חדשות בארץ

מחווה אוקראינית: רחוב בחרקוב על שמו של חלל צה"ל, שמנע הרג ילדים בגוש קטיף

העיר חרקוב הנציחה את שמו של חלל צה"ל, סמל אלכסיי נייקוב הי"ד, שמנע ממחבלים לפגוע באוטובוס שבו נסעו 36 ילדים ב-1998. ברחוב נמצא בית הספר היהודי שבו למד

שרידי גוש קטיף, היום (צילום: פלאש 90)שרידי גוש קטיף, היום (צילום: פלאש 90)
אא

רחוב בעיר חרקוב, השנייה בגודלה באוקראינה, ייקרא על שמו של חלל צה"ל, אלכסיי אשר נייקוב, שנהרג ב-1998 בעת שמנע בגופו פיגוע בציר גוש קטיף, והציל את חייהם של 36 ילדים ישראליים שהיו בדרכם לבית הספר. כך דווח היום (שלישי) ב-ynet.

נייקוב הי"ד עלה לארץ עם הוריו קלרה וסימיון ובארץ נולד אחיו הצעיר רדימיר. המשפחה מתגוררת בחיפה. באוקטובר 1998 הוא נסע בג'יפ צה"ל שליווה אוטובוס אשר הסיע תלמידים מבית-הספר בכפר דרום לעצמונה. מחבלים הגיעו במכונית תופת והתכוונו להתפוצץ תוך כדי התנגשות באוטובוס, אך הג'יפ חסם אותם. המכונית התפוצצה בעת הפגיעה בג'יפ, אלכסיי נהרג ושני החיילים האחרים נפצעו. יושבי האוטובוס לא נפגעו. בן תשע-עשרה היה אלכסיי בנופלו. לאחר מותו הועלה לדרגת סמל.

מועצת העיר חרקוב הודיעה כי החליטה לקרוא על שמו רחוב בעיר שבה נולד והתחנך כילד. ברחוב שייקרא על שמו של החלל נמצא בית הספר היהודי שבו למד. זו הפעם הראשונה שרחוב בעיר מחוץ לישראל נקרא על שמו של חייל צה"ל שנפל.

מי שיזם את קריאת הרחוב על שמו של נייקוב הוא ההיסטוריון והעיתונאי הישראלי-אוקראיני שמעון ברימן, גם הוא יליד חרקוב, שפנה במכתב למועצת העיר. שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי הצטרף לבקשה.

ברימן סיפר כי "באוקראינה יש תהליך של שינוי שמות של רחובות כחלק מתהליך פוליטי לשנות שמות שקשורים לאויב הרוסי. שלחתי למועצת העיר 20 שמות של יהודים מפורסמים ילידי העיר חרקוב, ביניהם גם נייקוב, שהוא גיבור ישראלי וגם דמות מאוד מוכרת בקרב גם יוצאי אוקראינה. מגורשי גוש קטיף עדיין בקשר עם הוריו ויש אפילו ילדים שנקראו על שמו שלהם על שמו: אשר או אשרת".

משפחת נייקוב עלתה לארץ בשנת 1997, שנה לאחר שאלכסיי עלה לארץ לבדו. אלכסיי למד באולפן באיבים וכמה חודשים לאחר מכן עבר בחינות והתקבל למכינה בטכניון בחיפה, לקראת לימודי אווירונאוטיקה - חלומו מאז ילדותו. הוא התכוון להמשיך ללמוד אחרי השירות הצבאי שאליו זומן.

בחודש פברואר 1998 התגייס לצה"ל ועבר מסלול הכשרת לוחמים בחיל-ההנדסה הקרבית. בתום המסלול החל לשרת באזור עזה, בליווי ואבטחת אוטובוסים.

חודשיים לאחר שנהרג, העיר קטניה שבאיטליה העניקה לו ציון לשבח במנהג שנתי להעניק אות כבוד לאישים שהקדישו עצמם למען החברה, ופעלו להגנת כבוד האדם. הנצחות רבות נעשו לזכרו של אלכסיי: על שמו נקרא בית-הספר בעצמון, שם לומדים התלמידים שהציל, וכן כיתת שדה במושב בית חשמונאים. לבית-הכנסת בכפר דרום הוכנס ספר-תורה שנכתב לזיכרו. במוזיאון הגבורה היהודית בחדרה מונצח שמו של אלכסיי בלוח הזיכרון. הארגונים נעל"ה וסל"ע הקימו קרן מלגות לתלמידים מצטיינים על שמו. ארגון המתנדבים הצעירים בבית-הספר מס' 170 בחרקוב שבאוקראינה, שבו למד אלכסיי, נקרא על שמו.

תגיות:אוקראינהחלל צה"לאלכסיי נייוקב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה