חדשות בעולם

טראמפ הורשע בפלילים, אך יוכל להתמודד על הנשיאות

דונלד טראמפ הורשע בבית משפט והפך לנשיא לשעבר הראשון בהיסטוריה שעשי להישלח לריצוי מאסר. מאחר והוא יגיש ערעור, וגזר הדין עד אז לא יהיה חלוט, החוק בארה"ב לא מונע ממנו להיבחר

טראמפ (צילום: shutterstock)טראמפ (צילום: shutterstock)
אא

לראשונה בהיסטוריה של ארה"ב, נשיא אמריקני לשעבר הורשע בעבירות פליליות ועשוי להישלח לריצוי עונש מאסר בכלא. הלילה (בין חמישי לשישי), חבר מושבעים בבית משפט בניו יורק הרשיע את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

המתמודד לנשיאות, מטעם המפלגה הרפובליקנית, מול הנשיא המכהן ג'ו ביידן, הורשע בכל 34 סעיפי האישום נגדו, הכוללים זיוף מסמכים, כוונה לבצע פשע, עבירות מס, הפרת חוקי קמפיין בחירות ודיווח שיקרי לרשויות המס. גזר דינו יינתן ב-11 ביולי.

לאחר שמיעת החלטת חבר המושבעים הגיב טראמפ: "אני חף מפשע, זה ביזיון, לא עשיתי שום דבר רע. המשפט היה מכור, נמשיך להילחם עד הסוף". הוא הצהיר שפסק הדין האמיתי יינתן בקלפיות ב-5 בנובמבר, יום הבחירות לנשיאות.

החוק האמריקני מאפשר למורשע בדין להתמודד לנשיאות ואף להיבחר ולכהן בתפקיד. זאת, כל עוד לא הסתיימו ההליכים המשפטיים בערכאות הערעור וגזר הדין לא הפך לחלוט. מנגד, ישנן מדינות בארה"ב בהן קיים חוק האוסר על מורשע להצביע בקלפי, ובאחרות להצביע בעד עצמו. על סמך חוק זה, טראמפ, המתגורר בפלורידה, לא יוכל להצביע בקלפי במדינת מגוריו. בנוסף, בניגוד לתיקים פדרליים, כאן מדובר בתיק שנוהל בבית משפט של מדינה מסוימת, מתוך כלל מדינות ארה"ב, ולכן טראמפ, אם ייבחר לתפקיד הנשיא, לא יוכל לתת לעצמו חנינה.

גזר הדין יינתן כאמור בחודש יולי על ידי השופט חואן מרצ'ן. העונש הקבוע בחוק בגין העבירות בהן הורשע עומד על ארבע שנים לכל סעיף. עם זאת, על פי החוק בארה"ב, כשמצטברים סעיפים רבים, העונש המקסימלי שניתן לגזור לא יעלה על 20 שנות מאסר. ההערכה היא כי טראמפ לא ישלח לכלא, ומאחר ומדובר בהרשעה ראשונה שלו ובעבירות שנחשבות ברף הפלילי הנמוך, הוא ישלם קנס ויישלח למאסר על תנאי.

התקשורת האמריקנית דיווחה כי ההרשעה תיפגע קרוב לוודאי בסיכויי טראמפ להיבחר לכהונה נוספת בבית הלבן. היום, לראשונה, עקף ביידן את טראמפ והוא מוביל כעת בסקרים בפער של שבעה אחוזים. מנגד, מטה הבחירות של טראמפ דיווח כי הלילה קרס אתר איסוף התרומות שלו, על רקע פניות של מאות אלפים לתרום כספים למימון המרוץ לבית הלבן.

ב-27 ביוני ייערך העימות הנשיאותי הראשון בין שני המועמדים לנשיאות. ההערכה היא כי ביידן ינצל זאת לתקוף את "המורשע בפלילים". הנשיא ביידן התייחס בקצרה להרשעת יריבו הפוליטי ואמר: "איש אינו מעל החוק. הדרך היחידה להשאיר את טראמפ מחוץ לחדר הסגלגל (בבית הלבן) היא הצבעה בקלפי".

יושב ראש בית הנבחרים האמריקני, הרפובליקני מייק ג'ונסון, אמר מנגד בתגובתו כי הנשיא לשעבר טראמפ "יערער בצדק על פסק הדין האבסורדי – וגם ינצח". הוא האשים את הממשל בפוליטיזציה של מערכת המשפט וב"חיסול יריבים פוליטיים". לדבריו, "זהו יום מביש בהיסטוריה האמריקנית. הדמוקרטים הריעו כשהרשיעו את מנהיג המפלגה היריבה בהאשמות מגוחכות. שימוש במערכת המשפט כנשק היה סימן ההיכר של ממשל ביידן, וההחלטה היום היא עדות נוספת לכך שהדמוקרטים לא יעצרו בהשתקה ובריסוק יריביהם הפוליטיים".

תגיות:דונלד טראמפהרשעה בפלילים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה