אמונה

כולנו פונים לאלוקים, אבל איך אפשר להבין את זה?

מדוע יש לנו ספקות בעניין אמת העולם, ומה אנחנו צריכים להבין כאשר אנחנו מתפללים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לכל אדם, בדרך כלשהי, מערכת יחסים עם אלוקים. יש המתפללים אליו כמה פעמים ביום, ויש שפשוט קוראים: "אוי, אלוקים!" כאשר קורה משהו יוצא דופן. אבל כולם, עמוק בתוך-תוכם או בחלק הלא מודע שלהם, מתפללים! אם נרצה שהשיחה עם אלוקים תהיה קרובה וכנה יותר, עלינו לדעת עם מי אנו מדברים ומה מאפיין אותו, אף על פי שאי אפשר להכיר אותו ממש. ספרי היהדות נותנים לנו מושג כלשהו לגביו. לשם כך, עשה שימוש במשקפיים המיוחדים. הגם שאין בכוחם לתקן לנו את קוצר הראייה, לפחות הם עשויים לסייע לנו להסתכל במבט אמיתי יותר על העולם ועל ההיסטוריה. בעת התפילה יש כמה דברים שחייבים להביא בחשבון.

דבר ראשון – אלוקים קיים באמת. הוא אינו פרי דמיון. תמיד הוא היה ותמיד יהיה, גם אם כל היתר ייעלם! ההוכחה לכך היא – אנחנו, שכן אם אנחנו קיימים, משמע שהוא קיים, ולא להפך.

עליך לדעת, באופן ממשי, שבכל תפילה או שיחה איתו, מילותיך אינן נעלמות בחלל. יש מי ששומע ומנתח כל מילה, כמו בשיחה עם אדם רגיל.

נוסף על כך, אנו יודעים שאלוקים יחיד, שולט בעולם והכול כפוף לרצונו. כל שליטי המדינות, בעלי החברות או ראשי ארגוני הטרור אינם יכולים לפעול כרצונם. הם כפופים לרצונו, ואף על פי שנראה לנו אחרת, למעשה לא הם השולטים והאחראים על השינויים בעולם ובחיינו, אלא אלוקים.

דמיין לך ילד שחבריו לכיתה מציקים לו. מה עליו לעשות? לספר למורה, שהוא הסמכות בכיתה? ומה יקרה אם המורה לא יפעל כמצופה ממנו? צריך לדבר עם המנהל, וכן הלאה. כאשר מדובר באלוקים, אנו יודעים שהוא הסמכות העליונה ופתרון בעיותינו בידיו. אין סמכות מעליו, גם לא קרובה לרמתו. הכול תלוי אך ורק בו.

אנו יודעים גם שהוא מושלם! להיות מושלם, פירושו להיות בלא שום פגם. האלוקים אינו זקוק לשום דבר. הוא שלם! וכל רצוננו הוא, בעצם, להידמות אליו.

לכן, כאשר אנו מתפללים אנו יכולים להיות סמוכים ובטוחים שהתשובה תהיה מושלמת. אם בקשתנו לא התקבלה, סימן שכך טוב יותר, כי התשובה באה מחכמה מושלמת.

אלוקים הוא בלתי מוגבל, בכל המובנים ובכל מאפייניו. אין לו גבול במרחב או בזמן, תמיד הוא היה ותמיד יהיה.

לכן, אין לו שום צורה פיזית – הוא ישות רוחנית לחלוטין. אילו היה לו גוף, הוא לא היה יכול להיות בלתי מוגבל, כי כל דבר מוחשי – גם אם הוא בעל ערך רב – הוא מוגבל.

אמנם, פעמים רבות כאשר אנו חושבים על אלוקים, אנו מתפתים לראות בדמיוננו איזה זקן מעוטר בזקן לבן ארוך, שהבעת פניו רגועה ומעוררת אמון, והוא יושב בכס מלכותו.

אין מקורה של דמות זו בתורה. זהו סילוף מקורות היהדות על פי התפיסה המערבית. נכון, קל יותר לדמיין דמות פיזית שאיתה אפשר לשוחח, אבל עלינו לזכור שלאלוקים אין גוף – הוא רוחני לחלוטין.

אם בעת התפילות תתקשה להבין מהו דבר רוחני, בלי גוף, נסה לחקור את המושג הזה בתוכך. חשוב לרגע על המחשבות – אתה יודע שהן קיימות, אבל אינך מצליח לראותן, לגעת בהן, לשמוע אותן ואף לא להריח אותן. המושג "רוחני" מתאר את כל מה שחמשת החושים שלנו אינם מצליחים לקלוט, אך אנו בטוחים בקיומו. למעשה, גם אתה יצור רוחני, אך להבדיל מאלוקים, יש לך גוף, נוסף על הנשמה.

אין ספק שהבנת מהותו של אלוקים היא מעבר להישג ידינו, ובכוחנו להבין רק את המאפיין אותו. הוא יחיד במינו, נדיב, נאמן, רחמן ועוד. בתפילותינו אנו פונים לישות בעלת התכונות האלה, וצריך שיהיה די בזה, גם אם איננו מבינים את מהותו.

נוסף על כך, אין בו חלוקות. הוא, המאפיינים שלו והידע שלו שייכים לאותה ישות.

 

מדוע יש ספקות בעניין אמת העולם?

בימינו, להבדיל מתקופת מתן תורה, אלוקים אינו מתגלה לבני אדם. על האדם לחפש אותו. בשל כך יש ספקות רבים לגבי קיומו, וכן קיימים אנשים רבים שאינם מאמינים בו.

הסיבה לכך היא שאלוקים רוצה שהאדם יהיה ראוי למצוא את האמת. רבים אוהבים להשיג הכול בקלות, אבל מספק הרבה יותר לרכוש משהו במאמץ עצמי. יש הורים שיכולים לפרנס את ילדיהם במשך כל חייהם, אבל חשוב להם שהילדים יעבדו, כי מה שמשיגים במאמץ עצמי מביא סיפוק רב יותר ממה שמקבלים בלא טרחה. הוא הדבר בעניין  הידע שלנו לגבי האלוקים והתקשורת שלנו איתו. כאשר האלוקים מתחבא, הוא מאלץ אותנו לחשוב כיצד למצוא אותו, והמאמץ הזה עושה אותנו לאנשים ראויים.

מלבד זאת, כאשר הוא מסתתר, הוא משמר את הבחירה החופשית של בני האדם, את זכותנו לבחור בין הטוב לרע. אחרת, לא היינו יכולים לבחור ברע אלא היינו נוהגים על פי הוראות האלוקים, כרובוטים מתוכנתים מראש. זאת בעוד האלוקים מצפה מאיתנו ליותר – שנתאמץ להשיג את הטוב מתוך בחירה.

למרות הקושי, אפשר למצוא את האלוקים דרך פרי יצירתו. ככל שהיצירה מורכבת יותר, כך מבחינים יותר ב"יד האלוקית" שבה.

בספר איוב (י"ט, כ"ו) אנו לומדים שהדרך הטובה ביותר למצוא את האלוקים היא להתבונן פנימה, לתוכנו.

מתוך הספר "מסעו של דן אחר משמעות החיים", מאת רוני דיין. לרכישת הספר בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:אלוקיםתפילות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה