חדשות בארץ

דרישה לפטר מרצה מחיפה שהשתתף בכנס עם בכיר חמאס; מנהלי המכללות: פגיעה בחופש הביטוי

פרופסור אסעד גאנם השתתף לאחרונה בכנס וירטואלי בו נטל חלק בכיר חמאס באסם נעים. ארגון בצלמו דרש מאוניברסיטת חיפה לפטרו. הכנסת דנה בחוק המסמיך על רקע זה פיטורי מרצים ומנהלי המכללות הודיעו כי יתנגדו לכך

אוניברסיטת חיפה (צילום: Hadas Parush/Flash90)אוניברסיטת חיפה (צילום: Hadas Parush/Flash90)
אא

ארגון "בצלמו" הגיש היום (חמישי) תלונה לאוניברסיטת חיפה ודרש להדיח פרופסור שהשתתף בכנס וירטואלי, בו נטל חלק בכיר החמאס באסם נעים.

במכתב התלונה נכתב בין היתר כי "חמאס כזכור ארגון טרור מפלצתי שציין כי ההישג הלאומי הגדול של העם הפלסטיני יהיה פירוק מדינת ישראל לגמרי. על ידי השתתפות באירוע עם חבר בקבוצה זו, בפרט לאחר אירועי שבעה באוקטובר ובימי מלחמה, גאנם לא רק הפגין חוסר שיקול דעת אלא גם פגע במוניטין וביושרה של אוניברסיטת חיפה וכן בכל תלמיד ותלמיד ובוגר ובוגר ובפרט משפחות שכולות, פצועים בוגרים, לוחמי מילואים וכל אזרח ואזרח. במעשה זה הפר מר גאנם את תקנון המשמעת ובו נקבע בסעיף עבירות משמעת".

"כמוסד מכובד להשכלה גבוהה, אוניברסיטת חיפה אמנם צריכה לשמור על ערכי חופש אקדמי, יחד עם זאת עליה לשמור על התנהגות אתית וכיבוד זכויות אדם. החלטתו של פרופסור גאנם להשתתף באירוע עם מחבל חמאס הקורא לפירוק מדינת ישראל מערערת עקרונות הליבה הללו ומעלה שאלות קשות לגבי מחויבותה של האוניברסיטה לטפח סביבת למידה בטוחה ומכילה".

שי גליק, מנכ"ל בצלמו מסר: "פרופסור גנאם חבר לחמאס ומוזמן לעבור ללמד בעזה. בישראל אסור לו להמשיך ללמד ולו עוד רגע אחד בודד. אני קורא לשר החינוך לדאוג להדחתו המיידית ואעשה הכל שמר גנאם יישב בכלא בגין מגע עם סוכן זר בשעת מלחמה".

כזכור, השבוע הגיש יו"ר הקואליציה אופיר כץ, בשיתוף התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, ובצירוף חתימותיהן של נציגים מסיעות הקואליציה והאופוזיציה, את הצעת החוק להוצאת הטרור מהאקדמיה. ההצעה מגיעה בעקבות האמירות המסיתות ממרצים באקדמיה, שהתגברו מאז ה-7 באוקטובר, ואשר לטענת כץ, לעתים מקבלות גיבוי מהמוסדות עצמם.

על פי הצעת החוק, מוסד יחויב לפטר מרצה, איש הוראה או חוקר, אם יתבטא או יפעל באופנים הבאים: שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ⁠הסתה לטרור, ⁠תמיכה בארגון טרור, תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור, של מדינת אויב, של ארגון טרור או של יחידים נגד מדינת ישראל.

מרצה שפוטר בעקבות דברים האלו לא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים ותמיכות מהמוסד. בנוסף, מוסד אשר לא יפטר מרצה לפי הוראות חוק זה, ישללו לו תקציבים על ידי המועצה להשכלה גבוהה. בהצעת החוק אין סעיף שסטודנטים מסיתים, או תאי סטודנטים מסיתים, יודחו מהלימודים.

בתגובה להצעת החוק, פורום נשיאות ונשיאי המכללות לחינוך בישראל הודיע כי הוא מתנגד להצעת החוק. בתגובה כתבו 22 מנהלי מכללות: "עוצמתם של המוסדות להשכלה גבוהה נובעת מפתיחות רעיונית ומחופש המחשבה, המחקר והיצירה, כמו גם החופש לבטא מגוון רחב של דעות שלעיתים עשויות להיות גם מקוממות או מרגיזות. חופש הביטוי אינו כולל הסתה לטרור או תמיכה בארגון טרור, שאסורים על פי החוק. המוסדות להשכלה גבוהה לא אמורים לשפוט ולהעניש את מי שעובר על החוק. זהו תפקידם של גורמי האכיפה: המשטרה, הפרקליטות ומערכת המשפט".

"בימים כואבים אלה, אמירות קיצוניות מעוררות כעס ואנו, המוסדות האקדמיים המכשירים נשות ואנשי חינוך והוראה, איננו בתי גידול לתומכי טרור, וכל ניסיון לצייר אותנו ככאלה עלול לגרום לפגיעה ממשית בכוחן של ההשכלה הגבוהה ומערכת החינוך הישראלית. אנו קוראים להסרה מיידית של הצעת החוק מסדר היום".

תגיות:אוניברסיטת חיפהבצלמודרישה לפטר מרצה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה