פיתוח האישיות

זה מה שאנחנו יכולים לעשות כשיש לנו מטרה עם משמעות

אם ברצונכם לחיות, דעו למען איזו מטרה אתם מוכנים להקריב את חייכם, ואז חייכם יהיו מלאים, ותוכלו להפיק מהם את המיטב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בחודשים מטלטלים אלה, שבהם נשמעו סיפורי הזוועות הקשים, אנו עדים גם לסיפורי עוצמה וגבורה יהודית שנשמעים בלתי סבירים. עוז רוחם של חיילנו ומפקדיהם, גילויי מעשים אלטרואיסטים של אנשי המילואים וצבא העורף, ארגוני החסד ומעשי החסד הפרטיים. הנתינה למען הזולת היא בבחינת "באנו חושך לגרש".

אנו שומעים שחיילים חוזרים לקרב לאחר פציעה, נלחמים על מנת להיות בחזית הלחימה תוך סיכון חייהם. ויקטור פרנקל, אבי תורת הלוגותרפיה (בספרו "האדם מחפש משמעות"), יכנה זאת "פסיכולוגיית הגבהים". ויקטור מדבר על ממד רוחני שמניע ומפיח כוחות לא מודעים חבויים, אשר יכולים להתגלות במצבים כאלה. לזה קוראים "מציאת משמעות". "כל מי שיש לו איזה למה שלמענו יחיה, יוכל לשאת כמעט כל איך" (ניטשה). המשבר שפקד אותנו קרא תיגר על תחושת המשמעות שלנו, על חדוות העשייה והיצירה (זאת הייתה מטרת האויב). היא שינתה את סדר העדיפויות שלנו ואת שיגרת חיינו, והמשבר הציף שאלות מהותיות לגבי משמעות חיינו. יש תחושה שהדברים שהיו חשובים והעסיקו אותנו – בחלקם כבר לא חשובים, ומשהו גדול קורה לנו לפעול ולעשות למען מטרה גדולה יותר.

עשייה עם משמעות מסייעת בחיזוק החוסן הנפשי. כך גם תחושת ריקנות יכולה להציף קריאה פנימית להתבוננות ולחישוב מסלול מחדש, ופתיחת הזדמנויות לחיפוש ומשמעות למענה, כדי לחוש תחושת סיפוק. כך גילינו הרבה אנשים עם עוצמות אדירות, שאלמלא המשבר לא היו באות לידי ביטוי.

אחת הדרכים ליצירת משמעות בחיים הינה עשייה למען האחר, ופיתוח חמלה. זיהוי סולם ערכים והתמסרות למטרה גדולה שמסייעת בתחושת ערך ומשמעות.

אגדה אינדיאנית מספרת כך: לפני שנים טיילה ילדה בכפר. לפתע ראתה פרפר יפה נתפס בין קוצי שיח ורדים. הילדה שחררה את הפרפר, והוא עף לדרכו. לאחר מספר דקות התגלתה לילדה פיה יפה, שאמרה: "טוב  עשית כאשר שחררת את הפרפר והראית לו טוב לב ואהבה. בקשי משאלה אחת, ואני אמלא אותה". הילדה ביקשה מהפיה: "למדי אותי להיות מאושרת כל חיי" הפיה לחשה דבר מה באוזנה של הילדה, ונעלמה. מאז אותו יום, הילדה הייתה מאושרת כל חייה, ואף אחד לא ידע את סודה. כאשר הזדקנה ועמדה למות, באו זקני הכפר לשאול אותה מה סוד האושר שלה. ענתה הזקנה המאושרת: "הפיה אמרה לי: 'את תהיי מאושרת כל עוד אנשים אחרים יזדקקו לך'" (מתוך סיפרו של פרופסור דוד גוטמן, "האם איחרתי את הרכבת").

תפיסת היהדות בכל הזמנים הדהדה את המסר והכתיבה את הדרך "חיים למען מה שמוכנים למות בעבורו" בכל הזמנים (מרבי עקיבא, דרך האינקוויזיציה ועד השואה והלאה). מסירות נפש למען עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל. זו הסיבה לקיומו של העם היהודי והישרדותו. אנו גדלים ומחנכים על הפסוק "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד".

איך מגלים את המשמעות? מהי בכלל משמעות? שלושה מרכיבים חשובים של משמעות בחיים הם:

  • האם אני חשוב ומשמעותי לאחרים?
  • האם יש לי מטרה בחיים?
  • האם יש לי תחושת שליטה וניהול של חיי או אני חי אותם על הדרך?

אם ברצונכם לחיות, דעו למען איזו מטרה אתם מוכנים להקריב את חייכם, ואז חייכם יהיו מלאים, ותוכלו להפיק מהם את המיטב.

כוכי חזן היא עובדת סוציאלית MA, לוגו תרפיסטית, מומחית בניהול מצבי משבר ובניית חוסן.

תגיות:פיתוח האישיותמטרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה