פרשת קדושים
רבינו בחיי עם חידוש נפלא מפרשת קדושים: שתפו משפחה וחברים
רבינו בחיי בביאור קצר שנוגע לחיי היומיום של כל אחד ואחת מאיתנו. והפעם: פרשת קדושים
- אמיתי חניה
- פורסם א' אייר התשפ"ד
(צילום: shutterstock)
"אֶת חֻקֹּתַי תִּשְׁמֹרוּ בְּהֶמְתְּךָ לֹא תַרְבִּיעַ כִּלְאַיִם שָׂדְךָ לֹא תִזְרַע כִּלְאָיִם וּבֶגֶד כִּלְאַיִם שַׁעַטְנֵז לֹא יַעֲלֶה עָלֶיךָ" (ויקרא י"ט, י"ט)
מדוע יש איסור כלאיים?
רבינו בחיי מסביר בכמה אופנים, מתוכם נביא שניים:
1.כשאדם מרכיב מינים שונים שלא היו מלכתחילה בבריאה, יש בכך הכחשת של מעשה בראשית:
"ע"ד הפשט טעם איסור הכלאים מפני שכל הדברים הנבראים בארץ בין חי בין צומח יש לו כח ומזל למעלה וכל אחד ואחד נברא למינו כי כן יסד המלך יתעלה במעשה בראשית שיהיה כל אחד ואחד למינהו ומי שהוא מרביע או מרכיב שני מינין הרי הוא משנה ומכחיש מעשה בראשית..."
ויותר מכך, נראה כאילו אינו מרוצה ממה שברא הקב"ה בעולמו, ומתחכם ומוסיף סוגים חדשים על הבריאה הקיימת:
"שכתוב שם למינהו והוא עושה הפך ה' שרצה להבדיל בין המינין כאלו מראה את עצמו שהוא חושב כי לא יספיקו הנבראים שברא הקב"ה בעולמו והוא רוצה להתחכם ולהוסיף עוד שם מינין מחודשים על כל מה שברא חי העולמים..."
2. אין דבר בעולם שאין בו אפשרות לקיים מצוה - אפילו בשדה ובבגדים הקב"ה נתן לנו מצוות, מתוך מטרה לזכות אותנו:
"וע"ד המדרש שדך לא תזרע כלאים זה שאמר הכתוב (ישעיה מב) ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר. נתן הקב"ה תורה לישראל כדי להנחילם חיי העולם הבא ולא הניח דבר שלא נתן בו מצוה לישראל, בא לחרוש לא תחרוש בשור וחמור יחדו, בא לזרוע שדך לא תזרע כלאים, בא לקצור ולקט קצירך לא תלקט, בא ללבוש לא תלבש שעטנז ובגד כלאים שעטנז לא יעלה עליך.
הרב יונתן גל-עד ודורון ביטון במפגשים מרתקים. והפעם: מה הטעם בקיום מצוות?