היסטוריה

הציל בגופו הרבה יהודים: מהו עץ האידרא?

המבקר בקבר הרשב"י יראה שם תיבת תצוגה קטנה, ובה חתיכת עץ זית קטנה, ולצידה כתוב "עץ האידרא". מאין באה לשם אותה חתיכת עץ? ואיך היא קשורה לאידרא של רבי שמעון בר יוחאי?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ה"אידרא רבא" הוא כינוס מיוחד שעשה רבי שמעון בר יוחאי לפני פטירתו, ומתואר בהרחבה בספר הזוהר הקדוש.

המבקר בקבר הרשב"י יראה שם תיבת תצוגה קטנה, ובה חתיכת עץ זית קטנה, ולצידה כתוב "עץ האידרא". מאין באה לשם אותה חתיכת עץ? ואיך היא קשורה לאידרא של רבי שמעון בר יוחאי?

לפני שנים רבות, גילה האר"י הקדוש את מקום האידרא שבו גילה רשב"י את סודות התורה לתלמידיו. רבנו חיים ויטאל מתאר בפירוט את הדרך להגיע לאותו מקום שבו נעשתה האידרא. בזמננו נמצא המקום על הכביש בין צפת למירון. בסמוך נמצאת מערת האידרא.

ליד מערת האידרא היה עץ זית מופלא עתיק יומין, שאת גודל עתיקותו לא היה ניתן לשער. ארבעה אנשים לא יכלו להקיף את עובי גזעו, והערבים קראו לו, מסיבה לא ידועה, "עץ הרומאים". אחרי קום המדינה היו פועלים מיוחדים נוטעים עצים באזור, שהיום ב"ה מיוער וירוק, יער מירון, אבל אז היה שומם וחשוף. לאחר העבודה היו מתאספים הפועלים לסעוד לבם בצל העץ העתיק.

באחד מימי חודש אייר, לפני כחמישים שנה, זממו ערבים מהאזור מזימה. הם הכניסו מטען חבלה רב עצמה בין סדקי העץ העתיק, וכיוונו אותו לשעת סעודתם של הפועלים. אך בסיעתא דשמיא, בדיוק באותו היום נקראו הפועלים להכין את אזור ציון הרשב"י לקראת ההילולא. העץ התפוצץ בקול רעש גדול, שהגיע עד למקום ציון הרשב"י, אך בחסדי שמים אף אדם לא ניזוק.

יהודי יקר בשם רבי הרשל שמש, שהיה מזקני צפת, יזם את שימור השריד הקטן שנותר מאותו העץ, שגונן בחייו על הרבה יהודים מן השמש, ובמותו, ניצלו יהודים רבים ממוות, והעלה אותו לציון הרשב"י למזכרת נצח.

תגיות:עץ האידראהיסטוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה