היסטוריה

כדור תותח מוצב בגג בית הכנסת – מה הוא עושה שם?

בבית הכנסת הגדול של וילנא היתה תופעה מרתקת, שעד השואה כל אחד יכל לראותה: בגג בית הכנסת היה תקוע כדור תותח ענק, גוש עופרת ששוקל מאות קילוגרמים, נעוץ היטב בגג. כדור שכבר לא יזיק, אבל מה הוא עושה שם?

בית הכנסת הגדול של וילנא (צילום: shutterstock)בית הכנסת הגדול של וילנא (צילום: shutterstock)
אא

בימים קשים אלו, כאשר טילים שנשלחים לתוך ארץ ישראל ע"י צוררים מרושעים הפכו לתופעה שבשגרה, למרבה הצער, אין אנו שוכחים שהכל משמים. אלפי טילים, אלפי חיילים, מאות אלפי אמצעי לחימה ואירועים, אבל לכל כדור יש כתובת, ולכל דבר יש תפקיד. הנה, בתוך כל הקושי והסתר פנים והצער, מאות טילים איראניים יורטו כולם, והנשיא האיראני בעצמו יורט באורח פלא. אנחנו עדיין לא לבד בעולם.

גם היהודים בגלות, עם כל הצרות שעברו, זכרו שהם לא לבד, וה' מתערב ומציל אותנו בכל מיני דרכים מופלאות, לפי חשבונות שלו, גם אם לא תמיד אנחנו מבינים מי זכאי להצלה ומי לא זכה.

בבית הכנסת הגדול של וילנא היתה תופעה מרתקת, שעד השואה כל אחד יכל לראותה: בגג בית הכנסת היה תקוע כדור תותח ענק, גוש עופרת ששוקל מאות קילוגרמים, נעוץ היטב בגג. כדור שכבר לא יזיק, אבל מה הוא עושה שם?

בשנת תרנ"ה, 1795, החליטה האימפריה הרוסית שהיא כובשת את העיר וילנא. העיר הורכבה מאזרחי פולין, ונחשבה תמיד לחלק מפולין, אבל הרוסים חשבו אחרת. הצבא הרוסי צר על העיר, נבנו מגדלים מיוחדים לתותחים, והם נפנו להרעיש את העיר ולהחריבה, עד שייכנעו תושביה. היהודים כמובן לא היו צד בסכסוך, כל שרצו היה רק לחיות בשלום, אבל אף אחד לא שאל לדעתם. הפולנים לא רצו להיכנע, ותושבי העיר הבינו שהם הולכים להפוך לבשר תותחים.

הרוסים צרו על העיר במשך שלושים יום, כדי לאפשר לפולנים להיכנע, ולהראות כמה הם רציניים. באזור י"ז בתמוז הטילו הרוסים את המצור, ובחמשה עשר באב החליטו להתחיל להפציץ את העיר. יהודי העיר נאספו לבית הכנסת הגדול לתפילה וזעקה. הגאון מווילנא, שהיה אז ישיש ובא בימים (נפטר שלש שנים לאחר מכן), עבר לפני התיבה וקרא בזעקה את הפסוק "יענך ה' ביום צרה". בדיוק באותו רגע שבו נאמרו המלים הללו מפי הגר"א, פגע כדור תותח עצום בגג בית הכנסת. כל בית הכנסת הזדעזע, היהודים צווחו באימה, אבל הגר"א הרים את פניו מן התיבה ואמר לקהל: הגזרה התבטלה.

ואכן, אחרי אותו כדור שרר שקט מופתי. הצבא הרוסי נכנס לעיר בליווי תזמורת. השליטה עברה לידיהם ללא צורך בהרעשה נוספת. מסתבר שאחד מאצילי פולין, שהיה לו יותר שכל מאגו, הבין שהעיר היפה תיחרב אם יתעקשו הפולנים, והפעיל את כוח השפעתו על אצילי פולין האחרים שיוותרו על ההתעקשות, הזו שתעלה בחורבן של בנינים יפים ועתיקים (חיי אדם לא היו שיקול חשוב כנראה...).

הכדור היה בגג בית הכנסת עד השואה האיומה שבה נחרב בית הכנסת. בשנים האחרונות התגלתה הבימה ושרידים נוספים מתחת לבית ספר, וישנם הפועלים לשימורם.

 

תגיות:בית הכנסתוילנא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה