חדשות בארץ

תקרית קשה במעבר רפיח: חייל מצרי נהרג מאש צה"ל

המצרים טוענים שחיילי צה"ל פתחו באש לעבר קבוצת חיילים מצריים במעבר. אחד נהרג ואחר נפצע. בצה"ל ציינו כי התקרית נבדקת וכי אש נורתה לעבר חיילי צה"ל, שלא נפגעו. ביקורת בעולם על מות אזרחים ברפיח

מעבר רפיח, ארכיון (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)מעבר רפיח, ארכיון (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
אא

תקרית קשה ארעה אחר הצהריים (שני) במעבר רפיח, במהלכה התנהלו חילופי אש בין לוחמי צה"ל, הפועלים בסמיכות למעבר, לבין חיילים מצריים. במהלך חילופי האש נהרג חייל מצרי ואחר נפצע.

המצרים טוענים שהירי החל מהצד הישראלי. בישראל טוענים שהירי התחיל דווקא מהצד המצרי. דובר צה"ל מסר כי "תקרית הירי בגבול מצרים נמצאת בחקירה, מתקיים שיח עם הצד המצרי". בצה"ל ציינו כי לא היו נפגעים בקרב כוחותינו.

ביקורת בעולם על הרג עשרות אזרחים ברפיח

הפלסטינים דיווחו כי לפחות 45 אזרחים עזתיים נהרגו אמש במהלך תקיפה שביצע צה"ל ברפיח, במהלכה חוסלו שני בכירי חמאס. ההודעה הפלסטינית הובילה להודעות ביקורת קשות נגד ישראל, ומספר כלי תקשורת במדינות המערב אף ציינו כי ישראל הפרה את הצו שניתן ביום שישי בבית הדין לצדק בהאג.

כזכור, אמש אמש תקף צה"ל במרחב שכונת תל א-סולטאן שבצפון-מערב רפיח. בתקיפה חוסלו המחבל יאסין רביע, ראש מטה הגדה של חמאס והמחבל חאלד נגאר, בכיר במטה הגדה. הפלסטינים דיווחו כי "התקיפה אירעה במחנה העקורים באזור, וגרמה לאוהלי הפליטים לעלות באש".

צה"ל הגיב באופן רשמי כי התקרית נבדקת ומתוחקרת. גורמים בצה"ל ציינו כי האזרחים נפגעו מהתפוצצות תחמושת רבה שאוחסנה על ידי חמאס בין אוהלים של אותם אזרחים. אותם גורמים הוסיפו כי התקיפה כוונה למחבלי חמאס ובוצעה בתחמושת "מדויקת" ולא בוצעה במתחם ההומנטירי, בניגוד לטענת חמאס. צה"ל פרסם מפה, המציינת את מיקום התקיפה, ביחס לאזור בו שוהים פליטים.

(צילום: דובר צה"ל)

דובר צה"ל הוסיף כי "הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר ירושלמי, הנחתה את מנגנון התחקור המטכ"לי לתחקר את התקיפה ברפיח. כלי טיס תקף יעדי טרור משמעותיים ברפיח, בהם בכירים במטה הגדה של חמאס, שהכווינו פיגועים של פעילי חמאס ביהודה ושומרון וביצעו פיגועים רצחניים כנגד אזרחי מדינת ישראל. התקיפה התבצעה על בסיס מידע מודיעיני מקדים על המצאותם של המחבלים במקום".

"טרם התקיפה ננקטו צעדים רבים על מנת לצמצם את הסיכוי לפגיעה בבלתי מעורבים, הכוללים בדיקת חוזי מהאוויר, שימוש בחימוש מדויק ומידע מודיעיני נוסף, שעל בסיסם הוערך כי לא צפוי היה להיגרם נזק לאזרחים בלתי מעורבים. כמו כן, התקיפה לא בוצעה במרחב ההומניטרי באל מוואסי, אליו צה"ל קרא לאוכלוסייה להתפנות".

דובר צה"ל ציין כי "האירוע מתוחקר על ידי מנגנון התחקור המטכ"לי, גוף עצמאי שאחראי על בחינת אירועים חריגים בלחימה. המנגנון מתחקר את הנסיבות למותם של אזרחים במרחב התקיפה. צה"ל מצר על כל פגיעה בבלתי מעורבים במסגרת הלחימה".

שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, האשים מנגד כי "ישראל ממשיכה בפעולה הצבאית שנדרשה לעצור ברפיח, למרות פסיקת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, שלפיה יש להפסיק את הפעולה לאלתר". הוא הוסיף כי על ישראל ליישם את פסיקת בית הדין, וכי האיחוד האירופי ידון ביישום ההחלטה. גם שר החוץ של ספרד התייחס לפעולה ברפיח, ואמר כי יבקש מהשותפות האירופיות לגבות את בית הדין לצדק בהאג, ויבקש מישראל לכבד את החלטותיו.

רשתות ה-BBC וה-CNN דיווחו על התקיפה ברפיח. הראשונה לא הזכירה כלל שבוצעה תקיפה כלפי בכירי חמאס, והשנייה הסתמכה בדיווח שלה על הודעת משרד הבריאות בעזה, הנשלט בידי חמאס. ב-CNN הבליטו את העובדה שהאזור שהותקף "משמש מחסה עבור עשרות משפחות, המוקף במאות אוהלים". בדיווח ברשת האמריקנית חזרו שוב ושוב על הטענה כי "עקורים שחיפשו מקלט במקום הותקפו, באזור שהצבא הישראלי הכריז עליו כמקום בטוח".

התקשורת הפלסטינית ביו"ש פרסמה ציטוט, בעילום שם, של גורם בתנועת הפת"ח המאשים את חמאס בתקרית הקשה אמש ברפיח. אותו גורם ציין כי "יש להפנות אצבע מאשימה לחמאס על כך שביצע מוקדם יותר היום ירי לעבר מרכז הארץ מהאיזור".

בנוסף, הוצגה הודעה של אזרח ברפיח התוקף את החמאס. האזרח הפיץ הודעה ברשתות החברתיות הפלסטיניות וכתב: "הבעיה היא כאשר הבכירים שלהם (של חמאס) שוהים באוהל בין אוהלי עקורים ותושבים קשיי יום. אתה בכיר ואתה יודע שאתה מבוקש בשם אללה. קח את האוהל שלך לאזור מבודד ומרוחק מפשוטי העם והאזרחים. אל תשמש בהם כמגן עבורך מפני שזה הופך אותך לפושע, לא ללוחם. הלוואי שתהיה במקום הנכון עבורך - קו החזית וההגנה מפני הצרה שהבאת עלינו אתה והחבורה שלך".

תגיות:מלחמת חרבות ברזלמעבר רפיחהרג חייל מצרי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה