היסטוריה וארכיאולוגיה

המחקר המרתק בעקבות חומת עוזיהו: ההכחשה, הממצאים והעובדות

לפני שהיתה ארכיאולוגיה, הם יכלו להכחיש כרצונם. לא היתה ירושלים, לא היה מקדש, לא היה כלום. אבל לאט-לאט מצטברים ממצאים שמראים כי היתה ירושלים כבר בימי דוד המלך. מה נשאר למכחישים?

אא

למכחישי ההיסטוריה היהודית יש סבלנות אין קץ. ממצאים חדשים נערמים על שולחנות המחקר בכל שנה, אבל מאגר התירוצים שלהם לא נגמר...

לפני שהיתה ארכיאולוגיה, הם יכלו להכחיש כרצונם. לא היתה ירושלים, לא היה מקדש, לא היה כלום. אבל לאט-לאט מצטברים ממצאים שמראים כי היתה ירושלים כבר בימי דוד המלך. מה נשאר למכחישים?

ובכן, לפני כמה עשרות שנים המציאו טענה חדשה: ירושלים היתה, אבל היתה מקום קטן וחלש, לא עיר גדולה של מלך גדול. רק אחרי חורבן ישראל באו כל הישראלים לירושלים, וחזקיהו הפך אותה לעיר גדולה.

הטענה הזו הופרכה באמצעות כמות גדולה מאד של ממצאים שמתגלים כל הזמן בשנים האחרונות: שרידי ארמונות, מבני ענק, קירי תמך מלכותיים ועוד. וכהיקף הממצאים, כך תפוקת התירוצים...

בשבוע האחרון הצטרף מחקר חדש, המבוסס על בדיקות תיארוך חדשניות. המחקר הזה קובע שחומת העיר הגדולה נבנתה הרבה לפני חזקיהו, ומבנים גדולים ומלכותיים נבנו הרבה לפני חזקיהו.

המחקר הסתמך על עשר שנים של איסוף ממצאים אורגניים משרידי ירושלים העתיקה (כמו גרעיני זיתים ועצמות בעלי חיים). ממצאים כאלו ניתן לתארך בדרך מתוחכמת. ההפרדה לחלקיקים כדי להגיע לבדיקת התיארוך נעשתה במאיץ החלקיקים המשוכלל בשווייץ.

במחקר מוצגים מעל מאה פריטים שתוארכו בבדיקות פחמן, והוא מלמד על קדמות המבנים המלכותיים. ירושלים לא היתה כפר, הרבה לפני חזקיהו.  

הארכיאולוג יובל גדות מאוניברסיטת תל אביב אומר: "ההנחה המקובלת עד היום היתה שהעיר התרחבה בעקבות הגעתם של פליטים מממלכת ישראל שבצפון הארץ, לאחר ההגליה האשורית. אולם הממצאים החדשים מחזקים את הדעה שירושלים צמחה בגודלה והתפשטה לעבר הר ציון כבר במאה ה-9 לפני הספירה, בימיו של המלך יהואש, כמאה שנים לפני הגלות האשורית. לאור זאת, המחקר החדש מלמד שהתרחבותה של ירושלים היא תוצאה של צמיחה דמוגרפית פנים-יהודאית, והתמסדות המערכות הפוליטיות והכלכליות".

ומה אומרים המכחישים? יש להם שרוול רחב מאד לשלוף ממנו תירוצים: "הפריטים נלקחו כנראה מערימות שפכים" (פינקלשטיין). במשך עשר שנים קבוצה של חוקרים בודקת ואוספת ממצאים, ולפי פינקלשטיין – הכל במקרה, מערמות שפכים מאוחרות... כמה עשוי אדם להגחיך את עצמו כדי להכחיש?

תגיות:ארכיאולוגיהחומת עוזיהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה