בריאות ותזונה

למה חשוב להרתיח את המים, לפני שאתם מכינים מגשי קרח?

האם אפשר להרתיח מים פעמיים, למה המים מהברז עכורים לפעמים ואיך אפשר לבדוק את איכות המים באזור מגוריכם?

אא

כשזה מגיע להכנת קוביות קרח ביתיות, רבים מאיתנו עושים את הפעולה הפשוטה ביותר של למלא את מגש קוביות הקרח במים מהברז. 

כמה מאיתנו זוכרים באותם רגעים שמי הברז מכילים לפעמים מתכות ומזהמים כימיים הכוללים ארסן, נחושת ועופרת, כמו גם מזהמים מיקרוביאליים שגורמים לוירוסים? אז כן, זה נכון שבישראל מתבצעת בדיקת תקינות למי ברז אחת לעשר שנים וזה נכון שועדה שממונה על ידי מנכ"ל משרד הבריאות פועלת להביא את המים בברזים לרמה בינלאומית, אבל כל עוד המים לא מסוננים, תמיד תיתכן הימצאות של מזהמים בהם. 

יש מי שיאמר שהרתחת מים פעמיים מסוכנת לבריאותנו. האם יש ממש בטענה זו? 

לדברי ד"ר איתן אוקסנברג ממכון דוידסון, "התשובה ככלל היא לא. התהליך הכימי היחיד שמתרחש כשמרתיחים מים הוא אידוי - כלומר מעבר של מולקולות מים ממצב נוזלי לגז. המים לא משתנים והופכים לחומר אחר, וכל עוד משתמשים בכלים מתאימים, אין שום סיבה שיתווספו להם יסודות או חומרים נוספים על אלו שהיו בהם. מצד שני, הטענה שהרתחה חוזרת של מים גורמת להצטברות חומרים מסוכנים, אינה שקר מוחלט. האדים שעולים בזמן הרתיחה הם מולקולות מים שעוזבות את הכלי שבו המים הורתחו, ורוב החומרים האחרים, ובכלל זה מלחים, מתכות ותרכובות אחרות - נשארים בדרך כלל בכלי ההרתחה, באותה כמות בדיוק".

אז האם כדאי להרתיח מים לפני שאתם מכינים מגשי קרח ביתיים? בהחלט כן, אבל לא פעמיים. הרתחת המים פעם אחת תסייע לסלק מזהמים רבים (וזו גם הסיבה שמרתיחים מים עבור הכנת מזון לתינוקות).

דבר נוסף, לכתחילה רצוי לבדוק במקום המגורים שלכם את דוחות איכות המים. אם ריכוז הארסן המירבי למשל הוא 10 מיקרוגרם בליטר, זה אומר שכוס מים תחרוג מהריכוז המותר של ארסן. על ידי בדיקה של דוחות איכות המים אתם למעשה עוזרים לעצמכם להיערך מראש למצב שבו המים באזור מגוריכם נגועים מדי, ואז ההמלצה תהיה להשתמש במים מסוננים ולא במי ברז. 

תגיות:מיםקרחבריאותהקפאההרתחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה