חדשות בארץ

ספרי לימוד חדשים בסעודיה: פלסטין כבר לא על המפה

משרד החינוך הסעודי, שלאורך השנים הדפיס ספרי לימוד המציינים את שטח פלסטין, שינה את מפות הלימוד. הוסרו גם תכנים אנטי ישראליים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בצל הניסיון האמריקני להוביל לחתימת הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, ולמרות הביקורת של הממלכה על הפעולה הישראלית בעזה, בספרי הלימוד הסעודיים חל שינוי הדרגתי. מכון המחקר והמדיניות הבינלאומי IMPACT-se, היושב בלונדון ומנתח ספרי לימוד בעולם לעידוד תכנים של שלום וסובלנות, פרסם היום (רביעי) את השינוי שהתגלה בספרי הלימוד בסעודיה.

על פי המכון, לראשונה נמחקה המילה פלסטין ממפות ספרי הגאוגרפיה והיסטוריה. עם זאת, במקום המילה פלסטין לא צוין שמה של ישראל. בנוסף למחיקת המילה פלסטין, ספרי הלימוד החדשים בסעודיה אינם כוללים תכנים אנטי-ישראליים, ונמחקו המילים "אויב" או "ישות ציונית".

מכון המחקר ציין כי מדובר בשינויים המשמעותיים ביותר בנושא היחס לישראל. לדברי אנשי המכון, ספר לימוד שלם במקצוע מדעי החברה לתלמידי תיכון, שהכיל תכנים רבים נגד ישראל, הוסר מתוכניות הלימוד בשנת הלימודים הנוכחית. בספר זה הוקדש בעבר פרק שלם לציונות, והיא הוגדרה בו "תנועה "גזענית אירופאית השואפת לגרש את הפלסטינים, להרחיב את גבולות ישראל ולהשתלט על אדמות ערביות, בארות נפט ואתרים קדושים איסלאמיים ונוצריים בירושלים".

מחיקת המילה "פלסטין", שכיסתה את כל שטח ישראל מהמפות בספרי הלימוד, מהווה, על פי מכון המחקר, סוג של הצהרה לכך שהסעודים מכירים בנוכחות יהודים לאורך ההיסטוריה ובהווה, בשטח ישראל.

עם זאת, תוכנית הלימודים הסעודית מדגישה את "המסירות האיתנה של ערב הסעודית לנושא הפלסטיני". השואה עדיין נעדרת מפרק על מלחמת העולם השנייה, המילה ישראל כאמור לא מופיעה על מפות, וישראל עדיין מכונה "הכיבוש הישראלי" בהקשר של מלחמת 1948.

סמנכ"ל המכון, אריק אגסי, הוסיף כי "לספרי לימוד יש השפעה מכרעת כבסיס להבנת ועיצוב העתיד בטווח הבינוני והארוך. הסעודים מוכיחים פעם נוספת שאפשר ללמד על ישראל, יהודים והסכסוך גם מנקודת מבט נקייה משנאה והסתה לאלימות. המחקרים של מכון IMPACT-se מצוטטים על ידי ממשלות ברחבי העולם ומהווים מפת דרכים למשרדי חינוך לבצע רפורמות בספרי לימוד".

תגיות:סעודיהישראלספרי לימוד חדשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה