חדשות בארץ

בגיל 86: חבר הכנסת והשר לשעבר דוד לוי הלך לעולמו

שימש חבר כנסת מטעם הליכוד וכיהן כ-20 שנה כשר בממשלות שונות. התגורר בבית שאן, והותיר אחריו אישה, 12 ילדים, יותר מ-40 נכדים ועשרות נינים

דוד לוי (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)דוד לוי (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

שר החוץ לשעבר וחתן פרס ישראל, דוד לוי, תושב בית שאן, הלך היום (ראשון) לעולמו, בגיל 86. הותיר אחריו רעייה, 12 ילדים, יותר מ-40 נכדים ועשרות נינים. מועד הלווייתו טרם פורסם.

לוי נולד ב-1937 בעיר רבאט שבמרוקו ועלה לישראל בשנת 1957, כשהיה בן 20. החל את הקריירה הציבורית שלו כחבר הוועד הפועל של ההסתדרות הכללית ועמד בראש סיעת תכלת-לבן. ב-1969 נבחר לכנסת, ואחרי זכיית הליכוד בבחירות, בשנת 1977, מונה לתפקיד שר הקליטה והעלייה.

בכנסות ה-10 וה-11 כיהן כסגן ראש הממשלה וכשר הבינוי והשיכון. בתפקידו כשר טיפח לוי את פרויקט שיקום השכונות, שאותו הוא נשא בגאווה כמפעל חיים. על פעילותו החברתית וטיפוח הפרויקט קיבל לוי את פרס ישראל.

אחרי פרישת בגין מהממשלה, ב-1983, הוא התמודד מול יצחק שמיר על ראשות הממשלה והפסיד. בממשלת האחדות שקמה ב-1984 המשיך לוי לכהן בתפקידיו המסורתיים כשר השיכון והבינוי וכסגן ראש הממשלה. בשנת 1985 היה אחד משני שרי הליכוד היחידים שהצביעו בעד יציאת צה"ל מלבנון.

במרץ 1990, עם התפרקות ממשלת האחדות, מונה לתפקיד שר החוץ בממשלת יצחק שמיר. ביוני 1995 עזב לוי, בעקבות משבר ביחסיו עם ראשי המפלגה, והקים את תנועת גשר. שנה לאחר מכן חזר לליכוד ומונה לממלא מקום ראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר החוץ, חבר בקבינט המדיני-בטחוני, יו"ר ועדת השרים לחברה ולרווחה וחבר ועדת השרים לכלכלה.

בשנת 1998 הודיע פעם נוספת על התפטרותו ושנה לאחר מכן חברה תנועתו, גשר, למפלגת העבודה ולתנועת מימד ויחד יצרו את ישראל אחת. לאחר ניצחונו של אהוד ברק באותן בחירות חזר לוי לתפקיד שר החוץ בממשלה החדשה. לקראת בחירות 2000 הודיע דוד לוי על תמיכתו ותמיכת תנועתו בשרון. לקראת הבחירות לכנסת ה-16, ולאחר שתנועת גשר הפסיקה את פעילותה כגוף עצמאי, שב לליכוד ונבחר כחבר כנסת מטעם המפלגה. לוי כיהן כחבר כנסת עד שנת 2006, כשבקדנציה האחרונה שלו הוא היה חבר בוועדת החוץ והביטחון וחבר בוועדה לחקירת מערך המודיעין בעקבות המלחמה בעיראק.

בשנת 2018, כאמור, הוא זכה בפרס ישראל. לוי אמר אז: "שנים רבות האמנתי. נלחמתי על דברים, אבל שילמתי מחיר כבד. יש בעיה בחברה הישראלית, אבל הוכח שאדם שצריך להאמין בעצמו צריך גם להאמין בתרומתו לשנות מצבו, כי נושא החברה הוא נושא חיינו ועתידנו. אם אנשים שיש להם פוטנציאל מגיעים כבר למקום שבו מתקבלות הכרעות, רק שיזכרו מהיכן הם באו, מה חובתם ומה תרומתם תיצור".

יו"ר מרכז השלטון המקומי, ראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, אחיינו של לוי, ספד לו: "דוד לוי גר בשכנות עם הוריי, ובתור ילדים כל כך חיכינו לפגוש אותו. הערצנו אותו. עד היום, עמדת השמירה בכניסה לביתו קיימת, עדות לימים שבהם כיהן כממלא מקום וסגן ראש הממשלה ואחד מהשרים הבכירים ביותר בממשלת ישראל. הוא היה פורץ דרך אמיתי. עולה חדש שעשה את כל הדרך הארוכה מבית שאן מעבודה בבניין - ועד לפסגת משרד החוץ. אדם ערכי עם עמוד שדרה שפעל ללא מורא והלך עם עקרונותיו - בכל מחיר. והכל - מאהבת המדינה והמולדת שכה העריך ושהרגיש בר מזל לשרת אותה - בדרכו המיוחדת".

"לפני שנכנסתי לחיים הציבוריים, ישבתי איתו לא מעט. התייעצתי על מגוון נושאים והוא סייע לי רבות. הוא היה אדם ממלכתי שתרם תרומה גדולה למדינת ישראל ולבניין הארץ כאחד משרי הבינוי הטובים ביותר שהיו במגינת ישראל, ואף זכה לקבל את הכבוד הגדול מכולם - חתן פרס ישראל. דוד לוי היקר, בן משפחתי האהוב והיקר שלנו, תודה על מי שהיית. תודה על תרומתך הגדולה למדינה, נתגעגע אליך מאוד ונמשיך בדרכך המיוחדת כל כך".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד: "סיפור חייו הנער שעלה ממרוקו הישר אל המעברה, ומשם פילס את דרכו אל עמדות ההנהגה הבכירות במדינה - הוא ביטוי מרשים למנהיגות חברתית אמיתית ומעוררת השראה, המשקפת את פניה היפים של הישראליות. אנו נפרדים היום בצער רב מלוחם חברתי במלוא רמ"ח איבריו, ששפתו העשירה והייחודית היתה קול מובהק לעיירות הפיתוח ולפריפריה במשך עשרות שנים - בכנסת, בהסתדרות ובממשלה. דוד לוי ייזכר בקורותיה של ישראל כסמל של ממלכתיות ועשייה חברתית פורצת דרך, אשר הותירו חותם אמיתי על החברה והמדינה. הייתה לי הזכות לעבוד איתו וללמוד מתבונתו וניסיונו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעה: "אני דואב עמוקות עם כל אזרחי ישראל על פטירתו של דוד לוי – משרת ציבור מסור במשך עשרות שנים, שר בממשלות ישראל וסגן ראש הממשלה. דוד, יליד מרוקו, סלל את דרכו בחיים בעשר אצבעותיו. במישור המקומי הוא תרם להתפתחות העיר בית שאן, ונעשה סמל לצמיחת ערי הפיתוח בפריפריה. במישור הלאומי הוא הטביע חותם אישי על החיים הפוליטיים, תוך שהוא דואג לאוכלוסיות חלשות שידעו מצוקה. כשר החוץ וכסגן ראש הממשלה סייע דוד לכינון קשרים דיפלומטיים עם מדינות שנמנעו מלעשות זאת בשנות 'המלחמה הקרה'. ביקוריו בבירות תבל התאפיינו בזקיפות-קומה על היותו נציג נאמן של מדינת ישראל".

"שיתפתי פעולה עם דוד בממשלות 'הליכוד', וכך גם עם ילדיו שהשתלבו כמוהו בהצלחה בפוליטיקה הארצית. לא תמיד הסכמנו על הכל, אבל תמיד הערכתי את תודעת השליחות שלו. אני ורעייתי שרה מוסרים את מלוא תנחומינו למשפחת לוי הענפה, מתוך ידיעה שזכרו של דוד היקר יוסיף להיות נצור בלב עמנו לאורך שנים ודורות".

יו״ר הימין הממלכתי ח״כ גדעון סער: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של השר לשעבר דוד לוי, מגדולי מנהיגי ישראל. איש העם שפילס את דרכו להנהגת המדינה. סמל ומושא לאהבה והזדהות של רבים בעם. איש של ערכים. אוהב אדם וישראל. חכם ושקול. נואם בחסד ואיש מעשה ששינה את מפת ארצנו. זכיתי להכירו ולעבוד עימו. אהבתי אותו. יהי זכרו ברוך".

תגיות:פטירהדוד לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה