עם אסעד וכל המשפחה. עם העם הפלסטיני כולו שאיבד היום אחד מבניו המעולים ביותר".

המשטרה הודיעה כי פנתה לפרקליטות כדי לאפשר לבחון פתיחת חקירה גם נגד פרופסור נדירה שלהוב-קיבורקיאן, מרצה מהאוניברסיטה העברית, שהושעתה לאחר שפרסמה עצומה בה האשימה את ישראל בביצוע רצח עם בעזה. ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, ניצב יגאל בן שלום, המליץ לאחרונה לפרקליטות לאשר פתיחה בחקירה פלילית נגד שלהוב-קיבורקיאן בחשד להסתה.

תגיות:ועדת החינוךהסתה לטרורנדיה מטר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה