חכמת חז"ל

מפתיע: האם לשמש יש נפש?

שיטת הרמב"ם היא שלשמש, וכן לכוכבים ולמזלות, יש נפש, וזו אחראית לתפקודם. הוא סמך בשיטה זו על הרבה לשונות במקרא ובדברי חכמים, כמו "ששים ושמחים לעשות רצון קונם"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שיטת הרמב"ם היא שלשמש, וכן לכוכבים ולמזלות, יש נפש, וזו אחראית לתפקודם. הוא סמך בשיטה זו על הרבה לשונות במקרא ובדברי חכמים, כמו "ששים ושמחים לעשות רצון קונם".

לאחרונה ישנה שיטה כזו אצל אנשי מדע בני זמננו. אחד מהם הוא רופרט שלדרייק (Rupert Sheldrake), שפרסם לאחרונה מאמר מרכזי המפתח את התיאוריה הזו. שלדרייק הוא בוגר האוניברסיטאות קיימברידג' והרווארד, עבד כחוקר ביוכימיה וביולוגיה של התא באוניברסיטת קיימברידג', וכחוקר פיזיולוגיה של הצמח בארגון ICRISAT.

שלדרייק ידוע במחקריו על התחום שהוא מכנה "תהודה מורפית", ולפיו גופים בטבע שנחשבים לדומם, לחסרי תודעה, מתנהגים כאילו הם יודעים על התנהגותם של גופים אחרים, ומכאן שיש להם רמה מסוימת של תודעה.

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Consciousness Studies בשנת 2021, שלדרייק טוען לתודעת השמש וכל שאר הכוכבים. הביולוג טוען כי "תודעה, מודעות או חוויה עשויים להיות נוכחים במערכות מתארגנות עצמית ברמות רבות של מורכבות".

לדבריו, גם בני אדם עשויים להיות מושפעים במידה מסוימת מהתודעה הקוסמית שביקום, ויכולים לדעת מה טוב עבור היקום.

מובן שהממסד המדעי מנסה להילחם ברעיונותיו, כפי שמתאר אורן פרבר: לאחרונה קראתי בספרו החדש והמרתק של ד"ר רופרט שלדרייק The Science Delusion ("אשליית המדע – להוציא לחופש את רוח החקירה"). הספר, שטרם תורגם לעברית, מראה דרך דוגמאות רבות כיצד הממסד המדעי מאובן באמונות, תפיסות ופרדיגמות המונעות ממנו להתקדם ולהיפתח להבנה מעמיקה יותר של המציאות. מובן שאותו "ממסד" אינו רואה את הדברים בצורה זו, ומבחינתו הכיוונים שאותם מציע שלדרייק הם בבחינת 'פסאודו-מדע'. בשנת 1981, הרחיק לכת העורך הבכיר של Nature בקוראו לשרוף את ספרו של שלדרייק, 'A New Science of Life', שכן, לטענתו, הספר מעוות את הבנת הציבור לגבי מהו 'מדע אמיתי'. ד"ר שלדרייק הוא ביולוג ואיש מדע, הפועל במסגרת המתודה המדעית. הרעיונות שהוא מציע – במושגים של היום – אכן מרחיקי לכת ואף מהפכניים. הביקורת שלו על הממסד המדעי נוקבת אך עניינית ומנומקת היטב. אין זה המקום לדון בתכנים עצמם (זאת בכוונתי לעשות בעתיד), אלא בהלך הרוח האנטי-מדעי בעליל המאפיין, לצערי, אנשי מדע רבים כיום, אשר מזכיר את השמרנות הדתית הקיצונית שעליה הם מרבים להתנשא וללגלג. אחת הסיבות המרכזיות לכך, שעליה עומד שלדרייק בספרו, היא האמונה המטריאליסטית-אתאיסטית שהשתלטה על המדע.

"לכן כדאי להבדיל בין מדע, טכנולוגיה, רפואה וידע אמיתי, ובין דעות המשתלטות על אנשי מדע ומוצגות כאילו הן מדע".

תגיות:שמשנפשחכמת חז"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה