נטורופתיה ורפואה טבעית

תזונה ויכולות קוגניטיביות: איך משפיעה התזונה על תפקודי המוח שלנו?

מזון משפיע לא רק על איזון סוכר או כולסטרול – אלא גם על החשיבה, הזיכרון וההתפתחות הקוגניטיבית שלנו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תזונה משפיעה על המוח שלנו. היא יכולה להשפיע על רקמות, ואפילו למנוע שכחה ולשפר את יכולת הלמידה והזיכרון.

למזון שאנו אוכלים יש השפעה על מבנה המוח ועל החומרים שנמצאים בו. במחקר בדקו ילדים שהמזון שלהם התבסס על חטיפים ומזון מעובד – נפח המוח שלהם היה קטן יחסית, לעומת ילדים שאכלו ירקות, פירות קטניות ודגים.

החוקרים ראו קשר ברור בין התזונה שצרכו לבין היכולות הקוגניטיביות של הנחקרים. היכולות האלו – כמו מהירות עיבוד מידע, זיכרון, כישורים לשוניים ואפילו ראיה מרחבית – נשמרו גם בגילים מבוגרים.

במחקר בדקו כיצד תזונה עשירה בסוכר ופחמימות ריקות, בתוספת שומן רווי כמו בשר שמן, שמנים צמחיים מזוככים ומרגרינה מכל סוג – פוגעים במחסום דם-מוח – זה המחסום ששומר ומגן על המוח מזיהומים ומדלקות שפוגעים בתפקוד שלו.

תפקידו של מחסום דם-מוח הוא למנוע ממולקולות גדולות יחסית לחדור למוח דרך כלי הדם. תזונה עשירה בשומן רווי ובסוכר בעיקר פחמימות ריקות – פוגעת במחסום, ומאפשרת למזהמים לחדור אל המוח, וזה, בהמשך, עלול לגרום להתפתחות דלקות במוח, שמגבירות את הסיכון לירידה קוגניטיבית ולבעיות זיכרון וריכוז.

פירות וירקות, במיוחד פירות יער וירקות בצבעים עזים, מכילים נוגדי חמצון עוצמתיים שיעזרו למוח בכמה דרכים. הם מספקים למוח ויטמינים ומינרלים, שממלאים תפקידים חשובים בהולכה העצבית ובהפרשת ההורמונים. המוח רגיש מאוד, מפני שקרומי התא שלו פגיעים, לכן נוגדי החמצון משמשים כשומרים ומגינים.

אומגה שלוש היא חומצת שומן שלה תפקיד חשוב בשמירה על תאי עצב. היא תורמת לזרימת הדם במוח ולשחרור מוליכים עצביים כמו דופמין וסרוטונין, שמשפיעים על מצב הרוח ועל תהליכי למידה וזיכרון. נמצא אותה באגוזי מלך לא קלויים, בדגי ים (ולא בדגים מבריכות), באבוקדו, בסויה לא מהונדסת ובזרעי פשתן טחונים.

כל אחד ואחת מאיתנו צריכים לקחת אחריות על הבריאות שלנו, להבין שמזון משפיע לא רק על איזון סוכר או כולסטרול – אלא גם על החשיבה, הזיכרון וההתפתחות הקוגניטיבית שלנו, ויש לנו אחריות על עצמנו וגם על הילדים שלנו.

זוהרה שרביט היא נטורופתית N.D ומאבחנת על פי גלגל העין, בעלת ניסיון רב שנים בטיפול וייעוץ והנחיית סדנאות. להזמנת סדנא ללא עלות חייגי 073-2221290

תגיות:בריאותתזונהיכולות קוגניטיביות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה