ל"ג בעומר

ל"ג בעומר: 5 עובדות מרתקות שאולי לא ידעתם על אש

היא תופעה מרתקת ויש בה הרבה מעבר למה שנראה לעין - להלן 5 דברים שאולי לא ידעתם על אש

אא

מנהג הדלקת המדורות בל"ג בעומר הוא מנהג עתיק, שבאמצעותו מכבדים את זכרו את התנא הקדוש, רבי שמעון בר יוחאי, שיום פטירתו חל בי"ח באייר – ל"ג בעומר. מדי שנה עולים אלפי יהודים לקברו במירון, שרים, רוקדים ומדליקים אש גדולה.

לקראת היום המיוחד הזה, להלן 5 דברים שאולי לא ידעתם עם אש:

1. האש אינה מצב צבירה

בניגוד למים שיכולים להיות במצב מוצק, נוזלי וגזי, האש אינה מצב צבירה של חומר אלא תהליך כימי. האש היא תוצאה של תגובה כימית הנקראת בעירה, בה חומרים שונים מגיבים עם חמצן ליצירת חום ואור. במהלך הבעירה, נוצר תהליך חמצון מהיר שבו משתחררת אנרגיה רבה, שמתבטאת כחום וכאור. האור שאנו רואים באש הוא למעשה פליטת פוטונים על ידי אטומים מעוררים, בעוד שהחום מופץ בתור אנרגיה תרמית.

2. צבע האש מלמד על הטמפרטורה והחומר הבוער

הצבעים השונים של האש יכולים לחשוף מידע רב על הטמפרטורה והחומרים הבוערים. אש בטמפרטורה נמוכה תפיק לרוב אור אדום או כתום, בעוד שאש בטמפרטורות גבוהות יותר תפיק אור לבן או כחול. לדוגמה, להבת גז בישול ביתית, שמשתמשת במתאן או פרופאן, תפיק להבה כחולה בשל הבעירה היעילה והטמפרטורה הגבוהה יחסית. לעומת זאת, בעירת עץ תפיק להבה צהובה או כתומה בגלל התרכובות האורגניות השונות שנמצאות בו.

3. אש יכולה לבעור ללא להבה

אחת העובדות הפחות ידועות על אש שהיא יכולה לבעור ללא להבה. בעירה כזו מתרחשת בטמפרטורות נמוכות יותר, ובמקרים מסוימים היא כמעט בלתי נראית לעין. לדוגמה, פחם או גחלים במדורה, שבהם מתרחש תהליך בעירה איטי שמפיק חום, אך לא בהכרח להבה ברורה. סוג זה של בעירה נפוץ בתנורי עץ ובמנגלים, שם החום המופק מספיק לבישול אך הלהבה גלויה רק במעט.

4. האש יכולה לנוע כלפי מטה

למרות שאנו רגילים לראות אש נעה כלפי מעלה בשל החום שמעלה את האוויר החם, האש יכולה לנוע גם כלפי מטה בסביבה מסוימת. תופעה זו מתרחשת כאשר יש מקור חום שמושך את הלהבה כלפי מטה או במקרים שבהם כוח הכבידה משחק תפקיד משמעותי, כמו בחלל. במחקרים גילו שהבעירה בסביבה חסרת כוח משיכה יכולה להתפשט בצורה שונה לחלוטין מכדור הארץ, ולהפוך את הלהבות לעגולות יותר, ולנוע בדרכים בלתי צפויות.

5. אש משפיעה על האקולוגיה

האש משחקת תפקיד מכריע במערכות אקולוגיות רבות, ולעיתים אף הכרחית לבריאותן של מערכות אלו. שריפות טבעיות, כגון שריפות יער, יכולות לסייע בשימור המערכת האקולוגית על ידי חידוש הקרקע, הסרת צמחיה ישנה ועידוד נביטת צמחים חדשים. שריפות אלו משחררות חומרים מזינים חזרה לקרקע ומאפשרות למינים שונים של צמחים ובעלי חיים לשגשג. עם זאת, חשוב לזכור ששריפות טבעיות חייבות להתרחש בתדירות הנכונה ובתנאים מבוקרים כדי להועיל למערכת האקולוגית.

תגיות:ל"ג בעומראש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה