חדשות בארץ

מועצת הביטחון הכירה במדינה פלסטינית – ארה"ב הטילה וטו על ההחלטה

החשש הישראלי מהחלטה של מועצת הביטחון אומת, לאחר שצרפת, אקוואדור ויפן הצביעו בעד הפלסטינים ונתנו את הרוב הדרוש, 12 מדינות. ארה"ב ובריטניה התנגדו והפילו את ההחלטה

מועצת הביטחון של האו"ם (צילום: שאטרסטוק)מועצת הביטחון של האו"ם (צילום: שאטרסטוק)
אא

הניסיון של ישראל למנוע ממועצת הביטחון של האו"ם לקבל החלטה הקוראת להכרה במדינה פלסטינית, כשל הלילה (בין חמישי לשישי) באופן חלקי. 12 מדינות, מתוך 15 החברות במועצה, הצביעו בעד ההצעה, אך הוטו שהטילה ארה"ב מנע כינוס עתידי במליאת האו"ם, כדי להפוך את ההחלטה לרשמית.

ישראל, שאינה חברה במועצת הביטחון, ידעה שרוב של תשע מדינות יביא להמלצת המועצה להכרה במדינה פלסטינית. תשע מדינות הודיעו טרם הדיון כי יתמכו בפלסטינים: סלובניה, סיירה לאון, רוסיה, דרום קוריאה, מוזמביק, מלטה, גוויאנה, סין ואלג'יריה. ישראל ניסתה לשכנע את אקוואדור, יפן וצרפת להתנגד או להימנע, והדבר לא צלח שכן שלושתן הצביעו בעד הפלסטינים. בריטניה, ארה"ב ושוויץ הצביעו נגד, ואז הודיעו האמריקנים על הטלת הוטו.

שר החוץ ישראל כ"ץ הגיב להחלטת מועצתה ביטחון: "ההצעה להכיר במדינה פלסטינית, חצי שנה אחרי הטבח הגדול ביותר של יהודים מאז השואה, ואחרי הפשעים נגד האנושות שביצעו מחבלי החמאס היא פרס לטרור. אני מברך את ארה"ב שהטילה וטו על ההצעה המעוותת הזאת. מקומם שגם חצי שנה אחרי הטבח של ב-7 באוקטובר מועצת הביטחון נכשלה בלגנות את הפשעים הנוראיים של החמאס. לא יהיו פרסים לטרור. ישראל תמשיך להילחם עד למיטוט החמאס ולשחרור כל 133 החטופות והחטופים הישראלים".

שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, עזב בזעם את הדיון מועצת הביטחון בתום ההצבעה על הכרה במדינה פלסטינית. ארדן פנה לנציגי המדינות החברות במועצה ואמר: "לדבר אליכם זה כמו לדבר לקיר!"

ארדן הוסיף: "אני מייצג כאן את ישראל כבר יותר משלוש שנים. השתתפתי בעשרות רבות של דיונים במועצה, ומיום הטבח בשביעי לאוקטובר, אני מופיע בפניכם כמעט בכל שבוע. אני חוזר ומסביר את הטיעונים שלנו, אני מתחנן, משכנע, מביא עובדות ועדויות, מציג צילומים, מקרין סרטונים. אבל אתם ממאנים לגנות, ממאנים להקשיב, לא בודקים דבר וממאנים לעשות את הדבר המוסרי והנכון. לא אנסה יותר לתקן כאן היום את מה שכבר שבור. אני מתפלל שיום יבוא ותבינו את גודל הטעות שאתם עושים פה. לפני שיהיה מאוחר מדי".

הפלסטינים פנו למועצת הביטחון, באמצעות רוסיה ואלג'יריה, וביקשו לקבל חברות מלאה באו"ם. בדיון הלילה השתתפו מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, לצד שרי החוץ של איראן, האיחוד האירופי ושרי חוץ נוספים.

המזכ"ל פתח את הדיון ואמר: "סיום המערכה בעזה יועיל להורדת המתח במזרח התיכון. הסיוע ההומניטרי נפגע לעיתים קרובות בגלל הגבלות תנועה ועיכובים. אוכל, מים נקיים, סניטציה ושירותי בריאות הם הכרח. עובדי סיוע נדרשים לחופש תנועה בכל הדרכים ובכל החלקים של עזה. ישראל נדרשת לשיתוף פעולה מלא עם גורמי הסיוע". לגבי הרשות הפלסטינית אמר גוטרש כי "יש לה תפקיד מכריע בעתיד של עזה ויש לעבוד על חזרתה לשטח, העובדה שאין התקדמות לפתרון שתי המדינות מעמידה בסיכון מיליוני אנשים".

זיאד בו עמר, שליחו של אבו מאזן, אמר בדיון: "מקווים שמדינות יכירו במדינה הפלסטינית בהקדם האפשרי על סמך עקרונות שוויון וכבוד הדדי. בקשתנו אינה אומרת שאנו שוכחים את הנעשה בעזה. המלחמה ההרסנית של ישראל כלפי אזרחינו בששת החודשים האחרונים גבתה את חייהם של 35 אלף פלסטינים, מרביתם נשים, ילדים. הרסו תשתיות חיוניות ציבוריות, בי"ח, ביה"ס, מסגדים, תשתיות מים ומזון. עקרו את מרבית אזרחי הרצועה. התקיפות ממשיכות להטיל טרור על אזרחינו במחנות וערים בגדה המערבית ובירושלים. הגיע הזמן לסיום הכיבוש. קוראים למועצת הביטחון להתערב ולנקוט בצעדים הנחוצים שיכפו על ישראל לחדול מתוקפנותה".

על כך השיב שגריר ישראל, ארדן: "שישה חודשים אחרי ה-7 באוקטובר, הטבח האכזרי ביותר ביהודים מאז השואה, המועצה הזו מבקשת לתגמל את המבצעים והתומכים בזוועות אלה במעמד של מדינה. רוצחי ילדים צופים בפגישה הזו והם מחייכים. אין פרס יותר גדול על טרור מאשר הדיון היום. כמה פעמים התכנסה המועצה הזו כדי לדון בדרכים לקדם את שחרור בני הערובה שלנו שנערך בעזה? אפילו לא פעם אחת. כמה גינויים פרסמה המועצה הזו נגד חמאס או על טבח ה-7 באוקטובר הנתעב שלהם? אפס".

"במקום לגנות את הזוועות של חמאס, או לנקוט בפעולה כדי להחזיר את בני הערובה שלנו הביתה, המועצה תצביע על החלטה להמליץ על הענקת חברות מלאה לרשות הפלסטינית – מדינה פלסטינית. עד כמה אתם יכולים להיות מנותקים מהמציאות כדי להקדיש את הזמן והמשאבים של המועצה לתמיכה כל כך מנותקת מהמציאות בשטח? המועצה הזו מבקשת לתגמל את המבצעים והתומכים בזוועות אלה במעמד של מדינה. הרשות הפלסטינית לא רק שלא גינתה את הטבח ב-7 באוקטובר, היא גם כן משלמת משכורות חודשיות לכל המחבלים שהשתתפו בטבח".

תגיות:מועצת הביטחון של האו"םמדינה פלסטינית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה