היסטוריה

תור הזהב: כל הפרטים על התקופה המופלאה של יהדות ספרד

תקופת תור הזהב שתחת הכיבוש המוסלמי תיזכר לדורות כתקופה מיוחדת בתולדות ישראל, שבה קמו לנו גדולי תורה שהנהיגו את האומה ותרמו מחכמתם בכל ענפי המחשבה, החברה וניהול המדינה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני כאלף שנה, לוייה מלכותית מפוארת יצאה מארמונו של הסולטן חכים שבקורדובה. הרופא היהודי המפורסם נפטר, הרופא שהצליח להתמודד עם מקרים קשים ומורכבים, שעליו אמרו שפיתח את הדיאטה הראשונה, רפואה מונעת.

הסיפור הזה ודאי מזכיר לכם את הרמב"ם, אבל אנחנו מדברים על מאתיים שנים קודם לכן, על שנת ד' תשל"ה, לפני כאלף וחמישים שנה. בשנה זו נפטר רבי חסדאי אבן שפרוט, שהיה אחד מאבות תור הזהב היהודי בספרד. במשך תקופה של כשלש מאות שנים הקימה יהדות ספרד שורה של תלמידי  חכמים, פילוסופים, מלומדים, בלשנים, משוררים, רופאים, מצביאים וכלכלנים, שעמדו בשורה הראשונה של אירופה והעולם כולו. רובם מיזגו את כל התכונות האלו יחדיו – עסקו ברפואה, במדע, באסטרונומיה, והיו שותפים לניהול המדינה.

בבל, שהיתה מרכז היהדות העולמי במשך מאות רבות של שנים, הידלדלה, בין השאר עקב גזרות קשות של הגויים המקומיים, וספרד המוסלמית היתה מקום נוח ליהדות של אותה תקופה להתקדם ולפרוח.

רבי חסדאי אבן שפרוט הקים ישיבות בספרד, עמד בקשר עם גאוני בבל האחרונים והזמין חכמים מבבל לבוא וללמד תורה בספרד. רבי חסדאי התחיל את דרכו כרופאו של החליף עבד אל רחמן. הוא המציא תרופה מיוחדת שהיתה ידועה רק לרופאים היהודים - שמה היה "המושיע". הוא תרגם ספרי רפואה מיוונית, רומית ולטינית, ובהמשך קיבל תפקידים חשובים בתחום החוץ והכלכלה של הממלכה, והביא משוררים ובלשנים לחצר המלוכה. דמותו היוותה אב טיפוס לחכמים היהודים שבאו אחריו בספרד.

גורם נוסף לצמיחת תור הזהב בספרד היה המעשה בארבעת השבויים, תלמידי חכמים עצומים, שנשבו בבבל על ידי שודדי ים, ונפדו בארבעה מקומות בעולם, וכך הפיצו את התורה. בספרד נפדה על ידי היהודים רבי משה בן חנוך, שהיה לגדול הדור ולימד תורה לרבים.

מראשוני החכמים היו מנחם בן סרוק ודונש בן לברט, שעליהם הסתמך גם רש"י הקדוש בפירושיו, שכן שמם הגיע למרחקים. אחריהם היו המדקדקים רבי יהודה חיוג' ורבי יונה אבן ג'אנח.

המצביא המפורסם, רבי שמואל הנגיד, מילא את מקומו של רבי חסדאי אבן שפרוט, והיה שותף להנהגתה של גראנדה. בתור הזהב הספרדי צמחו במקום דמויות ענק כמו רבי יהודה הלוי, רבי אברהם אבן עזרא וכמובן הנשר הגדול, הרמב"ם.

יהודי תור הזהב בנו בתי כנסת מפוארים וייחודיים, בעוד בתקופה הקודמת הנוצרים אסרו עליהם זאת. חלק מבתי הכנסת המפוארים שרדו עד ימינו, ולמרבה הצער הם משמשים בדרך כלל כמבני ציבור או מבני דת בספרד הנוצרית של ימינו.

הכיבוש הנוצרי של ספרד, שהתרחש בהמשך, פגע בהרמוניה של יהדות תור הזהב הספרדית, הן על ידי רדיפות שסופן היה גירוש ספרד הידוע לשמצה, והן על ידי אווירה של המרת דת והטפה נוצרית. אך תקופת תור הזהב שתחת הכיבוש המוסלמי תיזכר לדורות כתקופה מיוחדת בתולדות ישראל, שבה קמו לנו גדולי תורה שהנהיגו את האומה ותרמו מחכמתם בכל ענפי המחשבה, החברה וניהול המדינה.

תגיות:היסטוריהיהדות ספרד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה