כתבות מגזין

הרב האחרון של מצרים בריאיון להידברות: "סאדאת זינק ממקומו ושאל אותי 'מה אפשר לעשות?'"

לפני 45 שנים הרב מנשה מלכה ירד למצרים כדי להנהיג את הקהילה היהודית ולמנוע את הריסת בית הקברות היהודי של קהיר. בריאיון להידברות הוא משחזר את פגישותיו עם הנשיא המצרי דאז אנואר סאדאת: "היו לי איתו שיחות אישיות על נושאים שלא אוכל לפרט"

הרב מנשה מלכה במצריםהרב מנשה מלכה במצרים
אא

זה היה אחד הרגעים המשמעותיים ביותר שחווה במהלך שנותיו כרב. בן 19 וחצי בלבד, עומד מול נשיא המדינה המוסלמית בין הגדולות בעולם, ומשוחח איתו במשך שעה ארוכה. לא זו בלבד, אלא שלאחר מכן הוא אף מקבל "ויזה" של כניסה חופשית למעון הנשיאותי...

אז מה גרם לו, לרב מנשה מלכה, לעמוד מול נשיא מצרים אנואר סאדאת – המנהיג הערבי שיזם את מלחמת יום הכיפורים נגד ישראל? ובכלל, מה הוא עשה שם, במצרים? ללא ספק, מדובר באחד הסיפורים הנועזים ביותר של רב בישראל.

 

"הרב עובדיה שלח אותי"

הסיפור של הרב מנשה מלכה, 65, רב מושב מלילות ואב"ד לממונות במועצה האזורית שדות נגב, מתחיל לפני 45 שנים. זה קרה בתחילת שנות השמונים, כאשר נחתם חוזה השלום בין מצרים לישראל, בניצוחו של ראש הממשלה דאז מנחם בגין ז"ל. שוק התיירות המצרי נפתח למטייל הישראלי, והקהילה היהודית המקומית הייתה זקוקה לרב שינהיג אותה. "הנהלת הקהילה פנתה למרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ולרבה של ירושלים הרב משאש זצ"ל בבקשה דחופה שישלחו להם רב", מספר הרב מלכה.

באותם ימים זכה הרב מלכה לקשר קרוב עם מרן הרב עובדיה יוסף. "בביתו של מרן זצ"ל התקיים מדי יום מניין של תפילת שחרית, והייתי מהיחידים שזכו להתפלל במניין זה. מרן מינה אותי לקפל לו את התפילין של רש"י ורבינו תם, לאחר שחלץ אותם, ובזמן שאני מקפל – הייתי דן עמו בנושאים הלכתיים. נוצר בינינו קשר קרוב מאוד. מרן הורה לי שאלמד את כל ההלכות הקשורות להסמכה רבנית, ואף דאג שאעבור את כל המבחנים המורכבים ברבנות הראשית.

"כשהגיעה אליו הפנייה הזו מהקהילה היהודית במצרים, אמר לי מרן כך: 'אם יוסף הצדיק ירד למצרים, אז מנשה בנו צריך לרדת עמו גם'... אמרתי לו: 'מרן, אבל אני עדיין צעיר', ומרן ענה לי: 'בגלל שאתה צעיר, יש משימות מסוימות שרק אתה תוכל לבצע אותן".

 

"נקבעה לי פגישה ל-10 דקות, אבל סאדאת שוחח עימי למעלה משעה"

בכדי לסייע לרב מלכה בשליחותו, פנה מרן זצ"ל לעזרתו של השגריר הישראלי הראשון במצרים, ד"ר אליהו בן אלישר, כדי שישמש כגורם המתאם בין הרב מלכה לבין הקהילה היהודית המקומית. "זו הייתה המשימה העיקרית של ד"ר בן אלישר, אבל בהמשך הוא היה זה שגם סידר לי את הפגישה עם סאדאת".

למה נפגשת עם סאדאת?

"מדיווחים שונים נודע לנו כי מצרים מתכננת לבנות מרכז תיירות ענק בקהיר, וכי התוכנית הזו כוללת את פינוי בית העלמין היהודי במקום וסלילת כביש מרכזי במקומו. בבית עלמין זה נקבר, בין היתר, רבה של מצרים הרב חיים כפוסי זצ"ל.

"זה היה עניין של זמן עד שהתוכנית תתבצע, ואני נכנסתי למרוץ נגד הזמן כדי להציל את הריסת בית העלמין. בתיווכו של השגריר הישראלי, נקבעה לי ולמתורגמן שלי פגישה עם נשיא מצרים. הזמן שנקבע לנו לפגישה היה בין 10 ל-13 דקות, אבל למעשה היא ארכה למעלה משעה", הוא מספר.

ברשותך נחזור ללילה שקדם הפגישה. אתה בסך הכל בן 19 וחצי, במדינה שעד לפני רגע הוגדרה כמדינת אויב. הצלחת להירדם בכלל?

"היה לי קשה מאוד להירדם. היו לי חששות גדולים, כיצד אצליח להתמודד עם המשימה הזו. אבל מאוחר בלילה, כשנרדמתי, חלמתי שרבי יעקב אבוחצירא זיע"א מברך אותי: 'ה' יהיה בעזרך, כמו שהיה בעזרם של אבותינו'", הוא חושף. "זה הרגיע אותי".

סיפרת שהפגישה שלכם ארכה למעלה משעה. על מה שוחחתם במשך כל הזמן הזה?

"סאדאת הציג לי פסק הלכה של בית דין רבני בצרפת, הקובע כי מותר לפנות קברים על פי ההלכה, ושאל אותי: 'אז מה הבעיה שלכם?'. אמרתי לו בעברית: 'אם זה היה קבר של אבא שלך, היית מסתמך על פסק הדין הזה?'. המתורגמן הסתכל עליי ולחש: "זו תהיה תקרית דיפלומטית, אני לא יכול לתרגם את מה שאמרת'. אמרתי לו: 'או שתתרגם אתה, או שאתרגם אני בעצמי, וזה יישמע עוד יותר גרוע.

"בסופו של דבר לא הייתה לו ברירה והוא תרגם. סאדאת זינק ממקומו וצעק בערבית: 'אבא שלי?!'. כל מי שהיה בחדר נבהל מהזינוק שלו. ואז סאדאת התיישב בחזרה ואמר לי: 'אבל זה לא אבא שלך!'. עניתי לו: 'כל רבותינו הם אבותינו'. הוא היה בהלם מהתשובה שלי, והתעניין מה ניתן לעשות כדי למנוע את הריסת בית העלמין.

"בהמשך הפגישה אמרתי לו: דע לך, אדוני הנשיא, שאזור סיני שייך לעם היהודי. זה המדבר שהלכנו בו ארבעים שנה לאחר צאתנו מארץ מצרים, וזה המדבר בו ניתנה לנו התורה. מדינת ישראל נהגה עמך לפנים משורת הדין בכך שהעניקה לך את השליטה על אזור זה".

 

"רב הנסתר על הגלוי בזה"

כאמור, הפגישה בין הרב הצעיר לבין נשיא מצרים בן ה-62 ארכה למעלה משעה, במהלכה ניהלו דיאלוגים על עניני דת ומדינה ואף שוחחו על עניין נוסף שהרב מלכה אינו מתכוון לחשוף. "זה עניין שקשור לביטחון המדינה, ואיני יכול לדבר עליו. רק זאת אוכל לומר, שניסינו לפעול להבאתו לקבורה של סוכן במנגנוני הביטחון של ישראל אשר לצערנו מת בנסיבות טרגיות בתוך שטח מצרים".

מטעם מי דיברת על זה עם סאדאת?

"איני יכול לפרט עוד, ומבקש לא לדבר על כך. רב הנסתר על הגלוי בזה".

למעשה, הפגישה ביניכם הסתיימה בהצלחה?

"כן", מספר הרב. "בסוף הפגישה סאדאת הורה מפורשות לזרוע הביצועית של המדינה כי עליהם לעקוף את בית העלמין, מבלי לגעת בקברים בכלל. רגע לפני שיצאנו מהחדר שלו, סאדאת הזמין אותי להגיע אליו בכל הזדמנות שארצה. הוא אף נתן לי אפשרות לקבוע עמו פגישות באמצעות סגנו הבכיר ביותר, ולא דרך הפקידות הרגילה".

יצא לך להיפגש איתו עוד?

"כן, אבל לא אוכל להרחיב על כך".

 

"זו הייתה תקופה בלתי נשכחת"

בכל תקופת מגוריו במצרים, הנהיג הרב מלכה את הקהילה היהודית, פיתח ושכלל את המערכת הכשרותית, שיפץ את בית הכנסת המרכזי ובתי כנסת נוספים, ואף נבר בארכיונים המפורסמים של גניזת קהיר. גם מאחורי זה מסתתר סיפור מרתק.

"עוד לפני שסאדאת עלה לשלטון, בזמן הנהגתו של נאצר, היו מאות משפחות יהודיות שנמלטו ממצרים. חלק גדול מהזוגות הללו התגרשו, וחלקם נפרדו בלי להתגרש. בכדי לנקות את בני אותם משפחות מחשש ממזרות, מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ביקש ממני לנבור בארכיונים של הקהילה היהודית ולחפש גיטין ומסמכים המעידים על גירושין", הוא מספר.

כיום, 45 שנים מאז יציאת מצרים האישית שלו, הרב מנשה מלכה מכהן כרב מושב מלילות, אב"ד לממונות, ראש מוסדות וכולל אברכים "שומרי הקודש" בנתיבות, וכאחד ממנהיגיה הרוחניים של דרום הארץ. אבל את הימים ההם, במצרים, הוא לא ישכח לעולם. "זו הייתה תקופה מרגשת ונועזת כאחד, ואני מודה לה' שזכינו להצליח בשליחות קודש זו".

תגיות:מצריםאנואר סאדאתהרב מנשה מלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה