חינוך ילדים

הפרדת ילדים בחדרים: פתרון מהיר או בעיה מתמשכת?

ההפרדה מונעת את הבלגן, אך גם מונעת מהילדים ללמוד כיצד להתמודד עם כללים ברורים ולהתנהג בהתאם לציפיות ההורים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"זהו, זה בלתי נסבל! אפילו סיוט הייתי אומרת, כל ההשכבה הזאת כל ערב, כמה פעמים אני אומרת להם לא לדבר, ובמקום להפסיק , אוהו מה שקורה שם... הם קופצים ומשתוללים על המיטות, נראה לי שמצאתי פתרון", כך היא מספרת לי, "פשוט אשכיב אותם בחדרים נפרדים...".

האם זה הפתרון היעיל? או שאולי לנו, ההורים, יש פחד מהתמודדות?

בעולם המודרני, רבים מההורים מוצאים את עצמם ניצבים מול אתגרים חינוכיים מורכבים יותר מאי פעם. במקום להתמודד עם בעיות ישירות, ישנם הורים שמעדיפים לעקוף את ילדיהם, לעיתים מתוך פחד מהתמודדות עם הקשיים החינוכיים באופן ישיר. תופעה זו מתבטאת בדרכים שונות ומגוונות, אשר עשויות לפגוע בהתפתחות התקינה של הילדים ובמערכת היחסים המשפחתית.

במקום להתמודד עם האתגר ולחנך את הילדים להירדם בזמן, מחליטים להפריד אותם לחדרים שונים. ההפרדה מונעת את הבלגן, אך גם מונעת מהילדים ללמוד כיצד להתמודד עם כללים ברורים ולהתנהג בהתאם לציפיות ההורים.

 

שימוש בדרכים עוקפות במקום בחינוך ישיר

הורים שמפחדים לומר לילדיהם מה הם מצפים מהם ומשתמשים בדרכים עוקפות: לדוגמה, אמא של רונית יודעת שרונית לא אוהבת לסדר את החדר שלה. במקום לבקש ממנה לסדר, היא אומרת לה שיש עוגה במטבח, אבל רק אחרי שהיא תסדר את החדר. רונית מסדרת את החדר, אבל לומדת שאפשר להשיג דברים רק באמצעות מניפולציות, ולא מתוך הבנה של החשיבות בסידור החדר.

השלכות של דרכים עוקפות ולא חינוכיות: דמיינו ילד שמקבל כל הזמן שוחד כדי לעשות את מה שההורים רוצים. עם הזמן, הילד לומד שאפשר להשיג כל דבר באמצעות מניפולציות ושוחד. התוצאה היא ילד עם תחושת חוסר ביטחון ובלבול לגבי הציפיות ממנו, מה שעלול לפגוע בהערכה העצמית שלו וליצור מתח במערכת היחסים עם ההורים. והסמכות ההורית מה יהא עליה?! היא הולכת ונחלשת...

אז כיצד נתמודד בצורה נכונה יותר? במקום להציע שוחד או להשתמש במניפולציות, אמא של רונית יושבת איתה ומסבירה לה בצורה ברורה ורגועה למה חשוב לסדר את החדר. היא קובעת כללים ברורים ומצפה מרונית לעמוד בהם. רונית לומדת להבין את החשיבות של סידור החדר ולומדת להתמודד עם הציפיות ממנה בצורה ישירה וברורה.

במקום להפריד בין דני ורוני בלילה, ההורים יושבים איתם ומסבירים את החשיבות של שינה טובה ואת הציפיות מהם. הם מציעים פתרונות כמו קריאה משותפת לפני השינה כדי להרגיע אותם, מה השעה הרצויה להיות בשקט ומלמדים אותם איך להתנהג בצורה שתאפשר לכולם לישון טוב בלילה.

 

לסיכום

הורים שמעדיפים לעקוף את ילדיהם מתוך פחד מהתמודדות חינוכית עלולים לגרום נזק להתפתחות התקינה של הילדים ולמערכת היחסים המשפחתית. במקום להשתמש בדרכים עוקפות ולא חינוכיות, חשוב שאנו ההורים נפעל באומץ, בחוכמה ובפתיחות, ונגדיר גבולות ברורים לילדים וקודם לעצמינו כך נתקשר בצורה ישירה ואותנטית עם הילדים שלנו.

גישה זו תעזור לנו מאד בבניית מערכת יחסים בריאה ומכבדת, ותעודד את הילדים לפתח תחושת ביטחון והערכה עצמית והסמכות ההורית שלנו תתחזק מפעם לפעם הביטחון שלנו יתעצם והפחד ייחלש.

בהצלחה!

יוכי דנחי היא תומכת רגשית רב תחומית ומנחת הורים, מומחית למשמעת וסמכות, שיטת אימהות מודעת.

תגיות:הפרדהחדרי ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה