מצוות

נותנים צדקה? אלו 3 סגולות עוצמתיות הטמונות במצווה

מצוות צדקה, לתת מכספנו עליו עמלנו, לזולת, הינה מצווה לא קלה, אך שכרה רב מאוד. אלו 3 סגולות שטמונות במצוות הצדקה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מצילה ממוות

מצוות הצדקה היא מן המצוות הגדולות שבתורה, ואמרו עליה חכמים: "שקולה צדקה כנגד כל המצוות" (ב"ב ט, א). והנותן צדקה מתדבק במידתו של הקב"ה שמחייה ומפרנס את ברואיו. וכיוון שהצדקה מוסיפה חיים לעולם לכן היא מצילה מן המיתה, שנאמר: "וּצְדָקָה תַּצִּיל מִמָּוֶת" (משלי י, ב).

מובא במדרש ויקרא רבה (פרשה ל"ד י'): אמר ר' אבין: "העני הזה עומד על פתחך, והקדוש ברוך הוא עומד על ימינו, דכתיב (תהילים ק"ט ל"א): 'כי יעמד לימין אביון'. אם נתת לו, דע, מי שעומד על ימינו, נותן לך שכרך; ואם לא נתת לו, דע, מי שעומד על ימינו, פורע ממך, דכתיב: 'להושיע משפטי נפשו', ועל כן ישכיל האדם להתבונן תמיד על צרת הדין, ויקוים עליו מה שאמר הכתוב (תהלים מ"א ב'): "אשרי משכיל אל דל ביום רעה ימלטהו ה'". (אהבת חסד).

 

2. סגולה ישירה לפרנסה

מצוות הצדקה מהווה סגולה ישירה לפרנסה. הקב"ה עצמו, באמצעות נביאו מלאכי, מסביר לנו איך להמשיך לייצר הכנסות בצורת טובין ממשיים ומוחשיים, וזאת ממקור ההכנסות הגבוה עצמו. דרך זו היא מתן צדקה.

כה דברי הנביא: "הביאו את כל המעשר אל בית האוצר ויהי טרף בביתי ובחנוני נא בזאת אמר ה' צבאות אם לא אפתח לכם את ארובות השמים והריקותי לכם ברכה עד בלי די, וגערתי לכם באוכל ולא ישחית לכם את פרי האדמה ולא תשכל לכם הגפן בשדה אמר ה' צבקות ואישרו אתכם כל הגויים כי תהיו אתם ארץ חפץ אמר ה' צבאות".

 

3. מקרבת את הגאולה

הנביא ישעיהו אומר: "ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה" (ישעיה א' כ"ז), במשפט תפדה זו הגאולה, ושביה בצדקה אלו הגליות, שבזכות הצדקה הגליות מתכנסות, ומנין אתה אומר שמתן צדקה שנותן שלום בעולם, שנאמר והיה מעשה הצדקה שלום (ישעיה ל"ב י"ז).

הרב זמיר כהן - השפע הטמון במצוות הצדקה:

נותנים צדקה? שימו לב ל-3 נקודות חשובות:

1. יש להיזהר בה "יותר מכל מצוות עשה"

מצוות צדקה הינה מתן עזרה חומרית או מנטלית לנזקק, והינה מצוות עשה מן התורה, המוזכרת פעמים רבות בכתובים. כך כתב הרמב"ם: "חייבין אנו להיזהר במצוות צדקה יותר מכל מצוות עֲשֵׂה".

 

2. היחס הראוי לעני: רגישות והזדהות, סבר פנים יפות

הרמב"ם מדגיש לא רק את החשיבות בקיום מצוות צדקה, אלא את היחס הראוי כלפי הנזקק, תוך רגישות לכבודו העצמי והזדהות עם מצוקתו. אלו דבריו: "כל הנותן צדקה לעני בסבר פנים רעות, ופניו [של העני] כבושות בקרקע" - אפילו אם נתן סכום עתק (אלף זהובים), הפסיד הנותן את הזכות שבנתינה. שכן חשוב מאוד לתת לעני "בסבר פנים יפות ובשמחה", להשתתף בצערו ולומר לו "דברי ניחומים", וכאשר אין יכולת לסייע לנזקק בכסף - חובה לסייע לו בדברי תמיכה ובעידוד - "פייסהו בדברים". זאת ועוד: "אסור לגעור בעני או להגביה קול עליו בצעקה, מפני שלבו נשבר ונדכא... ואוי למי שהכלים (בייש) את העני, אוי לו".

 

3. הדרגה הגבוהה ביותר: הענקת פרנסה או הלוואה

הרמב"ם פוסק כי הדרגה הגבוהה ביותר בצדקה "שאין למעלה ממנה" היא מתן הזדמנות לנזקק לעבוד לפרנסתו, על ידי "מתנה או הלוואה או עושה עמו שותפות או ממציא (נותן) לו מלאכה (עבודה)" - "עד שלא יצטרך לבריות".

מה שכרו של מי שנותן צדקה? צפו

תגיות:מצוותצדקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה