הרבנית חגית שירה
למה הכנו לשבת הזו חלת מפתח, ולמה תרופות מועילות יותר בחודש אייר?
בליל הסדר היינו כולנו בדרגה גבוהה מאוד. בחצות הלילה הסתלקו האורות, והעבודה בספירת העומר היא להחזיר את האורות בהדרגה
- הרבנית חגית שירה
- פורסם כ"ז ניסן התשפ"ד
(צילום: shutterstock)
השבת מברכין את חודש אייר.
נוהגות הנשים לאפות חלת מפתח לכבוד שבת זו, שהיא השבת שלאחר הפסח. זוהי סגולה נפלאה לפרנסה. יש הנוהגות לאפות את החלה בצורת מפתח ממש, יש הנוהגות לאפות חלה רגילה ולהטמין בתוכה מפתח, יש הנוהגות להכין חלה רגילה ולנקב אותה במפתח.
מה מקור הסגולה הזו, מה העניין, ולמה דווקא בשבת שאחרי הפסח?
המקור הראשון שבו נזכרה הסגולה הזו הוא בספרו של הצדיק רבי אברהם יהושע העשיל מאפטא זצ"ל, בעל ה"אוהב ישראל". שם הסביר הצדיק כי עם ישראל זכה במשך ארבעים שנה לאכול לחם מן השמיים – מן. המן היה חסד השם, הם לא היו צריכים לטרוח ולדאוג, פרנסתם הייתה מגיעה עד פתח בתיהם ממש. והנה, אחרי ארבעים שנה, וזה היה מיד אחרי הפסח, חדל לרדת המן מן השמיים, והיו ישראל צריכים לדאוג לפרנסתם – לזרוע, לגדל, לקצור, לטחון ולאפות... הרימו ישראל עיניהם לבורא העולם, שמפתח הפרנסה בידיו, ובקשו שיפתח להם שערי פרנסה. מאז השתרבב המנהג לאפות חלת מפתח מיד לאחר הפסח.
טעם נוסף לאפיית חלת מפתח, הוא ספירת העומר. ימי ספירת העומר הם ימים של עלייה. בליל הסדר היינו כולנו בדרגה גבוהה מאוד. בחצות הלילה הסתלקו האורות, והעבודה בספירת העומר היא להחזיר את האורות בהדרגה, כל יום קצת, לאט לאט, וכך לפתוח בעבודה איטית ועקבית, שער ועוד שער. וכדי לפתוח את השערים, מה צריך? מפתח, כמובן! זכרי, המפתח בידיך, והוא בעצם עבודת המידות וההשתדלות שלך בימים אלה. יהי רצון שנזכה לעלות ולהיכנס בחמישים השערים, מוכנות וראויות לקבלת התורה.
ארבעה מפתחות מסורים בידיו של הקדוש ברוך הוא: מ – מטר, פ – פרנסה, ת – תחיית המתים, ח – חיה.
המפתח, כך אומרת הקבלה, מסמל את העבודה שהאדם עושה מצידו, בבחינת "פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם כפתחו של אולם". אנו פותחים את הפתח על ידי מצוות השבת, מצוות ספירת העומר, תפילה, דמעות ועבודת המידות, והקדוש ברוך הוא יפתח לנו את אוצרו הטוב, ויקוים בנו הפסוק: "ויצו שחקים ממעל ודלתי שמים פתח".
ראש חודש אייר יחול בע"ה בימים רביעי וחמישי. אייר הוא חודש של אור, והוא מסוגל לרפואה, אייר ר"ת אני י' רופאך – בחודש הזה הקדוש ברוך הוא מרפא אותנו בעצמו.
"רפואות ששותים בין פסח לעצרת – מועילין ביותר". בגמרא במסכת שבת כתוב שמפסח ועד עצרת הרפואה מתחזקת ומועילה, ואם רוצים להתחיל תהליך ניקוי, או להתחיל לקחת תרופה כלשהי, טוב לעשות זאת בחודש אייר. וכך כתב הבני יששכר: חודש אייר הוא נבחן ומנוסה בחוכמת הרפואה, שהוא מסוגל לרפואה, להריק האצטומכא (הקיבה) מן העיפושים וחולשת המרה.
זה הזמן לדיאטה ולניקוי רעלים – כן, גם רוחניים.
החליפו עכשיו את אפליקציית טיקטוק בהידברות Shorts וצפו בתוכן איכותי ומחזק.
לחצו כאן להורדה >>