בריאות ותזונה

משכך כאבים, מקל על השינה: הסגולה של הפרי האהוב שחוזר למדפים

הדובדבן עשיר בנוגדי חמצון ובוויטמינים ומסייע לעיכול טוב יותר – צריכים עוד סיבות לשלב אותו בתפריט הקיץ שלכם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עונת הדובדבנים כבר החלה, ואיתה הנהירה של הישראלים לרשתות ולירקניות. הדובדבן, אחד הפירות הבריאים ביותר, מכיל ריכוז של נוגדי חמצון שמסייעים לשמירה על רקמות הגוף.

מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של הכללית במחוז דן-פתח תקוה, מסבירה לאתר מאקו על הסגולות הנהדרות של הפרי האהוב. לדבריה, אחד היתרונות שלו הוא שמדובר בפרי עשיר בנוגדי חמצון: "אנטיציאנינים והפלוונואידים – נוגדי חמצון חזקים במיוחד המגינים מפני מחלות סרטן, מחזקים את המערכת החיסונית, משמשים כנוגדי דלקות גם בתהליכים דלקתיים בכלי הדם ובמקרים של דלקת פרקים", היא מסבירה. "בנוסף, הם מאטים את תהליך ההזדקנות ומצמצמים את הנזקים הנגרמים ע"י הרדיקלים החופשיים בגוף".

יתרון נוסף של הדובדבן הוא שהפרי מלא בוויטמין C. "שני מיני הדובדבן (המתוק והחמוץ) עשירים בוויטמין  - מאה גרם של דובדבנים ללא גרעינים מכילים כרבע מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין זה", היא קובעת ומציינת כי הם גם עשירים בסיבים תזונתיים: "אלה מעניקים תחושת שובע ומסייעים לפעילות מעיים תקינה, הודות לפקטין – רכיבים שהם מכילים בסיבים שלהם".
סגולה נוספת היא נושא המינרלים: "אשלגן: מינרל חשוב לשמירה על פעילות תקינה של הלב, המסייע בהפחתת ערכי לחץ דם גבוה ועוד; ברזל: אשר משמש כמרכיב תזונתי חיוני המשתתף ביצירת המוגלובין וכן אנזימים שונים, וחיוני למניעת אנמיה; זרחן: מרכיב חשוב בעצמות הגוף וכן חיוני למגוון תהליכים בגוף ומעט סידן אשר חיוני לבניית העצמות והשיניים והתפתחותן לתפקוד מערכת העצבים, השרירים ועוד".

הדובדבן מכיל גם ויטמינים שונים, "בעיקר מקבוצת A החשובים לפעילות תקינה של רקמות ריריות ולמנגנון הראייה", כך לדבריה, "וויטמין B חשוב גם לפעילות תקינה של תפקוד מערכת העצבים והעיכול ולשמירת מתח השרירים, לחילוף החומרים ועוד".
סגולה נוספת היא שהדובדבן משמש כמשכך כאבים ומקל על השינה: "ברפואה העממית ידועה מזה שנים ההשפעה משככת הכאבים של הדובדבנים, ובעיקר של מיץ הדובדבנים. ממצא נוסף ומיוחד הוא הימצאות של חומר דמוי הורמון המלטונין בדובדבנים, האחראי על השינה שלנו. עובדה זו יכולה להסביר את הקשר שבין צריכת הדובדבנים ושיפור בנדודי שינה".
מנת פרי ממוצעת (100 גרם ללא חרצנים) מכילה כ-58 קלוריות, ו-14 גרם פחמימה. "מומלץ לשמור את הדובדבנים במקרר ולצרוך תוך שבוע מרגע הקטיף. בהקפאה ניתן לשמור עד שנה", היא מסכמת. 

תגיות:דובדבןבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה