חדשות בארץ

הסעיף הבעייתי בהצעת החמאס: לא ישחרר 33 חטופים בחיים

ארגון הטרור העביר אמש הודעה לפיה אישר את ההצעה המצרית-אמריקנית, אלא שעתה מתברר כי בניגוד לדרישת ישראל, הוא יכלול גם גופות חטופים ולא 33 חטופים חיים. כמו כן, חמאס טוען שישראל הסכימה לסיום המלחמה

התכנסות הקבינט, ארכיון (צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)התכנסות הקבינט, ארכיון (צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)
אא

משלחת ישראלית תצא היום (שלישי) לקהיר כדי להמשיך במשא ומתן לשחרור חטופים, אך ישראל וארה"ב הודיעו כי בהסכם שהחמאס הודיע כי נענה לו בחיוב, הוכנסו סעיפים שכלל לא סוכמו.

הסעיף הבעייתי ביותר מתייחס למספר החטופים שישוחררו מעזה. בהסכם המקורי ישראל דרשה שחרורם של 33 חטופים בשלב הראשון, ותשחרר תמורתם אסירים פלסטינים באותם גילים, שנותרו להם עד עשר שנות מאסר לרצות.

ישראל דרשה לכלול ברשימה נשים, ילדים, חיילות, חולים ופצועים בכל הגילאים, החטופים בעזה. עתה מתברר כי החמאס שינה את הסעיף, ו"מתחייב" לשחרר 33 חטופים, אך חלקם לא בחיים. ישראל מתנגדת לכך, שכן בהסכם המקורי נכתב כי גופות ישוחררו רק בשלב השלישי, תמורת גופות מחבלים ולא אסירים חיים.

ה"ניו יורק טיימס" דיווח הבוקר כי "הצעת" החמאס לא מקובלת גם על ארה"ב. הגורמים האמריקניים, כך מדווח העיתון, סבורים שההצעה הנגדית שחמאס הגיש אתמול לא מהווה "הסכמה", כפי שטען ארגון הטרור.

על פי הדיווח, ישראל התפשרה בכך שהסכימה לחזרת תושבים עזתים לצפון הרצועה, אך רק "כאשר התנאים לכך יבשילו", בנוסף להגדלת הסיוע ההומניטרי. חמאס כתב אמש מנגד כי ישראל הסכימה לחזרתם של העזתים לצפון הרצועה כבר עתה, ללא בידוק וכן על הסרת המצור מעזה, בשלב השני של העסקה.

הסעיפים הבעייתיים הנוספים:

חמאס דורש בהצעתו החדשה להסיר את זכות הווטו על האסירים הכבדים. בהצעה המצרית לשני הצדדים יש וטו, ובכך ישראל יכולה למעשה למנוע שמרואן ברגותי ישוחרר.

ההצעה של חמאס אומרת כעת שישראל תקבל רק 18 חטופים אם לא תסכים לסיום המלחמה. 15 האחרים רק אם תסכים לכך. בהצעה חמאס מסרב להגליית בכיריו מעזה.

גם המפתחות לשחרור אסירים שונים: חמאס דורש 30 אסירים ולא 20 עבור כל חטוף, ו-50 ולא 40 עבור כל חיילת.

ההצעה שחמאס הסכים לה כוללת 42 ימים בכל שלב, לעומת 40 יום בהצעה הקודמת. לפי ההסכם הנוכחי, מהיום השלישי ייסוג צה"ל לחלוטין מרחוב א-ראשיד מזרחה לרחוב סלאח א-דין (לאחר שחרור שלושה חטופים ראשונים), לעומת נסיגה אחרי שבעה ימים בהצעה הקודמת (לאחר שחרור כל הנשים).

בהסכם הנוכחי נכתב כי חמאס ישחרר שלושה חטופים כל שבוע, לעומת שחרור שלושה חטופים כל שלושה ימים בהצעה הקודמת. סעיף נוסף שלא היה כלול בהצעה הקודמת הוא⁠ ⁠שביום ה-22 לשלב הראשון ישראל "תשחרר את כל האסירים מעסקת שליט שנעצרו מחדש".

שינוי משמעותי נוסף נוגע לשלב השני, ועוסק הפסקת המלחמה. בהסכם הקודם נכתב על "השלמת ההסכם בדבר ההסדרים הנדרשים להחזרת השקט בר-קיימא". בהסכם החדש, לעומת זאת, כתוב: "הכרזה על שקט בר-קיימא (הפסקת פעולות צבאיות ועוינות) וכניסתו לתוקף עוד לפני חילופי השבויים".

לפי הדיווח ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי, במסגרת נוסח ההצעה שאושרה על ידי חמאס, תתקיים מסגרת בת שלושה שלבים רציפים. השלב הראשון יימשך 42 ימים, ויכלול: הפסקה זמנית של הפעולות הצבאיות בין שני הצדדים ונסיגת הכוחות הישראלים מזרחה ורחוק מאזורים המיושבים בצפיפות; הפסקת טיסות צבאיות וסיור ברצועת עזה למשך 10 שעות ביום ולמשך 12 שעות בימי שחרור החטופים והאסירים; חזרת עקורים לאזורים שלהם ונסיגה מוואדי עזה ובמיוחד מציר נצרים.

בשלב השני, שיימשך גם הוא 42 ימים, יוכרז על "שקט בר-קיימא", שייכנס לתוף לפני תחילת חילופיי שבויים, קרי סיום המלחמה. בשלישי השלישי, שגם הוא יימשך 42 ימים, יוחלפו גופות ישראלים בגופות מחבלים פלסטינים. כמו כן ישראל תכריז על סיום המצור על עזה.

תגיות:משא ומתןמלחמת חרבות ברזלחטופים בעזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה