בריאות ותזונה

מהבטן למוח: ההשפעה המפתיעה של חיידקי המעיים על רמת האושר שלכם

מרגישים שמצב הרוח טעון שיפור? חווים חרדות ומתח על בסיס קבוע? יתכן שתרצו לבדוק את מצב המעיים. איך חיידקים קשורים למצב הרוח, ומה אתם יכולים לעשות כדי להשפיע? תחושת בטן

אא

האם אי פעם תהיתם מה משפיע ישירות על מצב הרוח שלכם? בעבר סברו החוקרים שפעילות המוח וחוסרים של חומרים מסוימים במוח עצמו הם שמשפיעים על מצב הרוח. היום, בעזרת מחקרים חדשניים, אנו יודעים ש"תחושת בטן" היא לא רק ביטוי. המחקרים חושפים קשר הדוק בין חיידקי המעיים, אותם "דיירים זעירים" במערכת העיכול שלנו, לבין בריאותנו הנפשית.

למרבה הפלא, חיידקי המעיים משפיעים על הרגשות שלנו, על רמות החרדה והדיכאון ואף על ההתנהגות. בשנים האחרונות, חוקרים גילו קשר מרתק בין חיידקי המעיים, מערכת העיכול, מצב הרוח והמוח. קשר זה, המכונה "ציר המיקרוביוטה-מעיים-מוח", פותח צוהר חדש להבנת בריאות הנפש וטיפול בהפרעות נפשיות.

 

מהי המיקרוביוטה?

המיקרוביוטה היא קהילה עצומה של טריליוני חיידקים שחיים במעיים שלנו. חיידקים אלו אינם מזיקים, אלא ממלאים תפקידים חיוניים רבים, ביניהם: ספיגת חומרים מזינים, חיזוק מערכת החיסון, הגנה מפני חיידקים מזיקים וייצור נוירוטרנסמיטרים - חומרים כימיים במוח המשפיעים על מצב הרוח.

בעצם, חיידקי המעיים שלנו "מתקשרים" עם המוח, ויש להם מספר דרכים לעשות זאת:

  • העצב הארוך ביותר בגוף, המקשר בין המוח למעיים, נקרא "העצב תועה". חיידקי מעיים משפיעים על פעילות העצב התועה, ובכך משפיעים ישירות על מצב הרוח, רמות החרדה והתגובה ללחץ.
  • חיידקי מעיים מסוימים מייצרים נוירוטרנסמיטרים כמו סרוטונין ודופמין, המשפיעים על תחושת ההנאה, המוטיבציה והשינה.
  • הרכב חיידקי מעיים לא מאוזן קשור לעיתים קרובות לדלקת מערכתית כרונית, ויכול להשפיע לרעה על מצב הרוח והתפקוד המוחי.

במילים פשוטות ניתן להסביר זאת כך: ככל שכמות החיידקים ה"רעים" במערכת העיכול שלך גדולה יותר, כך יש סיכוי גדול יותר שהעצבות, הדיכאון או החרדה שלך קשורים, לפחות בחלקם, לנוכחותם. הבשורה הטובה היא שניתן להשפיע על המצב.

 

ומה אומרים המחקרים?

מחקרים רבים מצביעים על קשר בין חיידקי מעיים לבין מצבי רוח והפרעות נפשיות: מחקר שפורסם בכתב העת "Translational Psychiatry" בשנת 2019, מצא כי אנשים עם דיכאון נטו להציג הרכב שונה של חיידקי מעיים מאשר אנשים בריאים. מחקר נוסף שפורסם בכתב העת "Cell" בשנת 2023 מצא כי טיפול פרוביוטי (תוסף מזון המכיל חיידקים "טובים") שיפר את מצב הרוח והפחית תסמיני חרדה אצל אנשים עם הפרעת חרדה כללית.

 

מה המשמעות עבורנו?

ממצאים אלו פותחים אפשרויות חדשות לטיפול בהפרעות נפשיות. ייתכן שבעתיד, ניתן יהיה להשתמש בטיפולים מיוחדים להרכב חיידקי המעיים, כמו פרוביוטיקה או תזונה מותאמת אישית, כדי לשפר את מצב הרוח ובריאות הנפש.

לפי החוקרים, התזונה שלנו משחקת תפקיד משמעותי בבריאות חיידקי המעיים, ועלולה להשפיע רבות על מצב הרוח שלנו. מזונות עתירי סוכר ושומן רווי פוגעים בחיידקי המעיים ה"טובים" ומעודדים צמיחה של חיידקים "רעים". ממתיקים מלאכותיים עלולים גם הם לפגוע בחיידקי המעיים ה"טובים", ואנטיביוטיקה ידועה בכך שהיא פוגעת בחיידקי מעיים "טובים" ו"רעים" כאחד.

לעומתם, מזונות עשירים בסיבים תזונתיים, כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות – תורמים לצמיחה של חיידקים "טובים" במעיים. כך גם מזונות מותססים: יוגורט, כרוב כבוש וקפיר, תורמים להגברת מגוון חיידקי המעיים. בנוסף, ניתן ליטול תוסף פרוביוטיקה, אך חשוב להתייעץ עם מומחה, שכן התוספים שונים זה מזה בכמות החיידקים ובהרכבם.

תגיות:חיידקי מעייםאושר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה