היסטוריה

הנס בשחרור הכותל המערבי במלחמת ששת הימים: עדויות וסיפורים על הניסים שהתרחשו

כיצד כבשה ישראל את ירושלים המזרחית ושריד בית המקדש? עדויות חיילים, ניסים על-טבעיים וסיפורים מרגשים על שחרור הכותל המערבי במלחמת ששת הימים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מלחמת ששת הימים, שהתרחשה בין 5 ל-10 ביוני 1967, הייתה מלחמה מכרעת בהיסטוריה של מדינת ישראל, ואחד האירועים המרכזיים והמפורסמים ביותר בה היה שחרור הכותל המערבי – מקום שעליו אמרו חז"ל כי מעולם לא זזה ממנו שכינה. הניצחון המרשים ושחרור הכותל נתפסו בעיני רבים כנס על-טבעי. במאמר זה נסקור את ההתרחשויות שהובילו לשחרור הכותל המערבי, את העדויות על הניסים והמאורעות העל-טבעיים שקרו במהלך הקרב ואת ההשפעה של האירוע על העם היהודי ועל העולם כולו.

 

רקע למלחמת ששת הימים ושחרור ירושלים

במהלך החודשים שקדמו למלחמת ששת הימים, המתחים בין ישראל לשכנותיה גברו. ירדן, ששלטה במזרח ירושלים ובכותל המערבי מאז 1948, הייתה חלק מהקואליציה הערבית שהתכוננה לתקוף את ישראל. ב-5 ביוני 1967, החלה ישראל במבצע התקפי נרחב שנועד להכות את צבאות מצרים, סוריה וירדן. ההתקפה על החזית הירדנית החלה בעקבות ירי בלתי פוסק של ירדן על ירושלים המערבית.

 

הקרב על ירושלים ושחרור הכותל

בליל ה-6 ביוני 1967, החליט הפיקוד העליון של צה"ל לצאת למבצע לכיבוש ירושלים המזרחית. מפקד חטיבת הצנחנים, מוטה גור, קיבל את הפקודה לכבוש את העיר העתיקה ולשחרר את הכותל המערבי. כוחות הצנחנים נעו לעבר העיר העתיקה במטרה להיכנס דרך שער האריות. בבוקר ה-7 ביוני 1967, לאחר קרבות קשים בשער האריות וברחבי העיר העתיקה, הצליחו כוחות הצנחנים לפרוץ לעיר העתיקה ולהגיע לכותל המערבי. המעמד היה מרגש ביותר. לוחמים, דתיים ושאינם, התרפקו על אבני הכותל, בכו מהתרגשות ונשאו תפילות הודיה. מפקד חטיבת הצנחנים, מוטה גור, הכריז ברדיו בקול רם ומרגש: "הר הבית בידינו!"

 

עדויות על ניסים בשחרור הכותל

1. חיילים ירדניים שראו "חיילים ענקיים"

ישנם דיווחים על חיילים ירדניים שברחו מאזור הכותל עוד לפני שהכוחות הישראליים הגיעו לשם. חיילים אלו דיווחו על חיילים ענקיים ונוראים שראו מול עיניהם, מה שגרם להם לברוח בבהלה. עדויות אלו מחזקות את האמונה בנוכחות עליונה שסייעה לצה"ל במשימתו. ("תולדות מלחמת ששת הימים: ממבצע סיני למלחמת ההתשה").

 

2. תחושת הנחיה עליונה

מפקד אחד סיפר שכאשר הגיעו לשער האריות, חזו באור בוהק שהנחה אותם לעבר הכותל, כאילו יד נעלמת מראה להם את הדרך. החיילים הרגישו שיש כוח עליון שמכוון אותם ומגן עליהם. התחושה הייתה שהנוכחות האלוהית הייתה איתם לאורך כל הדרך. ("אלופים של תקווה: סיפור מלחמת ששת הימים").

 

3. תחושת קדושה והתעלות רוחנית

חיילים רבים דיווחו על תחושת קדושה והתעלות רוחנית כאשר הגיעו לכותל. אחד הלוחמים, אברהם דינור, תיאר בספרו "מלחמת ששת הימים" את התחושות שחש כאשר נגע באבני הכותל: "זה היה כאילו נגעתי ביד האלוהים. תחושת קדושה ורוחניות הציפה אותי, ולא יכולתי לעצור את הדמעות". ("מלחמת ששת הימים").

הרב זמיר כהן על הנס המדהים בשחרור ירושלים:

עדויות הלוחמים על שחרור הכותל

מוטה גור

מוטה גור, מפקד חטיבת הצנחנים, היה מהראשונים שנכנסו לעיר העתיקה והגיעו לכותל. בספרו "הר הבית בידינו", הוא מתאר את רגעי ההגעה לכותל כ"מאורע היסטורי שאי אפשר לתאר במילים". הוא מספר על תחושת ההתרגשות העמוקה שחשו כל הלוחמים, על הדמעות בעיניהם, ועל הרגע שבו הבינו את גודל המשמעות של האירוע עבור העם היהודי כולו. ("הר הבית בידינו").

 

הרב שלמה גורן

הרב שלמה גורן, שהיה הרב הראשי לצה"ל באותה תקופה, הצטרף לכוחות הלוחמים והיה מהראשונים שהתפללו בכותל המערבי לאחר השחרור. הוא תקע בשופר ליד הכותל וקרא תפילת "שהחיינו". הרב גורן סיפר על תחושת הקודש שאפפה את המעמד ועל ההרגשה שהוא עומד במקום שבו עמדו אבותינו לפני אלפי שנים. ("עם ישראל חי")

 

חיילים פשוטים

חיילים רבים שהשתתפו בשחרור הכותל סיפרו על תחושת ההתרגשות העמוקה שחשו כאשר נגעו באבני הכותל לראשונה. אחד מהם, יעקב צור, מספר בספרו "בעקבות הלוחמים" על הדמעות שזלגו מעיניו כאשר הבין שהוא עומד במקום הקדוש ביותר לעם היהודי. הוא מספר על תחושת ההשתייכות והקשר העמוק לאבותיו ולמורשת היהודית. ("בעקבות הלוחמים").

 

דני מס

דני מס, אחד החיילים שלחם בשחרור הכותל, סיפר בספרו "בין הכותל לחומות" על הרגע שבו הגיע לכותל וראה את האבנים העתיקות. הוא תיאר את התחושות שחש: "עמדתי מול הכותל וחשתי שאני נמצא במקום שבו עמדו אבותינו לפני אלפי שנים. התחושה הייתה כאילו הזמן עמד מלכת וההיסטוריה וההווה נפגשו ברגע אחד". ("בין הכותל לחומות").

 

דוד, סמל ירושלמי

דוד, סמל ירושלמי, מספר: "אחרי ג'נין התקדמנו לכיבוש ה'גדה המערבית', והנה מתוך פרדס ירו לעברנו. חשבתי כי איזה חייל בודד או תושב מקומי חשק לו להפעיל את נשקו, אמרתי לכוח להמשיך ואני לבדי נכנסתי לפרדס. מה מצאתי שם? כארבעים חיילים וערבים בלתי סדירים אנשי משמר אזרחי שהצטרפו אליהם, כולם היו מזוינים. לרגע נדהמתי, חשבתי כי הגיע קיצי, ולמה זה העזתי לצאת בודד בעקבות יריות, ולהסתבך ללא מוצא? ברגע האחרון גמרתי אומר לא להיכנע בקלות, ללחום עד הכדור האחרון ואחרי כן ליפול. למעשה לא לחמתי ולא נפלתי. מהשמים קשרו את ידיהם, הם הרימו מולי - מול חייל אחד ויחיד- ידיים לכניעה, ועלי היה רק לסיים את המלאכה".

 

יואב גל

יואב גל, אחד הלוחמים שהשתתפו בשחרור ירושלים, סיפר על התחושות שחש כאשר נגע בכותל: "זה היה רגע שלא ניתן לתאר במילים. התחושה הייתה כאילו יד נעלמת נוגעת בכתפי ומנחה אותי. הרגשתי שהנוכחות האלוהית הייתה איתנו לאורך כל הדרך". ("בדרך לכותל").

 

ההשפעה על העם היהודי

שחרור הכותל המערבי היה אירוע מכונן עבור העם היהודי. לאחר 19 שנים שבהן הייתה הגישה לכותל חסומה בפני יהודים, הפך הכותל שוב למוקד תפילה ועלייה לרגל. המעמד של שחרור הכותל זכה לתהודה רבה בכל רחבי העולם והגביר את תחושת האחדות והגאווה הלאומית של העם היהודי.

הנס בשחרור ירושלים המזרחית ושריד בית המקדש הביא לשינויים משמעותיים בזירה הפוליטית והדיפלומטית. ישראל הכריזה על ירושלים המאוחדת כבירתה הנצחית והבלתי מחולקת, למרות ההתנגדות הבינלאומית. ההכרזה הזאת הגבירה את המתח במזרח התיכון, אך גם חיזקה את מעמדה של ישראל כמדינה ריבונית ובעלת שליטה על ירושלים.

כיבוש ירושלים המזרחית ושחרור הכותל המערבי במלחמת ששת הימים הוא אחד הרגעים המרכזיים שהותיר חותם עמוק על זכרונות הלוחמים והמשתתפים בקרב. האירועים שהובילו לשחרור העיר העתיקה, הניסים שקרו במהלך הקרב, והעדויות של הלוחמים מהשטח, מציירים תמונה של נצחון ניסי ועל טבעי, המלווה בתחושת קדושה והתעלות רוחנית. הסיפורים והעדויות על הניסים וההתרחשויות העל-טבעיות במהלך הקרב מחזקים את האמונה בנוכחות האלוהית שהייתה עם החיילים.

תגיות:הכותל המערבימלחמת ששת הימיםשחרור ירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה