נוער מתמודד

לא חייבים לנתץ את הקירות של הבית כדי למצוא את האוצרות שבנו

היינו מעדיפים בית רגוע, אבל יש כאן גם הזדמנות לצאת מכל מיני מקובעויות פנימיות שלנו ולהיזכר מה התכלית

אא

הרב אורי זוהר זצ"ל פרסם בחייו ספר בשם: "אבות על בנים", ספר שלימד את משנתו החינוכית ביחס לנוער בסיכון, איך ניתן לקבל ולאהוב אותם. את הספר הוא כתב בזכות הניסיונות שהיו לו בבית עם גידול הילדים, שכולם "העבירו אותו בית ספר", כהגדרתו. אבל מענין שאת הספר הוא בחר להקדיש לבניו "שזיכו אותו בתיקון הגדול של חייו". כך לשון ההקדמה לספר, והטעם לכך, שמעבר להצלחה שהגישה הזו הוכיחה את עצמה ביחס לילדים (שכולם ב"ה חזרו והקימו בתים של תורה), הרב אורי טען שבזכות הגישה הזו הוא גילה עומקים חדשים בעבודת השם.

יש לזה רמז בפרשה שלנו. כתוב בפרשתנו על "צרעת הבית", תופעה מסתורית שבה קירות הבית קיבלו נגעים מוזרים, שחייבו את בעל הבית לתהליך שלם, שבסופו היה צריך לנתץ ולהרוס את הבית. אבל דווקא מתוך הנפילה ומתוך העונש הזה, מובאת קצת נחמה: בתוך הקיר, הרבה פעמים התגלו אוצרות קדומים שאותם הכנענים החביאו בתוך עובי כתלי הקירות (רש"י, ויקרא י"ד ל"ד). דווקא בזכות העונש והנגע נמצאו אוצרות יקרי ערך, שלעולם לא היו מתגלים לולי הניסיון הזה.

יש בזה לקח חשוב עבורנו: גם אם אנחנו עוברים קשיים בבית (במיוחד בימים אלו של הלחץ שלפני פסח), גם אם אנחנו רחוקים מלהגיב בצורה הנכונה והאידאלית וגם אם אנחנו בשפל, דווקא אז יש לנו אפשרות להתבונן ולגלות מהלכים חדשים, שאולי עד עכשיו היו חסומים לנו. לפעמים דווקא הניסיון והקושי מאלצים אותנו לגלות בעצמנו כוחות נסתרים, שכלל לא ידענו שיש בנו. כך בנוי הגוף, שבמצבי חירום משתחררים בו הורמונים מיוחדים שמאפשרים לפעול בצורה עוצמתית ועל-טבעית. כך בנויה גם הנפש, שבמצבי חירום וחוסר ברירה מתגלה יצירתיות מופלאה שרדומה לגמרי בחיי שיגרה. מי שלא שם לב לאוצרות שבו, מצבי קיצון שבאים עליו עוזרים לו לזהות אותם.

יש סיפור ידוע על האוצר מתחת לגשר, סיפור שהלקח שלו הוא שהאוצר לא נמצא מתחת לאיזה גשר רחוק, אלא אצלך, מתחת לאף. כדי לדעת לזהות איפה האוצר בדיוק, צריך לעשות איזה מסע קודם, כדי לחשוף אותו, אבל הוא קיים בנו. זה יסוד שכדאי לכל אחד לדעת, אבל הוא נכון במיוחד להורים למתבגרים מאתגרים. הילדים מומחים ללחוץ לנו על הנקודות הרגישות שלנו, ולהוציא אותנו מישוב דעת והתנהגות שקולה. לכתחילה היינו כנראה מעדיפים שקט תעשייתי, ועם כל הכבוד להזדמנות לצמוח מבחינה רוחנית, היינו מעדיפים "לא הם ולא שכרם", בית רגיל, רגוע, ולא הזדמנויות שכאלה, מלאות סיכון, לחץ, דאגה, בושה ואשמה. אבל הרב אורי זוהר העיד שבמבט לאחור, יש כאן גם הזדמנות, לצאת מכל מיני מקובעויות פנימיות שלנו ולהיזכר מה התכלית, מה העיקר, מה רצון השם, ומהם רעשי הרקע שמפריעים לנו להגיב בצורה נכונה.

לא חייבים להגיע למצבים של ניתוץ קירות כדי לגלות את האוצרות שבנו. כנראה שיהיה קל יותר לגלות אותם בחג החירות, ימי הפסח הקרבים, דרך זמני איכות, חוויות משותפות, עם הרבה הקשבה וכיף, וכמה שפחות לחץ וביקורת. יהי רצון שנצליח להתרומם מכל הקשיים, לגלות את האוצרות שבנו, ואת האוצרות שבילדינו, ולצאת לחירות אמיתית!

כדי לשמוע את הקלטות דברי הרב אורי זוהר זצ"ל ניתן להתקשר לקו החינוך שלו: 08-3137881

תגיות:אוצרותנוער מתמודד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה