בריאות ותזונה

נראה אתכם עונים נכון: מה מעלה את הסיכון לסוכרת, מלח או סוכר?

רובנו חשבנו על היום שאנשים סוכרתיים סובלים מהמחלה בשל העובדה שהם צורכים יותר מדי סוכר, אך מחקר חדש מעלה תהיות: יכול להיות שדווקא המלח הוא זה שגורם למחלה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לא משנה מה אתם עושים במטבח: בסלט, באוכל המבושל, כמעט כל מאכל בעצם מכיל כמות מסוימת של מלח. האם ידעתם שמלח, נתרן בשמו הכימי, יכול לגרום לסוכרת? חשוב לדעת שלא רק מאכלים שהוספתם להם מלח מכילים נתרן. הוא נמצא כמעט בכל מקום, בעיקר במאכלים מעובדים. גם אם לא הוספתם להם מלח, דעו שיש שם נתרן – והרבה.

למלח יש תפקידים חשובים עבור גוף האדם. הוא תורם להעברת פקודות עצביות, לאיזון חומציות ועוד. הפרה של איזון המלחים יכולה לסכן חיים, אבל מצד שני – צריכה מוגזמת שלו אינה בריאה כלל וכלל. כיום, רוב המחקרים מראים שמומלץ לצרוך מלח, אבל בכמות קטנה.

מחקר חדש מצא שיש השפעה של אכילת מלח על סוכרת מבוגרים. מדובר בסוכרת מסוג 2. לרוב, אתם מעריכים כי אדם שחולה בסוכרת ודאי צורך כמויות גבוהות של סוכר, ואולי מעריכים אפילו שמדובר באדם גדול ממדים. אבל זה לא תמיד מדויק: פעמים רבות לא מדובר באנשים שמנים, ולא בטוח שהסוכר הוא הגורם למחלה. בשנים האחרונות נערכו מספר מחקרים שהראו כי מלח שולחן גורם למחלות מטבוליות כמו השמנת-יתר, וכעת מתברר שגם לסוכרת מבוגרים.

מחקר חדש בדק אם יש קשר בין הרגלי צריכה שונים של מלח לבין הסיכון לחלות בסוכרת. המחקר נערך באוניברסיטת טוליין בניו אורלינס שבארצות הברית. הוא סקר נתונים של כ-400 אלף מבוגרים בגיל 37-73, במשך כ-12 שנים. החוקרים בחרו משתתפים בריאים, שאינם סובלים מסוכרת, סרטן או מחלות לב, כדי שלא תהיה השפעה ניכרת על צריכת המלח.

החוקרים בדקו מה ההשפעה של צריכת מלח על הסיכון לחלות בסוכרת. משתתפי המחקר התבקשו לענות על מספר שאלות, כשאחת מהן בדקה כמה מלח הם אוכלים. הם התבקשו לענות על אחת מ-4 אפשרויות לגבי הרגלי צריכת המלח, והחוקרים סיווגו אותם לפי התשובה שענו. החוקרים מצאו כי יש קשר ישיר בין כמות המלח שאנשים מוסיפים לארוחות שלהם לבין צריכת המלח הכוללת, והדבר קיבל חיזוק דרך בדיקות של כמות המלח בדגימות שתן.

לאחר 12 שנות מעקב, נמצא כי כ-13 אלף מבין 400 אלף המשתתפים חלו בסוכרת מסוג 2. לגבי הסיווג, הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2, כך נקבע, היה גבוה בעד 39% אצל אלה שאכלו יותר מלח. ניתוח הנתונים הראה כי יש קשר ישיר בין צריכת מלח לסוכרת מסוג 2.

תגיות:סוכרתבריאותמחלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה