היסטוריה וארכיאולוגיה

מפתיע: היכן נמצא שריד מבניין שלמה המלך?

צורת הבנייה מתוארת בנביא: "שלשה טורים גזית וטור כרותות ארזים" (מלכים א' ז', ב'). תיאור זה לא היה מובן, עד שנתגלתה דוגמה בחורבות בית מאותה התקופה ובמקומות נוספים. לאחרונה נגלו גם בדן, במתחם עגל הזהב מתקופת מקדש שלמה

אא

בראש חודש אייר התחיל שלמה המלך לבנות את בית המקדש הראשון, לפני כמעט שלשת אלפים שנה.

כדי לבנות את בית המקדש, ביקש שלמה מידידו חירם מלך צור ארזים, ככתוב בנביא: "וַיִּשְׁלַח שְׁלֹמֹה אֶל חוּרָם מֶלֶךְ צֹר, הִנֵּה אֲנִי בוֹנֶה בַּיִת לְשֵׁם ה' אֱלֹהָי, וְהַבַּיִת אֲשֶׁר אֲנִי בוֹנֶה גָּדוֹל כִּי גָדוֹל אֱלֹהֵינוּ מִכָּל הָאֱלֹהִים. וּשְׁלַח לִי עֲצֵי אֲרָזִים בְּרוֹשִׁים וְאַלְגּוּמִּים מֵהַלְּבָנוֹן, כִּי אֲנִי יָדַעְתִּי אֲשֶׁר עֲבָדֶיךָ יוֹדְעִים לִכְרוֹת עֲצֵי לְבָנוֹן וְהִנֵּה עֲבָדַי עִם עֲבָדֶיךָ. וּלְהָכִין לִי עֵצִים לָרֹב כִּי הַבַּיִת אֲשֶׁר אֲנִי בוֹנֶה גָּדוֹל וְהַפְלֵא" (דברי הימים ב').

צורת הבנייה מתוארת בנביא: "שלשה טורים גזית וטור כרותות ארזים" (מלכים א' ז', ב'). תיאור זה לא היה מובן, עד שנתגלתה דוגמה בחורבות בית מאותה התקופה ובמקומות נוספים. לאחרונה נגלו גם בדן, במתחם עגל הזהב מתקופת מקדש שלמה. כיצד ניתן לשלב טור של אבני גזית עם טור של קורות ארזים? מתברר שמדובר בקורות ארזים ענקיות, בעובי של אבני גזית.

האם חשקה נפשכם לראות אחת מהקורות האלו? בבקשה.

מזה כמה עשרות שנים שבמתחם הר הבית מצויות קורות עץ באורך של כעשרה מטרים וברוחב חצי מטר. אלו קורות עץ אדירות. הן נשלחו לבדיקת תיארוך במכון וייצמן, וחלקן תוארכו לימי שלמה!

הקורות היו חלק ממבנים עתיקים בהר, ופורקו מהם עם הזמן. סביר מאד שלפחות חלקן הן קורות שחתך חירם מלך צור עבור שלמה המלך לפני כשלשת אלפים שנה, והן היו חלק מבניין בית המקדש הראשון.

כיום מונחות הקורות בתוך הר הבית, סמוך לשער הרחמים. הן מכוסות חלקית בברזנט שחור, חשופות לגשם ולשמש, והולכות ובלות עם השנים. קורות העץ הוצאו ממסגד אל-אקצא בעת השיפוץ שנעשה בו לאחר רעידת האדמה הגדולה שפקדה את ארץ ישראל בשנת 1927.

המוסלמים אינם מוכנים לאפשר לגעת בהן, אך הם בעצמם מפנים אותם ממקום למקום. יש טענה שחלקן נשרפו, וברור שחלק מהן נעלמו.

תגיות:ארכיאולוגיהשלמה המלך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה