בריאות ותזונה

גם אצלכם הוא נמצא במקרר? הפרי שמרפא את מערכת העיכול

הן נחשבות לפרי בריא שיש בחלק מהמקררים ובכל זאת – לא תמיד אנחנו משתמשים בהן. מחקר חדש מסביר מדוע כדאי לכם לצרוך חמוציות באופן קבוע

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

השם חמוציות לא תמיד מוזכר בהקשר חיובי, משום שהוא מזכיר לחלקנו סוג בריא פחות של ממתקים. יחד עם זאת, בהנחה שהתכוונתם לפרי הפופולרי, מדובר בכזה שמומלץ מאוד. אפילו מחקר חדש גורס שכדאי לכם לצרוך אותו, בגלל שהוא יכול לפתור לכם בעיות במערכת העיכול.

צוות חוקרים מהמכון לתזונה ומזון באוניברסיטת לאוול בקנדה התמקד בתמציות חמוציות שנמכרות בחנויות, שעשירות בנוגדי חמצון וסיבים פרוביוטיים.

ידוע כי חמוציות מפחיתות את הסיכון לכיבי קיבה הידועים בשם אולקוס, אשר מקורם בהתפרצות החיידק הליקובקטר. החיידק מופיע בעיתות של מתח ולחץ, וכן בזמן תזונה בלתי מאוזנת. החמוציות מונעות את הידבקות החיידקים לדופן הקיבה, והחיידק מחליק החוצה ואינו מתרבה. מחקרים מהשנים האחרונות התמקדו בפעילות פוליפנולים מיוחדים המצויים בחמוציות, ובתפקידם בעיכוב ובמניעת היצמדותם לשיניים של חיידקים מסוימים שמצויים בחלל הפה. בדרך זו הם מפחיתים ומעכבים את הסיכון להתפתחות מחלות חניכיים ועששת. מחקרים נוספים מראים כי ביכולתם של נוגדי החמצון החזקים שבחמוציות לעכב התפתחות תאים סרטניים בגוף.

בניגוד למחקרים ארוכים, שבהם היעילות של המוצר הנבדק מגיעה אחרי כמה שנים טובות, הפעם החוקרים ביקשו מ-28 משתתפים בריאים ליטול את התמצית במשך ארבעה ימים – וגילו שהדבר מספיק כדי לחולל שינוי קיצוני במערכת העיכול שלהם.

בכתב העת npj Biofilms and Microbiomes פורסם לאחרונה כי צריכת החמוציות שינתה באופן משמעותי את האיזון של חיידקי הקיבה – מספר החיידקים הטובים עלה ומספר החיידקים הרעים פחת משמעותית. איב דז'ארדן, האיש שחיבר את המחקר, הסביר כי "שינוי במחסום המעי מאפשר מעבר של חיידקים ומהווה גורם מכריע בדלקות ומחלות מטבוליות".

החוקרים דיווחו כי נרשמה עליה ברמות החיידקים פרוביוטיים מסוג ספציפי ונרשם גידול באוכלוסיות חיידקים מייצרי בוטיראט, מה שמגביר אנטי-דלקתיות ומעלה את רמות הבוטיראט בדם ובצואה. "הדלקת יכולה להוביל למספר מחלות כרוניות, כולל סוכרת ומחלות לב וכלי דם – אבל נראה שחמוציות משחזרות סביבת מעיים בריאה יותר ופחות דלקתית", סיכם דז'אר.

תגיות:חמוציותבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה