חדשות בארץ

"הקב"ה לקח ממני יכולת קריאה וכתיבה, אך נתן לי זיכרון": המומחה הבינ"ל מדבר

מיכאל צור, שנחשב לשם עולמי בתחום המשא ומתן, מספר על ילדותו וטוען כי ישראל פספסה הזדמנות טובה במגעים מול סינוואר: "ביום שבת הייתה המתקפה ובשבוע העוקב זה כבר היה יכול לצאת לפועל"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זמן קצר אחרי שהחל הטבח של מחבלי חמאס, עו"ד מיכאל צור, 60, הוזנק לשדה הקרב. בראיון למגזין N12 הוא מספר מה קרה ביום ההוא ומנתח, כמומחה בינלאומי לניהול משא ומתן ומצבי משבר, האם אפשר להגיע לעסקה להשבת החטופים.

הסיפור של צור מעניין. הוא מספר כי כבר בכיתה א' הבין שהילדים קוראים וכותבים, והוא לא. "עברתי לדיבור, ושיכללתי את המיומנות הזו. הקדוש ברוך הוא לקח ממני את הקריאה והכתיבה בגלל היותי דיסלקט, אבל הוא איזן את זה באופן שנתן לי זיכרון ולשון. סיימתי את התיכון בהצטיינות – אבל חברתית, ולא לימודית", סיפר.

בהמשך הוא התייחס לנושא המשא ומתן. "יש ילדים, זקנים ונשים שנחטפו לרצועת עזה והיה צריך לשכנע את חמאס ולהשפיע עליו שיחזיר אותם כבר בימים הראשונים", אומר עו"ד צור. "בהתחלה הם התכחשו לחטיפת הילדים והנשים. אחרי זה הוכחנו שהם חטפו אותם, כי פחדנו שהם 'יעלימו' אותם. ואז אתה בא ואומר, 'בואו נעשה עסקה מהירה'. ביום שבת הייתה המתקפה, ובשבוע העוקב זה כבר היה יכול לצאת לפועל".

לדבריו, "אנשים פה חושבים בצורה של 'או-או' – ולא 'גם וגם'. כל כך הושפלנו, ואנשים שמגיעים מתחומי הביטחון עברו לשלב הנקמה. אחד מקווי המחשבה היה שאם הם יחזירו חטופים, לא תהיה לנו לגיטימציה לתקוף אחר כך: אנחנו רוצים למגר את חמאס, וצה"ל כבר התחיל להתפרס. אני לא יודע אם עד היום הוכרזה מלחמה במדינה כפי שמחויב בנוהל על פי חוק. בתחושה שלי מי שהכריז על כך היה התקשורת".

"היינו צריכים להציג את התמונות לעולם, למנף אותן נכון וכמובן לנהל משא ומתן. בנט צוטט כמי ששואל: 'למה להיות צפויים ולתקוף עכשיו? היינו יכולים לדרוש כניסה של כוחות ממדינות ערב לתוך עזה כדי ליצור פירוז'. להבנתי, אז וגם היום, היינו יכולים להשיג הישגים הרבה יותר משמעותיים בארץ וגם במינוף ההשלכות של המתקפה הרצחנית.

"נראה לך שבחמאס לא חיכו לכניסה של צה"ל? 15 שנה הם תכננו את זה. אז בשביל מה לפעול מיד? לא הבנתי למה היה צריך לפעול מיד, למעט הצורך המיידי להדוף את המתקפה. יש כלל ברזל בכל עולם האינטראקציה הבין-אישית, עולם המשא ומתן – מי ששולט בתהליך, שולט בתוצאה. חמאס שלט בתהליך והחליט מתי לתקוף. לצערי הרב, במקום לנקוט פעולות שמעבירות את השליטה אלינו כצבא וכמדינה, אנחנו עדיין בסיטואציה שבה אנחנו ריאקטיביים במקום פרו-אקטיביים, כך שניתן לראות שיחיא סינוואר ומוחמד דף הם עדיין אלה שמנהלים את התהליך.

"הם לא דמיינו שהם יגיעו להישגים כאלה. הם ממש ערערו בצורה משמעותית את מיצובה של מדינת ישראל, וכל זה בגלל שלדעתי לא השכילו כבר בהתחלה לנהל את המשבר הזה בצורה מקצועית. האירוע נוהל – ובמידה כזו או אחרת עדיין הוא מנוהל – בידי אנשים ללא הכשרה מקצועית מוכחת בתחום. למזכ"ל אש"ף לשעבר סאיב עריקאת, שכבר לא איתנו, היה דוקטורט במשא ומתן, כך שבמשך 30 שנה הוא ניהל איתנו תהליכי מו"מ. לא היו נותנים לך לנהוג באוטובוס או לבצע ניתוח באנשים כשאין לך רישיון לזה או ההכשרה המתאימה, נכון? אז איך אתה שולח אנשים למשא ומתן כשאין להם את ההכשרה הזו? לצערי הרב, אנשים לא הפנימו עד היום שמדובר בפרופסיה, במקצוע לכל דבר, ולכן יש צוותי משא ומתן".

תגיות:חמאסמיכאל צור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה