סוגיות בתנ"ך

ייחודו של שבט נפתלי: במה הוא שונה משאר השבטים?

בפרשת במדבר נמנים יוחסי כל שבטי ישראל. על כל שבט נאמר "לבני ראובן"... "לבני שמעון"... אבל על שבט נפתלי נאמר "בני נפתלי". מדוע? במה הם שונים משאר השבטים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בפרשת במדבר נמנים יוחסי כל שבטי ישראל. על כל שבט נאמר "לבני ראובן"... "לבני שמעון"... אבל על שבט נפתלי נאמר "בני נפתלי". מדוע? במה הם שונים משאר השבטים?

רבי יעקב בעל הטורים, כותב הסבר מעניין: בשבט נפתלי היו יותר בנות מבנים, ולכן חסרה ההדגשה "לבני", והוא מוסיף שאף בברכת נפתלי נאמר "נפתלי איילה שלוחה הנותן", ראשי תיבות אשה, רמז לריבוי נשים.

הגאון החיד"א מביא הסבר מרתק אחר, בשם "אחד מגאוני פולניא": שבט נפתלי נמנה אחרון, וכיוון שסך כל בני ישראל כבר היה ידוע, וכל השבטים האחרים כבר נמנו כל  אחד כמה אנשים הוא כולל, ממילא לא היה  צריך למנות את נפתלי לחוד, כי ניתן לחשב כמה הם מונים - היתרה מהסך הכללי בחיסור כל השבטים שכבר נמנו. ולכן לא ספרו "לבני נפתלי", אלא קבעו "בני נפתלי" כך וכך.

הנצי"ב מוולז'ין כותב הסבר דומה בשם האר"י הקדוש: היתה תיבה גדולה ובה הפתקאות של מספר המשפחות בכל עם ישראל. מן התיבה הזו הוציאו פתקים ל-12תיבות נפרדות, אחת לכל שבט. הנשיא של השבט בא ונטל את כל הפתקים שרשום עליהם שהינם שייכים לשבטו, וכשסיימו אחד עשר השבטים לקחת פתקיהם, לא נותרו בתיבה הגדולה אלא פתקי שבט נפתלי.

תגיות:שבטי ישראלשבט נפתלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה