כתבות מגזין

"זה לקח לי עשר שנים של סבל, אבל היום אני מבין שלא יכול להיות יותר טוב ממה שקיבלתי"

דוד כהן ושמעון איפרגן, ספרים בעלי תשובה, עברו דרך ארוכה עד שהגיעו להחלטה ששינתה את מסלול חייהם. כעת הם משתפים בריאיון גלוי לב על האתגרים, הבחירות השונות ועל התובנות שמלוות אותם לאורך כל הדרך: "לא תמיד קל לספר לפי ההלכה, אבל זה לגמרי הדבר הנכון לעשות אותו"

שמעון איפרגן ודוד כהןשמעון איפרגן ודוד כהן
אא

"בעקבות החזרה שלי בתשובה עברתי ניסיונות מאוד גדולים במקצוע שלי כספר", אומר דוד כהן, 48, נשוי ואב לארבעה, בעל מספרה המתגורר בירושלים. "נולדתי בפרבר של פריז למשפחה חילונית אתאיסטית. אבא שלי עלה לצרפת מאלג'יר, ואמא ממרוקו. היינו חילונים ברמה שקשה לי לתאר. למשל, על יום כיפור ופסח שמעתי רק בזכות ילדים שלמדו איתי בבית הספר. בחלק מהחגים הילדים היהודים לא הגיעו, וכששאלנו את המורה איפה הם הוא אמר שהם לא הגיעו כי יש להם חג. סבא שלי מצד אמא היה דתי, אבל זה לא עבר הלאה.

"בגיל 17 התחלתי להתעניין בספרות. רציתי להרוויח קצת כסף, והלכתי לעזור במספרה. אהבתי את זה, והחלטתי להמשיך. השקעתי המון במקצוע וזה היה לא פשוט, כי יש הבדל גדול בין ספרים בישראל וצרפת. פה כל אחד יכול לספר וגם לפתוח מספרה, אבל בצרפת אתה חייב תעודה כדי לספר ותעודה נוספת כדי לפתוח מספרה. לוקח שלוש שנים של סטאז' ולימודים כדי לקבל תעודת ספרות, ועוד שנתיים של לימודים כדי לפתוח מקום משלך, וקיבלתי את שתי התעודות האלה.

"בהמשך עבדתי במספרה מאוד יוקרתית בפריז. סיפרתי המון מפורסמים, ביניהם איוונקה טראמפ. התחנה הבאה הייתה מספרה בטולוז. בתקופה הזו הצטרפתי לקבוצת אמנים שהייתה עושה הצגות גדולות ומיוחדות, וחייתי חיים מאוד ססגוניים. מבחינה חומרית הייתי בשיא של חיי, ובאמת נהניתי מאוד".

דוד כהןדוד כהן

בתוך כל זאת, מתי התחלת להתקרב לחיי תורה ומצוות?

"הייתי אז בן 28. בסביבות גיל זה התחלתי לחשוב מחשבות על מהות החיים ותכליתם. מבחינה חומרית היה לי שפע גדול, אבל מבחינה רוחנית הרגשתי חוסר ענק. באחד הימים דיברתי עם מדען אטום, ובסוף השיחה איתו הבנתי שיש אלוקים. אחרי שזה היה ברור לי, ניסיתי להבין איך נכון לעבוד אותו ולהתקרב אליו. די מהר הבנתי שזה צריך להיות באמצעות עשיית המצוות ולימוד התורה שהוא נתן. כמה ימים לאחר מכן ראיתי שני יהודים ברחוב, דיברתי איתם והם נתנו לי להניח תפילין. ככה התחלתי ללמוד קצת על היהדות, ולאט לאט התחזקתי והתחלתי לשמור שבת. אגב, כשהבנתי שלא עשו לי בר מצווה ביקשתי מהרב שיחגגו לי, ועשיתי בר מצווה בגיל 28.

"כמה שבועות לאחר מכן הלכתי לסעודה אצל שליח חב"ד בטולוז. כשחזרתי הביתה החברים שלי, שכולם היו גויים, אמרו שהם מחכים לי שנלך יחד לבית קפה שהיינו רגילים לשבת בו. לא ידעתי איך להגיד להם שאני שומר שבת ורוצה מעכשיו להיות חבר של יהודים. הלכתי לאותו שליח חב"ד ושאלתי אותו מה עליי לעשות. כדי לשמור מצוות הייתי צריך לשנות את כל החיים שלי – החברים, העבודה, המגורים, הכל. כמו להיוולד מחדש. מהשיחה איתו הבנתי שאני צריך לעלות לארץ. אחרי שלושה חודשים כבר הייתי כאן, ומאז לא יצאתי".

 

יש לי חלום

"רציתי מאוד להתחזק, אבל זה היה קשה. ההורים שלי היו נגד, ולא היה לי כסף, בנוסף, לא כל כך ידעתי עברית והיו לי קשיים של עולה חדש. רציתי גם מאוד להתחתן, אבל זה לא היה פשוט גם מבחינה כלכלית וגם כי לבעלי תשובה לא קל להתחתן בחברה החרדית. מעבר לכך אני כהן, ולא כל בחורה מותרת לי. זה לקח לי עשר שנים של סבל, אבל היום אני מבין שלא יכול להיות יותר טוב ממה שקיבלתי, מתנה מהשמיים. התחתנו כשאשתי הייתה מסורתית, אבל היום היא מחזקת אותי.

אני מניח שרצית לעבוד בארץ כספר, אחרי הכל זה המקצוע שלך.

"בשנים ההן עבדתי במספרה בירושלים. סיפרתי גברים ונשים, וזו הייתה תקופה מאוד קשה. יצר הרע עשה לי את המוות. הורדתי את הזקן שגידלתי, והלכתי אחורה מבחינת התשובה. לאחר מכן עבדתי במספרה במלון קינג דיוויד, ובין היתר סיפרתי את נתניהו במשך שש שנים.

"בשלב מאוחר יותר רבתי עם הספר שעבדתי אצלו, כי שוב התחזקתי ורציתי לספר רק לפי ההלכה, כלומר לספר גברים לפי איך שמותר לספר ולא לספר נשים. פתחתי מספרה משלי בשכונת שערי חסד בירושלים. אני כאן כבר חמש שנים. היו הרבה ניסיונות סביב זה כי רווחי יותר לספר נשים,  וגם יש הרבה גברים שאני לא יכול לספר כי הם רוצים דברים שאני לא יכול לעשות. בנוסף לכך, קשה למצוא ספרים שיעבדו אצלי כי כמעט ואין אנשים שרוצים לספר רק לפי ההלכה.

"לצד זאת, יש לי סיפוק גדול. גם מכך שאני שומר על ההלכה כמו שצריך, וגם כי אני מזכה אחרים. קורה לא מעט שאנשים, דתיים וחילונים כאחד, באים אליי להסתפר ואני אומר להם דברים שהם לא ידעו בכל מה שקשור להלכה ולתספורות. בזכות כך הם מפסיקים לעשות דברים אסורים. ברוך ה', אני מצליח להראות לאנשים שאפשר להיות מסופר גם על פי ההלכה וגם יפה ואסתטי. יש למספרה שלי תעודת כשרות הלכתית של בד"ץ שארית ישראל, וזה מאוד עוזר לי. עברתי איתם על כל ההלכות כמו שצריך, והדברים מאוד מסודרים וברורים. אני מאוד אוהב את מה שאני עושה, רואה כמה טוב זה עושה לאנשים, ויש לי חלום לפתוח מספרה כשרה ליד כל בית חב"ד בעולם. שכל יהודי שירצה להסתפר לפי ההלכה – תהיה לו אפשרות נוחה לעשות זאת".  

 

פריצה בשידור

"אצלי העיסוק בספרות התחיל כתחביב", מספר שמעון איפרגן, 64, נשוי ואב לשישה, תושב קריית שמונה ובעל מספרה בעיר. "בגיל שנתיים עליתי עם משפחתי ממרוקו. גדלתי למשפחה מסורתית ולהורים שחינכו אותנו לערכים טובים. בשלב מסוים עזבתי את הדרך, ולא מעט שנים לאחר מכן, בעקבות סטירה חזקה שקיבלתי, חזרתי לחיי תורה ומצוות.

שמעון איפרגןשמעון איפרגן

"לספר אנשים היה עניין טבעי עבורי. בהתחלה סיפרתי חברים וגם חיילים ששירתו איתי בצבא, וב-1996 פתחתי מספרה משלי. למדתי ספרות נשים באופן מקצועי, ובמספרה שלי סיפרתי נשים וגברים. לספר נשים זה יותר מפרנס, אבל כשהתחזקתי הבנתי שיש בזה לא מעט בעיות והחלטתי להפסיק. הפסקתי גם לספר גברים באופן שאסור לספר בו. ההחלטה לא הייתה קלה, וגם הביצוע שלה. אחד הדברים הכי מורכבים עבורי היה להודיע על כך ללקוחות, כי יש בזה משהו מאוד לא נעים. כמובן שמעל הכל יש חששות של פרנסה, ועד היום זה קשה. הסיפור הזה ממש לא נגמר".

מהם הדברים שנותנים לך כוח לעמוד בניסיון הקשה הזה?

"קודם כל זה סייעתא דשמיא. ה' נותן כוחות, וגם שולח שליחים טובים. למשל, ה' זיכה אותי להתקרב לרב אליהו רוסתמי, והוא מאוד חיזק ועדיין מחזק אותי. בנוסף, לפני הרבה שנים עליתי לשידור בתוכנית רדיו ובמהלך הריאיון קיבלתי על עצמי לא לספר נשים יותר. המראיין יצא מגדרו, התגובות היו מאוד חמות ומחזקות, וגם זה נתן לי כוח. מעבר לזה, במהלך השנים זכיתי לחזק יהודים רבים, וגם זה נותן כוח.

"במהלך השנים נתקלתי בסיפורים מאוד מרגשים. אחד הלקוחות שלי היה פרופסור מאחד הקיבוצים באזור קריית שמונה. הוא אמר לי 'אבוא להסתפר אצלך אבל אל תדבר איתי דברי תורה', כי הוא ידע שאני נוהג לחזק את הלקוחות שלי. השתדלתי לא להכביד עליו, ורק אמרתי באופן כללי שהתורה מצווה עלי לאהוב כל יהודי. הוא קם בהתרגשות וחיבק אותי, הדברים השפיעו עליו. בעשר השנים האחרונות אני גם מזכה את הרבים בהפצת ספר הזוהר הקדוש, וזה ממש ממלא אותי. עד היום אני פוגש לקוחות שאומרים לי: 'בזכותך התחלתי להניח תפילין, בזכותך התחלתי לשמור שבת'.

"לספרים שרוצים להתחיל לספר לפי ההלכה – אני לא יכול להבטיח שתמיד זה יהיה קל, אבל אני כן יכול לומר שזה לגמרי הדבר הנכון לעשות אותו. הפרנסה היא משמיים, ועלינו להאמין בה' שיפרנס את כולנו בדיוק לפי מה שמגיע לנו. ודאי אם אנחנו שומרים את מצוותיו. מי שרוצה להתחזק אבל מרגיש שזה קשה לו ורוצה להתייעץ איתי – יכול להתקשר אליי בשמחה. אשמח מאוד לעזור".

תגיות:תספורתמספרה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה