בריאות ותזונה

סיפרו לכם ששוקולד לא בריא? עזבו שטויות, תקראו את זה

אם חשבתם שאסור להכניס שוקולד לפה, אולי כדאי שתחשבו שוב. מחקר חדש מעלה תהיות לגבי הקביעה ששוקולד זה מסוכן

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחד האתגרים הגדולים ביותר לאוהבי המתוקים הוא להפסיק ולצרוך את הממתק החביב עליהם – השוקולד. רבים מאיתנו לא יכולים לעמוד בפני אחד המאכלים הפופולריים בעולם. אפילו יועצי התזונה מבינים זאת ומתחילים לשלב אותו גם בתפריט בריא.

מחקר חדש שם קץ לשמועות לפיהם שוקולד מסוכן לבריאות. לפי המחקר, שנערך בבלגיה, התרכובות של השוקולד יכולות להזיק רק במינונים גבוהים, ומה שחשבתם שמזיק – יכול להועיל לגופכם. אחד המרכיבים של השוקולד הוא המולקולה קרבונילים, שנוצרים במהלך קלייה של פולי קקאו. רובם נחשבים לבטוחים מאוד, אבל חלקם הקטן מזיק ונאסר כתוסף מזון באיחוד האירופי.

החוקרים בדקו האם הקרבונילים אכן נמצאים בכמויות שמסכנות אותנו. הם הכינו שוקולדים במעבדה ומצאו כי כולם, שנוצרו בעת קליית פולי הקקאו ולאחר הוספת חמאת קקאו, נחשבים לבטוחים.

בהמשך, רכשו החוקרים מוצרי מאפה מסחריים שונים דוגמת ופלים, קרפים ועוגות עם שוקולד וללא שוקולד, ומצאו כי בתשעה מהם התגלו רמות נמוכות יותר של קרבונילים, בעוד שהמרכיב הפחות בריא בהם נמצא בכמות גבוהה במוצרים כמו קרפ ועוגה.

כיום ההגבלה היא צריכה של 0.15 מיקרוגרם לאדם ליום, אבל במקרה הזה נמצאו 4.3 מ"ג לק"ג. כלומר, מה שאפשר להסיק מכך שהם נמצאו דווקא במוצרים האפויים, הוא שהקרבוניל נוצר ככל הנראה בתהליך אפייה או בתהליך חימום כלשהו.

ד"ר סיגל סופר, דיאטנית ראשית בחטיבת הרפואה של קופת חולים מאוחדת, הסבירה בטור מיוחד שפרסמה באתר N12 כי השוקולד שאנחנו אוכלים היום מכיל מוצקי קקאו, חמאת קקאו ולפעמים חלב. לדבריה, איכות השוקולד נגזרת מזן הקקאו וסך מוצקי הקקאו. ככל שהוא גבוה יותר, כלומר ככל שהשוקולד מריר יותר, כך איכותו התזונתית גבוהה יותר. כיום, שוקולד איכותי מכיל לפחות 70% מוצקי קקאו. שוקולד חלב מכיל אבקת חלב והרבה פחות מוצקי קקאו. שוקולד לבן מבוסס על חמאת הקקאו ולא מכיל בכלל מוצקי קקאו.

עוד לדבריה, מוצקי הקקאו מכילים פוליפנולים - רכיבים הפועלים כנוגדי חמצון ושומרים על כלי הדם. חומר נוסף הוא טיאוברומין שלו השפעה על הרחבת כלי דם המובילים דם ללב ויש לו והשפעה על הורדת לחץ הדם. השוקולד מכיל גם רכיב שמעלה את מצב הרוח. הקקאו עשיר באשלגן, מגנזיום ומכיל גם ויטמין A.

תגיות:שוקולדבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה