לימוד גמרא למתחילים

בחן את עצמך: מהי "גיבנת"?

אומרים שאדם לא רואה את הגיבנת של עצמו. אך האם הוא יכול לראות אותה במראה? התשובה המפתיעה היא: תלוי מה זו גיבנת...

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אומרים שאדם לא רואה את הגיבנת של עצמו. אך האם הוא יכול לראות אותה במראה?

התשובה המפתיעה היא: תלוי מה זו גיבנת...

בפרשת השבוע נאמר: "כל איש אשר מום בו... או גיבן, או דק...".

מה פירוש המונח "גיבן"? אנחנו מכירים את הפירוש בעברית המודרנית, חטוטרת על הגב. לפירוש זה יש מקורות נאמנים, כך מפרש רבי אברהם אבן עזרא. אך כדאי לדעת שישנם עוד פירושים. למעשה, זו מחלוקת כבר בחז"ל. רבי חנינא בן אנטיגנוס בספרא, מפרש כדברי אבן עזרא. אמנם במסכת בכורות מג ע"ב פירשו חכמים: גיבן – מום בגבות העין. ורש"י פירש: גבות עיניו ארוכות ומידלדלות. ובכן, את המום הזה ניתן בהחלט לראות במראה, כל עוד הגבות אינן מכסות את העיניים לגמרי...

פירוש נוסף בא במסכת בכורות: "אין לו אלא גבין (-גבה) אחד", מה הכוונה? בעל תפארת ישראל מפרש ששתי גבותיו מחוברות ונראות כמו גבה אחת. אמנם אין הכוונה לשיער רגיל המצוי באיזור הגבות, אלא כנראה לבעיה גנטית של גידול שער ממשי בין הגבות.

מה הקשר בין הפירושים האלו? הדמיון למילה "גבעה". חטוטרת היא בהחלט גבעה על הגב. אבל יש לשים לב כי גם הגבות הן כמו גבעה בתוך הפנים, בלשון המקצועית: "רכס הגבות".

ויש מפרשים בדיוק להיפך: כשמסתכלים על כל הפנים, ארובות העיניים הן כמו בור קטן. בלשון הקודש בור נקרא "גוב", כמו גוב האריות, גבי מים.

בעזרת ה', כשתבוא הגאולה, ונצטרך להחליט מי נחשב בעל מום ומי כשר לעבודה, נצטרך לשאול את אליהו הנביא כפי איזה פירוש ההלכה, והאם אדם שיש לו בעיה בגבות כשר לעבודת המקדש. ועד אז נתפלל להינצל מכל בעיה רפואית שהיא, ולהיות מסוגלים לכבד ולקרב כל אדם גם אם הוא שונה או סובל ממום.

תגיות:מוםגיבנת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה