חינוך ילדים

מה עושים כשהילד לא אוהב להגיד קריאת שמע?

הדבר הראשון במצבים האלה הוא לזהות מה אני מרגישה. בושה? פחד? רגשות אשמה? כעס? פשוט תרגישי! תני לזה להיות. כאשר תגיבי מתוך הרגש הזה, בטוח תעשי טעות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנחנו נפגשות מידי שבוע. ב"ה הבית עלה על הגל ונכנס למסלול של גבולות ברורים ומשמעת, ובפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר היא שאלה אותי: "יוכי, הילד שלי לא אוהב להגיד קריאת שמע על המיטה בלילה. הוא אמר שזה מעצבן אותו וזה ארוך. מה עושים?".

אז לפני כן קצת רקע.

מדובר בילד בן 8-9, בית דתי מאד. יש ערכים, מקיימים מצוות, הילדים שומעים את אבא ואמא מברכים, מתפללים וכו'.

היא הייתה הסטרית, מבוהלת מעט והרגשתי את הבושה בקול שלה.

יש דברים שקורים לילדים שלנו, או מעשים שהם עושים ולא נעים לנו לדבר עליהם. המחשבה של "מה יחשבו עלי?", "מה יגידו?"... וזה אחד מהדברים.

למשל, שהילדים לא תמיד אוהבים לקיים מצוות. "לא בא לו להתפלל", "לא בא לה לסגור את הכפתור"...

הדבר הראשון במצבים האלה הוא לזהות מה אני מרגישה. בושה? פחד? רגשות אשמה? כעס? פשוט תרגישי! תני לזה להיות. כאשר תגיבי מתוך הרגש הזה, בטוח תעשי טעות.

אז שרה (שם בדוי) נלחצה מאד, והתחילה להסביר לילד שלה - קצת בצורת איום, הייתי אומרת - כמה מלאכים רעים יכולים להגיע, ואיזה חלומות מפחידים יהיו לו, וחבל, מה שגרם לילד שלה רק לפחד.

אני מבינה אותה. זה לא בא לה משיקול דעת, היא הייתה מנוהלת מאד על ידי הרגשות הקשים שעלו לה.

אז אחרי שהיא זיהתה את הפחד שיש לה מזה שהילד שלה לא רוצה לקרא קריאת שמע, למדנו איך כדאי להגיב.

  1. באופן כללי, תחמיאי לילד כאשר את רואה שהוא כן אומר. ובאופן כללי להחמיא לילדים על שבירכו בכוונה / התגברה וסגרה את הכפתור / קם לעשות מים אחרונים כשלא היה לו כוח. תחפשי איפה הוא כן מתגבר וכן עושה, ותעודדי!
  2. תביני אותו ותראי את זה. ת'אמת, הוא צודק! זה קצת ארוך, ולא תמיד יש כוח, בפרט כשהם כבר במיטות וכל המיץ של האנרגיות שלהם יצא כל היום... לא?! תזדהי עם זה. תגידי לו שאת מבינה אותו, כן, זה יכול להיות מאמץ מצידו. ובכל זאת את מאמינה בו שהוא יכול להתגבר. זה נותן להם הרבה כוח.
  3. תשאלי אותו מה קשה לו. לכל ילד יכול להיות קשה משהו אחר בלהגיד קריאת שמע. למשל... תני לו לשמוע את עצמו.
  4. לפעמים ההסבר הפשוט של למה אנחנו עושים דברים שה' אמר (לא כל דבר אפשר להסביר) יכול לתת הרבה כוח. כמו לשאול אותו, מה אתה אומר? למה נראה לך שהקב"ה רוצה שנגיד קריאת שמע על המיטה? מה הוא צריך שנגיד את זה? הקב"ה רוצה שאתה תישן טוב בלילה, שיהיו לך חלומות טובים, שלך תהיה שמירה מיוחדת... ההסבר הזה מחבר אותם למצווה שהם עושים. זו הזדמנות ללמד אותם כמה ה' טוב ורוצה בטובתנו, ופתאום זה נעשה פחות עול.
  5. בהזדמנות זו או בהזדמנויות אחרות ספרי לילד שלך מה קורה בשמים כאשר הקב"ה והמלאכים שומעים את קריאת שמע שלו. איך הוא עטוף במלאכים טובים, באהבה של ה' וכו'.
  6. השתדלי לא להעיר לילדים בזמן קיום מצווה שלא נעשתה כראוי, רק החמיאי כשצריך, ובהזדמנות אחרת ספרי סיפורים מחזקים או תדברי על חשיבות המצווה. כך תהיה לילד התניה טובה עם המצווה.
  7. ואם קרה ועדיין קשה לו, את יכולה להציע הצעות פרקטיות, כמו להגיד אתו ביחד, או שיגיד את החלקים הכי חשובים - טיפה יקצר, או שיגיד בלחש, אולי להגיד במנגינה...

שימי לב שאת לא אומרת לו מה לעשות, אלא שואלת, נותנת הצעות, והוא יבחר את מה שנכון עבורו.

רגע, ואל תשכחי להחמיא לו על ההתגברות שלו.

בהצלחה!

יוכי דנחי היא תומכת רגשית רב תחומית ומנחת הורים, מומחית למשמעת וסמכות, שיטת אימהות מודעת.

תגיות:קריאת שמעחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה