ונשמרתם

"עד היום רואה שחור": יום העצמאות הגיע - כמה ספריי שלג מסוכן?

המקרה של נועה מלמד שכדאי מאוד להתרחק מהשימוש בספריי. גם הסטטיסטיקה בעשור האחרון מלמדת שכדאי להתרחק ממנו

(צילום: נתי שוחט / פלאש 90)(צילום: נתי שוחט / פלאש 90)
אא

בחג פורים האחרון, משפחת כהן חוותה טרגדיה: הבת נועה כהן, 18, תושבת צור יצחק, רוססה בתיכון בספריי שלג. הספריי חדר לתוך העיניים, גרם לה לכוויה כימית קשה, והיא הובהלה לבית החולים.

במרכז הרפואי מאיר, מקבוצת כללית, מדווחים שילדים עם פגיעות כאלה הגיעו יותר מדי השנה. ביום העצמאות, מזהירים בבית החולים מפני שימוש בספריי המוכר.

לפי ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, בעשור האחרון הגיעו למיון 230 ילדים לאחר שנפגעו בשימוש בספריי שלג. מרבית המקרים (82%) גרמי לכוויות. למעלה ממחצית מהמקרים היו של ילדים בגילאי 8-13 בלבד.

רינה כהן, אמה של נועה, סיפרה כי "במסיבת פורים בבית הספר בו לומדת נועה ישנה 'מסורת' לפיה התלמידים נכנסים לבית הספר ממש תחת 'ענן' של ספריי שלג. באותו בוקר של יום רביעי נכנסה נועה לבית הספר וגם היא, כמו מורים ותלמידים אחרים בבית הספר, התמלאה מכף רגל ועד ראש בספריי שלג שאותו התיזו תלמידים מהתיכון". רינה משתפת כי הספריי ככל הנראה טפטף משערה של נועה וחדר לעיניה.

לאחר חדירת הספריי לעיניה, נועה דיווחה שהרגישה צריבה וראתה אפור, שחור ולבן. היא שטפה את העיניים, הלכה לנוח וכשקמה הרגישה צריבה חזקה. "היא התקשרה אלי מבוהלת מאוד ובוכה", מספרת רינה, "היא לא יכלה לפתוח את עיניה ולראות את מסך הטלפון. מובן שנסעתי הביתה במהירות רבה ולקחתי אותה באופן בהול למיון במרכז הרפואי מאיר".

במיון הילדים עברה נועה שטיפות עיניים. הסבירו לה שהיא סובלת מכוויה כימית. ד"ר אסף פרימן, מנהלת שירות הקרנית במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית, אמר: "נועה הגיעה עם פגיעה קשה בעיניה, ונזקקה לטיפול אינטנסיבי. לצערנו, בכל שנה, בעיקר לקראת יום העצמאות, אנו עדים לילדים וצעירים המגיעים עקב פגיעה של ספריי שלג בעיניים. רק השבוע הגיע בן שנתיים עם פגיעה כזו. ספריי שלג עלול לגרום לשני סוגי פגיעות: הן לפגיעה כימית בשל החומרים היוצרים כוויות של ממש בתוך העין, והן לפגיעה מכאנית שנוצרת כתוצאה מעוצמת הנתז החזק המרוסס לתוך העין. ככל שהנתז קרוב יותר לעין, כך גדל הסיכוי לפגיעה מכאנית.

"הטיפול בפגיעות אלו הוא בדרך כלל טיפול מקומי משולב של טיפות עיניים, טיפות אנטיביוטיות למניעת זיהום משני בשילוב טיפות סטרואידים על מנת להפחית או לעכב את התגובה הדלקתית בעקבות כניסת החומר הכימי. לעיתים גם ניתנים כדורים אנטיביוטיים, ויטמינים וכדורים נוגדי דלקת".

אז מה עושים במקרה שספריי בכל זאת חדר לעין? ד"ר פרימן: "במידה ונכנס ספריי שלג לעין יש לעשות שטיפות מרובות תחת ברז של מים זורמים במשך רבע שעה, ומיד לאחר מכן לפנות לבדיקה של רופא עיניים" הוא מוסיף כי "אמנם לשמחתנו, תחת טיפול אינטנסיבי מאוד, האורך בין ימים לשבועות, ישנו שיפור במצב אך חשוב לדעת כי היפגעות זו עלולה להשאיר סוג של צלקת או עכירות בעין, העלולה להפריע לראייה".

רינה סיפרה כי במשך שבועיים שלמים נועה שכבה בבית, בחושך: "זה היה סיוט מוחלט. לראות את בתי בחוסר אונים נוראי ובכאב עצום, זאת לצד חשש כבד לראייתה בעתיד. היא קיבלה כמה סוגים של טיפות שהיה צריך לטפטף לתוך עיניה בכל שעה משעות היום. בנוסף, היא חבשה משקפי שמש, ואי אפשר היה אפילו להדליק טלוויזיה לידה, כיוון שאפילו מעט אור גרם לה לתחושת צריבה קשה בעיניה. היא לא יכלה לפתוח את העיניים או לאכול ולהתלבש באופן עצמאי.

"חשוב שהורים וילדים ידעו עד כמה פגיעה מספריי שלג בעיניים היא מסוכנת. ההחלמה מהכוויה הכימית בעיניה של נועה קשה. היא ממשיכה ללכת לבדיקות ולביקורות בכל שבוע, ולקחת טיפות לטיפול בכוויה בעיניה. את השלכות הכוויה היא עדיין חשה כשהיא יוצאת לאור יום, ולכן חייבת להרכיב משקפי שמש ואינה יכולה כמעט לראות מסכים".

תגיות:יום העצמאותכלליתספריי שלגהמרכז הרפואי מאיר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה