חדשות בארץ

הצצה נדירה לתקופת בית המקדש: שכונת מגורי הכהנים נחנכה מחדש בעיר העתיקה בירושלים

לאחר שנתיים של עבודות פיתוח ושדרוג בהשקעה של 18 מיליון שקלים, נחנך מחדש אתר שכונת בתי הכהנים ברובע היהודי

(צילום: יניב נדב)(צילום: יניב נדב)
אא

מתחם רובע בתי הכהנים (הרובע ההרודיאני) שבעיר העתיקה בירושלים נחנך אמש (רביעי), לאחר שנתיים של עבודות פיתוח ושדרוג.

מדובר בשכונת מגורים מימי בית המקדש השני, המשתרעת על שטח של 2600 מ"ר. בשכונה בתים מפוארים, פסיפסים ייחודיים, רחובות ומקוואות רבים. האתר נחשף לראשונה בחפירות ארכיאולוגיות שבוצעו לאחר שחרור ירושלים והעיר העתיקה במלחמת ששת הימים.

(צילום: יניב נדב)(צילום: יניב נדב)

על פי הערכות הארכיאולוגים, השכונה שימשה למגורי כהנים עשירים שעבדו בבית המקדש ונבנתה בתקופת הורדוס. ההערכות מתבססות על מיקום השכונה הסמוך לבית המקדש ומריבוי המקוואות וכלי האבן שנמצאו בחפירות, ומעידים על ההקפדה הרבה על דיני טהרה שמאפיינת בתי כהנים. העושר הגדול של תושבי השכונה ניכר מגודלם של הבתים, שחלקם בגודל עצום של 800 מ"ר, ומהעיטורים והפסיפסים המפוארים שמקשטים אותם.

בשנתיים האחרונות נסגר האתר, לצורך ביצוע פיתוח תשתיות ושדרוג חווית המבקרים בהשקעה של 18 מיליון שקלים.

(צילום: יניב נדב)(צילום: יניב נדב)

במסגרת השיפוץ נבנו מחדש שרידי בתים תוך שמירה על העתקים מדויקים, הפסיפסים שנמצאו הושלמו על ידי אומנים ונבנתה מערכת תאורה ושמע מיוחדת שתנוע יחד עם המבקר ככל שיתקדם באתר, תאיר על מוצגים שונים, כשברקע קולות שמשחזרים את חוויית החיים בירושלים בתקופת בית המקדש.

בנוסף, במסגרת שדרוג החוויה יצרו בחברה לפיתוח הרובע מיצגים אור-קוליים ש"מחזירים את ההיסטוריה לחיים" ומדמים את חווית ההליכה בשכונה עד לבית המקדש בתקופת בית שני מנקודת המבט של עולי הרגל באמצעות הולוגרמות, אנימציות וסרטונים שמוקרנים על העתיקות.

שר התיירות חיים כץ מסר: "משרד התיירות גאה להיות שותף בפרוייקט נוסף לשיפור חווית הביקור בירושלים בכלל, וברובע היהודי בעיר העתיקה בפרט. מדובר במוקד משיכה היסטורי רוחני ותיירותי עבור מגוון רחב של מבקרים. בצל המלחמה ועל אף שמדובר בימים מורכבים, קיימת חשיבות רבה בהמשך הפעילות השוטפת ובהכנות ליום שאחרי. הביקוש והסקרנות כלפי ישראל כיעד תיירותי אטרקטיבי קיים ותמיד יהיה. נמשיך לפעול לשידרוג האזור".

(צילום: יניב נדב)(צילום: יניב נדב)

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, אמר כי "לפעמים, דווקא מתוך החורבן, מתחילה תנועה של צמיחה מחודשת. דווקא בגלל העובדה שהרובע היהודי נחרב על ידי הכיבוש הירדני, זכינו אחרי הניסים הגלויים שראינו במלחמת ששת הימים לגלות את המתרחש מתחת לפני הקרקע. העבודות שהתחילו אחרי שחרור ירושלים, שנחרבה על ידי האויב, גילו לנו את ההיסטוריה היהודית המרתקת. בזכות העבודה הנפלאה שבוצע במקום על ידי הארכיאולוגיים ושאר הצוותים שדאגו לשחזר את בתי הכהנים והמקוואות, ולהקים במקום מחזה אור קולי שממחיש את העבר בצורה הכי מדוייקת שידועה לנו, נוכל להתרשם מהעבר".

(צילום: יניב נדב)(צילום: יניב נדב)

הרצל בן ארי, מנכ״ל החברה לפיתוח הרובע, הוסיף: "ההיסטוריה מתעוררת לחיים ברובע היהודי, המוזיאון המחודש ינגיש לכל המבקרים את תקופת בית שני וייתן הצצה לירושלים בתפארתה. אני רוצה להודות למשרד המורשת, משרד ירושלים ומסורת, משרד התיירות, קרן וואל וקרן סאמיס על התמיכה והמימון למיזם המיוחד, ואני מזמין את כל עם ישראל להגיע למוזיאון ולהתחבר למורשת המפוארת של ירושלים".

תגיות:ירושליםעיר העתיקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה