חדשות בארץ

מבקר המדינה מזהיר: "ישראל עומדת בפני מחסור בשטחי קבורה"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן טוען כי למדינה אין פתרונות לגבי צורכי הקבורה המתרבים, זאת בעקבות החלטה של ועדת השרים לענייני קבורה. אז מה הפתרון?

אילוסטרציהאילוסטרציה
אא

האם מדינת ישראל עומדת לסבול ממחסור חמור בשטחי קבורה? דו"ח מבקר המדינה, שפורסם אתמול (שלישי) חושף, כי בהמשך לדו"ח הקודם שפורסם בעניין, לפני כארבע שנים, מקבלי ההחלטות לא עשו דבר כדי להגדיל את שטחי הקבורה בישראל. לטענת המבקר מתניהו אנגלמן, המצב החמיר בעיקר בעקבות החלטת ועדת השרים לענייני קבורה ממרץ 2023, ממנה עולה כי תינתן עדיפות לקבורת שדה רק במקומות שבהם עולה דרישה מהציבור.

אנגלמן הסביר כי עיקרון זה שונה מהחלטות קודמות, לפיהן נדרשת צפיפות קבורה שתביא לניצול יעיל של הקרקע, זאת נוכח מצוקת קרקע קשה באזורים בהם יש אוכלוסייה רבה. הוא העיר כי השינוי הצפוי ביחס להחלטות קודמות, שהחלו במגמה לציפוף שטחי הקבורה ולהימנעות מקבורת שדה "בזבזנית קרקע", עלול להביא למחסור חמור בשטחי קבורה.

עוד כתב המבקר, כי בהיעדר מיפוי של מלאי החלקות הפנויות, מינהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל לא יכולים למצוא פתרונות קבורה לטווח הארוך. בנוסף, הוא מצא שאף ששיעור הקבורה הרוויה במגמת עלייה – מ-17% בשנת 2012 ל-35% בשנת 2022) – גופי הקבורה לא הונחו לפעול בהתאם לתקן שנקבע.

בנוסף, נקבע כי אין תעריף מרבי לקבורה בחלקות חריגות, אלא אם כן מדובר בחלקה שנרכשה בחיים. יש לציין כי בדו"ח הקודם הוצגו תעריפים של גופי קבורה לשנים 2018-2015: בין 20 אלף ל-80 אלף שקל.

לסיום, המבקר המליץ לוועדת השרים ולמינהל התכנון והמשרד לשירותי דת, וכן לרשות מקרקעי ישראל ולמשרד האוצר, לקבוע עקרונות בנושא הקבורה, כך שניצול הקרקע יהיה מיטבי. הצפי הוא שעד סוף המאה ה-21 יהיו יותר מ-8.5 מיליון נפטרים נוספים בישראל.

תגיות:קבורהמבקר המדינהמתניהו אנגלמןבתי קברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה