חדשות יהדות

מרגש: בר מצווה באיחור של 50 שנה

גאבור לייבוביץ בן ה-63 גדל בבית בו לא היה אף סממן של היהדות. בביקורו בישראל הכיר את היהדות, והשבוע עלה לתורה וחגג את בר המצווה שלו

משמאל לימין: חתן בר המצווה, הרב אוברלנדר, והאב ניצול השואה (קרדיט: EMIH)משמאל לימין: חתן בר המצווה, הרב אוברלנדר, והאב ניצול השואה (קרדיט: EMIH)
אא

גאבור לייבוביץ (63), לשעבר סמנכ"ל חברת הרכבות הלאומית והיום סמנכ"ל חברת המים של הונגריה, חגג השבוע, באיחור של 50 שנה, את בר המצווה שלו. באירוע השתתפו בכירים בעולם העסקי והפוליטי של בודפשט, וגם אביו, ניצול שואה בן 94.

לייבוביץ נולד בבודפשט להורים ניצולי שואה, והיהדות בבית סבבה סביב זוועות המלחמה. בבית לא היה כל סממן של יהדות, ואף לא ציון של חגים. הדבר היחיד שגאבור ידע הוא שהינו בן לעם היהודי.

 (קרדיט: EMIH) חתן בר המצווה והרב כובש (קרדיט: EMIH) חתן בר המצווה והרב כובש

את היהדות הכיר לייבוביץ לפני 5 שנים, אז הגיע עם משפחתו לטיול בישראל, לראשונה בחייו. כאשר ביקרו בכותל המערבי, הניח תפילין לראשונה בחייו בעזרת שלוחי חב"ד בדוכן שבכניסה לאתר הקדוש. לאחר מכן, במהלך סיור במנהרות הכותל, הסביר המדריך כי זהו המקום הקרוב ביותר לקודש הקודשים. במקום זה התפלל לייבוביץ לקב"ה שיתווה לו את הדרך לחיים של משמעות.

כאשר חזר לבודפשט, בעודו בן 59, החליט לעשות ברית מילה ולהיכנס בבריתו של אברהם אבינו. הוא בחר לעצמו את השם היהודי 'יעקב אברהם' על שמם של שני סבותיו שנרצחו בשואה.

(קרדיט: EMIH)(קרדיט: EMIH)

כשנה לאחר מכן, כאשר רץ כמידי יום על גדות נהר הדנובה החוצה את הבירה ההונגרית, הבחין לייבוביץ בקבוצת יהודים המתאספים סביב רבם, שקירב חפץ לפיו והוציא ממנו קולות משונים. כשהתקרב, גילה שמדובר ברב שלמה כובש, הרב הראשי של 'איגוד הקהילות שומרי תורה בהונגריה' (EMIH) ובני קהילתו; הם הגיעו לקיים את מנהג התשליך בראש השנה.

יעקב אברהם גאבור נחשף אז לראשונה למושגים אלו, ביקש הסבר והתחבר מאוד. כבר מספר ימים לאחר מכן, ביום כיפור של אותה שנה התייצב בבית הכנסת המפואר של הרב כובש והחל בהליך שיבה למקורות. בהמשך הצהיר לייבוביץ כי הוא רוצה לחגוג "בר מצווה". הוא החל ללמוד עברית, ואף למד לקרוא בתורה. כשעלה השבוע לתורה, לראשונה בחייו, אף קרא את תחילת פרשת השבוע.

(קרדיט: EMIH)(קרדיט: EMIH)

במקביל, בתקופה האחרונה הוביל לייבוביץ את כל ההליך הבירוקרטי של הקמת העירוב בבודפשט, מהלך שאותו יזם הרב ברוך אוברלנדר, השליח הראשי של חב"ד במדינה.

בר המצווה של לייבוביץ היתה מרגשת במיוחד וגרמה לקידוש ה' גדול. במהלכה נחשפו רבים מהאורחים למושגים יהודיים שהיו זרים להם. בבודפשט חיים למעלה מ-100 אלף יהודים, כאשר רבים מהם הינם בני המעמד הגבוה, וביניהם המועמד הבולט לראשות העיר בודפשט, דוד ויטייזי.

כיצד משפיעה הנחת תפילין על רוחניות האדם? הרב זמיר כהן בסרטון מושקע במיוחד על העוצמות והאנרגיות הרוחניות הטמונות בתפילין, על פי התורה, המדע והרפואה הסינית. הרצאה חובה שאסור לפספס:

תגיות:הונגריהבר מצווה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה