חם ברשת

סערת עונש המוות באיראן: תגובות מהרשת ומידע עדכני על החוק המקומי

סערת עונש המוות שנגזרה באיראן על ארווין נתנאל בן סוניה גהרמני בן ה-20 - ממשיכה לעשות שמות ברשת. מדוע נגזר עליו גזר דין מוות למרות שמדובר בהגנה עצמית? קראו בפנים על החוק האיראני, ועל מושגים כמו 'קיסאס' ו'דימי' שיתנו לכם להבין את התמונה המלאה

אא

סערת עונש המוות שנגזרה באיראן על ארווין נתנאל בן סוניה גהרמני בן ה-20 - ממשיכה לעשות שמות ברשת. 

גהרמני הורשע ברצח של מוסלמי בשם אמיר שוקרי - אדם שעל פי הדיווחים לווה ממנו כסף, סירב להחזיר ואף תקף באמצעות סכין את גהרמני יחד עם ששת חבריו, במטרה להורגו. כל חטאו של גהרמני היה שהוא התגונן מפני התקיפה, תפס את הסכין מידיו של התוקף ודקר אותו כחלק מהגנה עצמית. "זה מקרה קלאסי של הריגה בהגנה עצמית, הריגה ולא רצח - אלא שכתב אישום בסעיף של הריגה ולא רצח, יינתן רק בחברה דמוקרטית שבה לכל האזרחים יש זכויות שוות", כך כותב בטור מרתק דאגלס אלטאבף, המכהן כיו"ר מועצת המנהלים של 'אם תרצו'. 

משפטו של גהרמני, אזרח איראני מהעיר כרמנשאה - מוגדר כעת במדינה כ'קיסאס', מה שאומר שרק אם וכאשר משפחתו של שוקרי תסלח לו, הוא יוכל להימלט מפני ההוצאה להורג. מה שבינתיים עוד לא קרה בפועל. "איראן היא לא חברה דמוקרטית, אלא תיאוקרטיה מוסלמית שבה היהודים הם 'מוקצה מחמת מיאוס'. מה שהם מכנים 'דימים'".

 

לדימי אין זכויות שוות באיראן

דימי הוא אזרח שהמדינה רואה בו בזוי ומתייחסת אליו ממש כמו שהנאצים התייחסו ליהודים עם עליית הצורר הנאצי אדולף היטלר ימ"ש, לשלטון. כשם שהנאצים חוקקו חוקים שונים ומשונים שאוסרים על יהודים שוויון זכויות, כך לדימי אין זכויות שוות באיראן. אחת הדוגמאות הכי זהות לחוקי הנאצים היא העובדה ש'דימי' לא יכול להלך על אותה מדרכה שבה מהלך המוסלמי. דימי גם לא יכול להגן על עצמו, ובזמן התקפה או התעללות בו - הוא צריך להיכנע גם אם זה אומר שישלם בחייו. 

בגלל שגהרמני, שנחשב כ'דימי' הפר את ה'חוק' הזה - הוא נידון למוות, אך איפה הארגונים לזכויות האדם כעת? שתיקה. שתיקת מוות יותר נכון. "בעמדתה המדכאת כלפיו, איראן, באופן אירוני, עשתה שירות גדול לעם היהודי. אֵיך? בכך שהוא מזכירה לנו איך נראו חיינו לפני הקמת מדינת ישראל. היינו חסרי הגנה ונתונים לחסדיהם של מי שיכלו לעשות איתנו כרצונם, עם מעט או ללא פנייה כלל, לכוחות הצדק. מצוקתו של גהרמני מספקת גם תצוגה מקדימה של עולם שבו, אם תומכיו יצליחו, פלסטין משתחררת מהנהר לים והמשמעות היא כמובן קץ ישראל", כותב אלטאבף בחוכמה. 

ביצוע גזר הדין של גהרמני נדחה אמנם, אולם לדברי משפחתו - גהרמני לא היה מיוצג כראוי על ידי סנגורו. "מערכת המשפט האיראנית נותנת עדיפות למוסלמים על פני יהודים", אומרים גורמים שונים בקהילה היהודית, באופן אנונימי כמובן, מחשש לחייהם. בקהילה האיראנית-יהודית בארצות הברית נעשים מאמצי על לשכנע את משפחתו של שוקרי לקבל פיצויים גבוהים במיוחד ולוותר על ביצוע גזר הדין - אך מאמציהם עלו בתוהו. 

משפחתו של גהרמני מבקשת מעם ישראל להמשיך להתפלל לביטול גזר הדין. 

 

איראן תומכת בקבוצות טרור כמו חיזבאללה וחמאס 

ולמרות שהעולם היהודי כולו 'עומד מלכת' ומתפלל בנשימה אופסת לשחרורו של ארווין נתנאל בן ציונה, המקרה לא זכה לחשיפה חדשותית בינלאומית גדולה."אנחנו מודאגים מאוד מהדיווחים לפיהם הרשויות באיראן מתכננות להמשיך עם הוצאתו להורג של ארווין גהרמני", כתבה בשבוע שעבר דבורה ליפשטדט, השליחה המיוחדת של ארה"ב למעקב ולמלחמה באנטישמיות. "אנו מציינים בדאגה שלעתים קרובות הרשויות האיראניות מכופפות אזרחים יהודים לסטנדרטים שונים בכל הנוגע לקביעת פסקי דין במקרים מסוג זה".

קצת על ההיסטוריה של יהודי איראן:

לפני המהפכה האסלאמית של 1979 חיו באיראן כ-80,000 יהודים. עד 2016, לפי מפקד אוכלוסין איראני, המספר הזה ירד אל מתחת ל-10,000.

איראן, הרשומה על ידי משרד החוץ האמריקני כנותנת החסות הגדולה ביותר לטרור הבינלאומי - נשבעה להשמיד את ישראל ותומכת בקבוצות טרור, כולל חיזבאללה וחמאס, במימון כספי ונשק.

בשנת 2023 לבדה, הרפובליקה האסלאמית הוציאה להורג 853 בני אדם - המספר הרב ביותר מאז 2015, כך אמר ארגון 'אמנסטי אינטרנשיונל' שבסיסו בלונדון. "אנחנו שוב מפצירים ברשויות האיראניות לכבד את כל ערבויות המשפט ההוגן ולהבטיח יישום הוגן של החוק גם במקרה של גהרמני", אומרת ליפשטדט.

 

תגיות:איראןגזר דין מוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה