סיון רהב מאיר

אחרי השואה: איך קמים מהאפר? חמישה אנשים מעוררי תקווה

"העם היהודי קם מתוך האפר של מחנות ההשמדה והגיע לפסגות היסטוריות. עלינו ללמוד וללמד איך קמים מהאפר של בארי ומחורבות נחל עוז". סיון רהב מאיר בטור ליום השואה תשפ"ד

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה העיקר השנה? לעניות דעתי, עלינו ללמוד מהיום שאחרי השואה: אחרי השמדת שליש מעמנו, תוך שלוש שנים בלבד, העם היהודי קם מתוך האפר של המחנות והגיע לפסגות היסטוריות. קוראים לזה תקומה, וזה צריך להיות מוקד תשומת הלב שלנו כעת. ללמוד וללמד איך קמים מהאפר של בארי ומחורבות נחל עוז, איך לרפא את הלב של הפצועים והאבלים, איך לכתוב ביחד פרק חדש ומעורר השראה בתולדותינו.

לכן ביום השואה הייתי מבקשת להזכיר חמישה אנשים מעוררי תקווה. אלי ויזל, למשל, ניצול השואה שזכה בפרס נובל, האיש שחינך מיליונים והפך לסמל: "בגלל שאני זוכר אני מיואש, אבל בגלל שאני זוכר, חובתי היא לדחות את הייאוש", כתב ויזל.
 
גם את ויקטור פרנקל הייתי מבקשת שנשמע. ניצול אושוויץ, פסיכיאטר, שאת התיאוריה שלו לא ניסח בחדר עבודה נוח וסגור, אלא חי אותה על בשרו: השאלה היא לא מה עשו לנו, כתב, אלא מה אנחנו עושים בתגובה. מה המשמעות שניתן לאירועים. גם מול רוע בלתי נתפס יש לכל אדם בחירה כיצד לפעול. הוא יכול וצריך לבחור בחיים, בעשייה, בטוב.

הרב פרופ' יונתן זקס אקטואלי גם הוא, יותר מאי פעם: אסור לבסס את הזהות שלנו רק על אויב חיצוני, הוא כתב על השואה, והדברים יפים גם כעת. הוא התחנן שנזכור: אנחנו לא מבוססים על שואה, אלא על גדולה. על הבשורה שלנו לאנושות כולה. העולם לא רוצה את המסכנות שלנו, הוא מחכה לשמוע את הקול היהודי הייחודי. כלומר, עלינו לא רק לזעזע את האומות עם זוועות השואה, או זוועות שמחת תורה, אלא להציג תשובה של אור וחיים וצדק. אם הרוע המוחלט מסמן אותנו בכל דור כאויב שלו – עלינו להתחזק בחיבור שלנו אל הטוב. 

הרבי מלובביץ', ששיקם עולם יהודי שלם אחרי השואה, לימד אותנו: אם היטלר (או סינוואר בדורנו) רצה להגיע עד ליהודי הכי רחוק, בלי הבדל בין יהודים שונים, בשיא השנאה, כדי להשמיד אותו – עלינו להגיע עד ליהודי הכי רחוק, בשיא האחווה, כדי להחיות אותו. זה המסר המהדהד של תנועת חב"ד מהשואה: את כל מי שהם רצו להעמיד בתור ולהעלות באש במשרפות, אנחנו נחפש עד לקצה קטמנדו או אלסקה, כדי להדליק אש של חיים, נר של שבת. גם חמאס רצה לשרוף את כולנו. האם נלמד את הלקח?

ולסיום, גם את סבתי, ניצולת ברגן בלזן, עדה רוזנשטראוך ז"ל, הייתי כל כך שמחה לשמוע, באהבה ובגעגוע. בלי משנה פילוסופית, בלי הרצאות וחיבורים תורניים, אלא בעשייה פשוטה של ניצולה שעלתה לארץ ישראל ובנתה והביאה חיים, ובזכותה מילים אלה נכתבות.

בשורות טובות.

תגיות:השואהסיון רהב מאיריום השואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה