ביאורי תפילה
"אשרי יושבי ביתך עוד יהללוך סלה": 5 דברים שחשוב לדעת על מזמור קמ"ה בתהילים
הגמרא מבטיחה למי שאומר את פרק קמ"ה בתהילים שהוא "בן העולם הבא". הכירו את המזמור הייחודי
- נעמה גרין
- פורסם כ"ח ניסן התשפ"ד
"אשרי יושבי ביתך עוד יהללוך סלה" – לפניכם מזמור קמ"ה בתהילים, כולל 5 פרטים מרתקים שחשוב לדעת:
קראו את מזמור קמ"ה להשבת החטופים, לרפואת הפצועים, לשמירה על החיילים היקרים ועם ישראל:
א תְּהִלָּה, לְדָוִד:
אֲרוֹמִמְךָ אֱלוֹהַי הַמֶּלֶךְ; וַאֲבָרְכָה שִׁמְךָ, לְעוֹלָם וָעֶד.
ב בְּכָל-יוֹם אֲבָרְכֶךָּ; וַאֲהַלְלָה שִׁמְךָ, לְעוֹלָם וָעֶד.
ג גָּדוֹל יְהוָה וּמְהֻלָּל מְאֹד; וְלִגְדֻלָּתוֹ, אֵין חֵקֶר.
ד דּוֹר לְדוֹר, יְשַׁבַּח מַעֲשֶׂיךָ; וּגְבוּרֹתֶיךָ יַגִּידוּ.
ה הֲדַר, כְּבוֹד הוֹדֶךָ וְדִבְרֵי נִפְלְאֹתֶיךָ אָשִׂיחָה.
ו וֶעֱזוּז נוֹרְאֹתֶיךָ יֹאמֵרוּ; וגדלותיך וּגְדֻלָּתְךָ אֲסַפְּרֶנָּה.
ז זֵכֶר רַב-טוּבְךָ יַבִּיעוּ; וְצִדְקָתְךָ יְרַנֵּנוּ.
ח חַנּוּן וְרַחוּם יְהוָה; אֶרֶךְ אַפַּיִם, וּגְדָל-חָסֶד.
ט טוֹב-יְהוָה לַכֹּל; וְרַחֲמָיו, עַל-כָּל-מַעֲשָׂיו.
י יוֹדוּךָ יְהוָה, כָּל-מַעֲשֶׂיךָ; וַחֲסִידֶיךָ, יְבָרְכוּכָה.
יא כְּבוֹד מַלְכוּתְךָ יֹאמֵרוּ; וּגְבוּרָתְךָ יְדַבֵּרוּ.
יב לְהוֹדִיעַ, לִבְנֵי הָאָדָם--גְּבוּרֹתָיו; וּכְבוֹד, הֲדַר מַלְכוּתוֹ.
יג מַלְכוּתְךָ, מַלְכוּת כָּל-עֹלָמִים; וּמֶמְשַׁלְתְּךָ, בְּכָל-דּוֹר וָדֹר.
יד סוֹמֵךְ יְהוָה, לְכָל-הַנֹּפְלִים; וְזוֹקֵף, לְכָל-הַכְּפוּפִים.
טו עֵינֵי-כֹל, אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּ; וְאַתָּה נוֹתֵן-לָהֶם אֶת-אָכְלָם בְּעִתּוֹ.
טז פּוֹתֵחַ אֶת-יָדֶךָ; וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל-חַי רָצוֹן.
יז צַדִּיק יְהוָה, בְּכָל-דְּרָכָיו; וְחָסִיד, בְּכָל-מַעֲשָׂיו.
יח קָרוֹב יְהוָה, לְכָל-קֹרְאָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת.
יט רְצוֹן-יְרֵאָיו יַעֲשֶׂה; וְאֶת-שַׁוְעָתָם יִשְׁמַע, וְיוֹשִׁיעֵם.
כ שׁוֹמֵר יְהוָה, אֶת-כָּל-אֹהֲבָיו; וְאֵת כָּל-הָרְשָׁעִים יַשְׁמִיד.
כא תְּהִלַּת יְהוָה, יְדַבֶּר-פִּי: וִיבָרֵךְ כָּל-בָּשָׂר, שֵׁם קָדְשׁוֹ--לְעוֹלָם וָעֶד.
1. המזמור נאמר 3 פעמים בתפילה
מזמור קמ"ה בתהילים נאמר בתפילה 3 פעמים ביום. המזמור מתאר את שבחי ה' ואת חסידיו, וחז"ל שיבחו מאוד את האומרו בכל יום וקבעו כי "מובטח לו שהוא בן העולם הבא".
כאשר המזמור נאמר בתפילה, מקדימים לו שני פסוקים: "אַשְׁרֵי יוֹשְׁבֵי בֵיתֶךָ עוֹד יְהַלְלוּךָ סֶּלָה", וכן: "אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁ-ה' אֱלֹהָיו". הרא"ש (ברכות א ו) מפרש כי המטרה של פסוקי הקדמה אלו היא משום שצריך אדם לשהות לפני תפילתו שעה קלה וגם כאן אמירת הפסוקים מהווה שהייה לפני אמירת המזמור העיקרי.
לסוף המזמור נוסף פסוק החתימה: "וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּיָהּ". בספר האשכול מובאת הסיבה לתוספת הפסוק, משום שהגמרא הסבירה שכל האומר תהילה לדוד מובטח לו שהוא בן העולם הבא, אנחנו מבקשים שנוכל להמשיך ולברך את הקב"ה לעד ולעולמי עולמים.
מזמור זה, בתוספת 2 הפסוקים בתחילתו והפסוק האחרון בסופו, נקרא תפילת "אשרי" או "אשרי יושבי ביתך".
2. בן עולם הבא
הגמרא (ברכות ד ב) מביאה את דברי רבי אלעזר בשם רבי אבינא: "כל האומר 'תהילה לדוד' בכל יום שלוש פעמים - מובטח לו שהוא בן העולם הבא".
רש"י בפירושו על הגמרא מסביר כי שלושת הפעמים הן כנגד שלושת התפילות שביום.
ההבטחה למי שאומר את הפרק שיזכה לחיי העולם הבא נרמזת כביכול בלשון הפסוק בתחילת הפרק: "בְּכָל יום אֲבָרֲכֶךָּ וַאֲהַלְלָה שִׁמְךָ לְעולָם וָעֶד".
3. מבנה המזמור
המזמור משבח ומהלל את מעשיו של הקב"ה תוך שימוש במבנה אקרוסטיכון לפי אותיות הא"ב. יש שהסבירו מבנה זה כאמצעי לזכירה, ויש שהסבירו את מבנה זה כביטוי לשלמות. ביטוי השלמות במזמור בא לידי ביטוי בכך שהקב"ה זן ומפרנס לכל ומעניק חסד לכל בריותיו.
בעל הרוקח כותב על מזמור זה: "התחיל בתהילה לדוד וסיים בתהילת ה', התחיל באברכך וסיים באברך התחיל בשמך וסיים בשם קודשו וסיים בעולם ועד להודיענו כי מאוד הייתה חביבה על דוד מזמור זה".
4. מעלת המזמור
הגמרא מבארת את ייחודיותו של המזמור משום שתי מעלות שיש בו: בפרק קיימות כל אותיות הא"ב וכן יש בו את הפסוק "נותן לחם לכל בשר".
הרב קוק מסביר את שני שבחי המזמור כשבח אחד. לדבריו הא"ב שבמזמור מסמלים את אותיות התורה, שהאדם יכול להתעלות לרוחניות באמצעות לימודה. אמנם, גם מי שמתעלה בתורה צריך תמיכה על מנת שלא יצטרך להפסיק מלימודו, ולכן נאמרה גם הבטחת הפרנסה "פותח את ידך" הנותנת לאדם את ההתעלות הרוחנית ללא הפסק.
עוד הוסיף הרב קוק ופירש שאותיות הא"ב מבטאות את האמונה בבריאת העולם על ידי הקב"ה, כמו שמובא בהקדמת הזוהר שהעולם נברא באותיות התורה. אך גם מי שמאמין בבריאת העולם עלול לחשוב שהקב"ה עזב את הארץ, ועל כן המזמור שלם רק כאשר הוא כולל גם שבח על השגחתו של הקב"ה שלא עזב את העולם מאז בריאתו.
5. פסוקים מתוך הפרק והסברם
"טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו" – רד"ק: "אפילו למיני החיות והבהמות והעופות הוא טוב ומרחם. וכן ראוי לאדם ללכת בדרכיו אלה ואין לו לאדם להשחית החיים, כי אם לצורך, או להישמר מנזקיהם".
מלבי"ם: "ה' אינו כבשר ודם שהוא טוב לעבדיו וקנא ונוקם ושונא למורדים בו, כי ה' טוב לכל אף לרשעים, וחשב מחשבות להחזירם בתשובה, "ורחמיו על כל מעשיו", ולא ירצה בהשחתת ברואיו וחשב מחשבות בל ידח מהם נדח".
"צדיק ה' בכל דרכיו" – מלבי"ם: "דרכי הנהגה הם בצדק, שהגם שיש צדיק ורע לו ורשע וטוב לו, בכ"ז הוא צדיק בדרכיו והכל בצדק לשלם לצדיק על חטא קל ולרשע על זכות קל שעשה בעוה"ז, כדי שעקר שכר כל אחד יהיה שמור לעוה"ב".
"וחסיד בכל מעשיו" – מלבי"ם: "כל מה שעשה וברא בעולמו עשה מצד החסד, כמ"ש כי אמרתי עולם חסד יבנה, שמצד חסדו עשה כל נברא ועשהו בתכלית התיקון והטוב הכל מצד החסד".
מהי מעלת קריאת תהילים ומהן הסגולות הטמונות בכך?