חדשות בארץ

בית הדין הפלילי בהאג: התובע ביקש צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט

התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הודיע כי הוא מבקש לקיים דיון, ולהוציא צווי מעצר נגד ראש ממשלת ישראל ושר הביטחון. בנוסף ביקש צווי מעצר לראשי החמאס. הנימוק: ביצוע פשעי מלחמה

נתניהו וגלנט (צילום: דוברות משרד הביטחון)נתניהו וגלנט (צילום: דוברות משרד הביטחון)
אא

התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, קארים חאן, הודיע היום (שני) כי ביקש להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה וראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף. חאן מייחס להם ביצוע פשעי מלחמה.

נתניהו החל בהתייעצויות כדי להכין תגובה להחלטת התובע בהאג. יש לציין כי אין קשר בין בית דין זה לבית הדין הבינלאומי לצדק, שם מתנהלת תביעתה של דרום אפריקה המבקשת מהשופטים להורות לישראל להפסיק את המלחמה.

ראש הממשלה התייחס בישיבת סיעת הליכוד להחלטת התובע וכינה את המהלך "שערורייה". נתניהו אמר לחברי מפלגתו כי "זה לא יעצור אותי או אותנו. זה יום גורלי למדינת ישראל. יש פה ניסיון לשלול את הלגיטימציה של מדינת היהודים להגן על עצמה. מנסים להטיל עלינו כבלים שלא הטילו על אף צבא אחר אחר. זה ניסיון לכבול את ידינו, שמסכן את העתיד שלנו ואת הקיום שלנו. שום דבר לא יעצור אותנו. אבל צריך להתייצב יחד נגד הכתם הזה והשערוריה הזאת".

בריאיון ל-CNN חשף חאן את כוונתו לבקש צווי מעצר. צעד שבישראל ציפו לו מזה כשבועיים. חאן ציין כי האישומים נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט כוללים "הרעבה של אזרחים כשיטת לחימה כפשע מלחמה, גרימה במזיד של סבל רב או פגיעה חמורה בגוף או בבריאות או יחס אכזרי כפשע מלחמה, הריגה בזדון או רצח כפשע מלחמה, כיוון במזיד של מתקפות נגד אוכלוסייה אזרחית כפשע מלחמה, השמדה ו/או רצח לרבות בנסיבות של מקרי מוות הנגרמים כתוצאה מהרעבה כפשע נגד האנושות, רדיפה כפשע נגד האנושות, מעשים לא אנושיים אחרים נגד האנושות".

יצוין כי ישראל וארה"ב אינן חברות בבית הדין הפלילי הבינלאומי, אולם בית הדין עצמו טוען שיש לו סמכות שיפוט על עזה, מזרח ירושלים והגדה המערבית, לאחר שמנהיגים פלסטינים הסכימו ב-2015 להיות מחויבים לעקרונות היסוד שלו.

בנוגע לראשי החמאס ציין התובע הכללי כי האישומים נגד סינוואר, הנייה ודף כוללים "השמדה כפשע נגד האנושות, רצח כפשע נגד האנושות, לקיחת בני ערובה כפשע נגד האנושות, ומעשים אחרים של אלימות כפשעים נגד האנושות, יחס אכזרי כפשע מלחמה ופגיעה באופן חמור בכבוד האישי כפשע מלחמה". הוא הוסיף: "העולם היה בהלם ב-7 באוקטובר כשאנשים נקרעו מחדרי השינה שלהם, מהבתים שלהם, ומהקיבוצים שלהם בישראל. אנשים סבלו מאוד. יש בידי יסוד סביר להניח כי יחיא סינוואר, מוחמד דף ואיסמעיל הנייה נושאים באחריות פלילית לפשעי המלחמה ולפשעים נגד האנושות, שבוצעו בשטח ישראל ומדינת פלסטין (ברצועת עזה), לכל הפחות מיום 7 באוקטובר 2023".

הרכב שופטים של בית הדין הפלילי הבינלאומי יצטרך להכריע כעת בבקשה של חאן להוציא צווי מעצר לבכירים הישראלים ובכירי ארגון הטרור.

בהתייחס לצווי המעצר המבוקשים לראש הממשלה נתניהו ולשר הביטחון גלנט, ציין התובע חאן: "על בסיס הראיות שנאספו ונבחנו על-ידי משרדי, יש בידי יסוד סביר להניח כי בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, ויואב גלנט, שר הביטחון של ישראל, נושאים באחריות פלילית לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות כלהלן, אשר בוצעו בשטח מדינת פלסטין (ברצועת עזה), וזאת לכל הפחות החל מיום 8 באוקטובר 2023".

כזכור, חאן מוביל חקירה בחשד לפשעי מלחמה מצד שני הצדדים במלחמה בעזה. החקירה נגד ישראל נפתחה עוד לפני המלחמה, וכוללת אירועים הקשורים לסכסוך מאז 2015.

נתניהו עתיד לפרסם הודעה רחבה בהמשך היום. לפני שבועיים, כשנודע כי בכוונת חאן לפעול להוצאת צווי מעצר, אמר נתניהו: "יש פה מערך עולמי של אנטישמיות. כשאנחנו מותקפים כולם בעדנו כביכול, וכשאנחנו יוצאים להגן על עצמנו כולם נגדנו. בית הדין בהאג, שהוקם לאחר השואה כדי להבטיח שלעולם לא עוד, מונע מהמדינה היהודית להגן על עצמה כאשר מנסים להשמיד אותה ולבצע בפועל שואה נוספת. לא יהיה, אין לנו מדינה אחרת, לא ניתן שישמידו אותנו. לעולם לא יהיה עוד, אנחנו צריכים אישור בשביל להגן על עצמנו? כל חייל צריך אישור מבית הדין כדי לפעול? לעולם לא עוד, זה כעת, זה עכשיו. בית הדין בהאג בא כעת להילחם בנו".

תגיות:יואב גלנטבית הדין הפלילי הבינלאומיבנימין נתניהוצווי מעצר נגד ישראלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה