פיתוח האישיות

המחקרים קבעו: כתיבת תודות על בסיס יומי גורמת לאושר

מקפידים לנהל "מחברת תודה" ולהודות להשם יתברך כל יום? אתם אנשים מאושרים יותר. כך קובעים מספר גדול של מחקרים שנערכו בנושא. עדיין לא כותבים "תודות" מדי יום? הכתבה הזאת תיתן לכם תמריץ מטורף. טוב להודות

אא

החיים של כולנו עמוסים במידע, באירועים, בחדשות וכמובן בעבודה, לימודים ילדים, פרנסה. אם נתבונן, למרות הברכה הטמונה בעומס (ילדים, משפחה, עבודה), הנטייה האנושית היא לראות דווקא את הלחץ והחוסר. בשיחת חברים בדרך כלל נשמע: "אני עייף כל כך", "אני לחוצה מהמבחן", ולא "אני מאושר ומסופק כל כך". מדוע?

 

כיהודים מאמינים, זכינו בתפילות מלאות הודיה לאורך כל היום. מהמילים הראשונות בבוקר: "מודה אני לפניך" ועד למילים בקריאת שמע שעל המיטה. מהות היהודי היא כל כולה שבח והודיה לקדוש ברוך הוא. יחד עם זאת ישנה דרך נוספת שבה כדאי להודות להשם יתברך, והפעם באופן אישי יותר ובמילים שלנו. אפשר כמובן בהתבודדות – שיחה מלב אל לב עם השם יתברך, ואפשר לקחת את זה צעד קדימה ולנהל מחברת תודה. זה לא דורש הרבה, בסך הכל מחברת, עט ו-2 דקות מזמנכם. כתיבת תודות יומית עשויה לשנות את חייכם מקצה לקצה, הדבר מוכח ומגובה במחקרים – נסקור אותם בהרחבה בהמשך.

 

מהי כתיבת תודה יומית?

כתיבת תודות יומית היא דבר קל לביצוע ומועיל מאוד. בפרט אם אתם (כמו רבים) נוטים להסתכל על החסר במקום על המלא. במחברת שאותה נייעד אך ורק לכך – נכתוב מדי יום 3-5 דברים שעליהם נרצה להודות. אפשר לעשות זאת בבוקר, אפשר בערב, העיקר לא לוותר. גם אם בהתחלה הדבר ייראה לכם מוזר, התרגול היום יומי ימשוך לחייכם כל כך הרבה טוב שפשוט לא תוכלו להפסיק.

 

על מה כותבים?

ניתן לכתוב על כל דבר, החל מדברים קטנים כמו מזג אוויר נעים, ועד לדברים גדולים יותר כמו בריאות טובה או משפחה אוהבת. טוב מאוד להתמקד בפרטים קטנים לכאורה. שום תודה לא נחשבת "טיפשית" או מיותרת. אפשר להודות על פרחים יפים שקניתם לכבוד שבת ועכשיו מיפים את הבית, ואפשר לכתוב תודה על כך שהבוקר הילדים יצאו בנחת ובשמחה מהבית. אין "נכון" או "לא נכון". תודה על הבריאות לצד תודה על חצאית חדשה – הכל הולך. אחרי מספר ימים, בין אם נרצה בכך ובין אם לא – נתחיל לשים לב לשפע העצום שיש לנו בחיים.

 

למה זה טוב?

מחקרים מראים שלתרגול הכרת תודה יתרונות רבים, הן מבחינה רגשית והן מבחינה פיזית.

הנה כמה מהיתרונות המוכחים מחקרית:

  • שיפור מצב רוח: כתיבת תודה מגבירה רגשות חיוביים כמו אושר, סיפוק ושמחה. היא עוזרת לנו להתמקד בדברים הטובים בחיינו ולהעריך את מה שיש לנו.
  • הפחתת מתח וחרדה: כתיבת תודה יכולה לעזור להפחית מתח וחרדה
  • שיפור שינה: מחקרים מראים שכתיבת תודה יכולה לשפר את איכות השינה.
  • חיזוק מערכות יחסים: כתיבת תודה על אנשים בחיינו יכולה לחזק את מערכות היחסים איתם.
  • שיפור בריאות גופנית: מחקרים מצביעים על קשר בין כתיבת תודה לבין שיפור במערכת החיסון, ירידה בלחץ דם והפחתת כאב.
  • תחושת אופטימיות גדלה: כתיבת תודה יכולה לעזור לנו לפתח גישה חיובית יותר לחיים ולראות את הטוב גם בזמנים קשים.

  • הגברת מוטיבציה: כתיבת תודה על מטרות שהשגנו יכולה להגביר את המוטיבציה שלנו להמשיך ולשאוף קדימה.

מבין שלל המחקרים, בולט מחקר שנעשה בשנת 2015 ופורסם בכתב העת "Psychology Today" על ידי ד"ר רוברט אמונס, חוקר ידוע בתחום הכרת תודה. המחקר בחן את השפעת כתיבת תודות יומית על בריאות הנפש.

218 משתתפים בריאים חולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות:

  • קבוצת תודה: התבקשו לכתוב 3 דברים שהם מודים עליהם מדי יום במשך 10 שבועות.
  • קבוצת ביקורת 1: התבקשו לכתוב 3 דברים שקרו להם מדי יום במשך 10 שבועות.
  • קבוצת ביקורת 2: לא קיבלו משימה ספציפית.

המשתתפים מילאו שאלונים פסיכולוגיים בתחילת המחקר, לאחר 6 שבועות ולאחר 10 שבועות.

ממצאי המחקר: קבוצת התודה דיווחה על עלייה משמעותית ברמות של אושר, סיפוק ושמחה, ירידה בתחושת מתח, בעוד שבקבוצות הביקורת לא חלו שינויים משמעותיים ברגשות או בבריאות הנפש.

מחקר זה מחזק את ההוכחות העדכניות לגבי היתרונות הפסיכולוגיים של תרגול הכרת תודה. תוצאות המחקר מצביעות על כך שכתיבת תודה יומית היא דרך פשוטה ויעילה להגביר רגשות חיוביים ולהפחית רגשות שליליים, וכתוצאה מכך לשפר את בריאות הנפש הכללית.

מובן שאנחנו, בתור יהודים מאמינים, לא זקוקים למחקרים ולהוכחות למה שברור לנו מאליו: הודיה לקדוש ברוך הוא תמיד מועילה ומוסיפה טוב לחיינו.

כותבים תודות מדי יום? ספרו לנו בתגובות איך הדבר משפיע על חייכם.

תגיות:פיתוח האישיותתודה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה