אמונה

מה גורם לבעל האמונה בה' לחוות פחות לחצים ודאגות?

שומר המצוות נעשה בהכרח רגוע יותר. אינו לחוץ שמא ייפול בעסקים או ממהלכים אחרים שעושה, שכן יודע הוא שאין הדברים תלויים בו, אלא בבורא עולם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רק 15.4 מהדתיים, דיווחו על רגשות של חששות לחצים, לעומת כ-25 אחוז אצל המגדירים את עצמם כלא דתיים - שיעור של כמעט פי שניים! (הסקר החברתי של הלמ"ס, 2016).

 

1. ביטחון בה'

האדם עלול לחוות פחדים דאגות ולחצים מסיבות שונות, כמו: פחד שיפול בעסקים; לחצים מעסקיו שיסתדרו על הצד היותר טוב; פחד שלא יהיה לו כסף להוצאותיו השונות; פחד מאויבים; פחד מאחר שלא יעשה לו רע. ועוד.

אמנם ההולך בדרך התורה והמצוות, מאמין ויודע כי "מזונותיו של האדם נקצבו מראש השנה ועד ראש השנה" (תלמוד בבלי, מסכת ביצה, טז, א) – שכבר בתחילת השנה נגזר כמה ירוויח בשנה זו, ועליו רק מוטלת ההשתדלות הסבירה על מנת שיקבל את אשר קצבו לו מלמעלה. כך שבין אם יעשה את ההשתדלות הסבירה המוטלת עליו ובין אם יעשה יותר ממנה, יקבל אך ורק את מה שנגזר עליו. לא פחות ולא יותר. וממילא מבין כי אין לו עניין להתאמץ לעשות יותר מהמוטל עליו. ואו אז נעשה בהכרח רגוע יותר. אינו לחוץ שמא ייפול בעסקים או ממהלכים אחרים שעושה, שכן יודע הוא שאין הדברים תלויים בו, אלא בבורא עולם, ומה שנגזר עליו מלמעלה יגיע בדרך זו או אחרת, ומה שלא נגזר עליו, לא יקבל גם אם יתאמץ יתר על המידה.

וגם כאשר תוקפות אותו צרות שונות, יודע הוא את מה שאמרו חז"ל (תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף ס, ב): "כל מאן דעביד רחמנא, לטב עביד [כל מה שעושה ה', לטובה עושה]". ומאמין שמה שיהיה זה ודאי טוב לו, וגם אם בהתחלה נראה אחרת, בסופו של דבר יתברר כיצד הדבר נעשה לטובתו. וכך נעשה רגוע. וגם אם בסוף רואה שהדבר נגמר בצורה הנראית כרעה, יודע כי ה' עשה זאת לצורך כפרת עוונותיו של אדם, לבל יסבול בעולם הבא. כך שגם הרע, הופך להיות טוב (ראה על כך עוד בפרק "אושר וסיפוק בחיים" תחת הכותרת "כוחות מיוחדים להתמודדות בעת צרה ודאגות").

כמו כן, אם מתעורר בלבו חשש מאחר שיעשה לו רע, מזכיר הוא לעצמו כי ה' שומר ומגן עליו, ויודע כי "אין אדם נוקף את אצבעו מלמטה, אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה" (תלמוד בבלי, מסכת חולין, דף ז, ב). כלומר, שאין אדם יכול לעשות לו משהו רע אלא אם כן נגזר משמים. וכך נעשה רגוע ומאושר יותר.

 

2. ארגז כלים

האדם המאמין, יש לו כלים מאד מיוחדים איתם הוא יכול להתמודד במצבים שונים. כך שבעת שהוא מרגיש לחץ פחד או דאגה, מיד הוא מרגיע את עצמו על ידי שמזכיר לעצמו פסוקי ביטחון, כמו:

  • "ה' לִי לֹא אִירָא, מַה יַּעֲשֶׂה לִי אָדָם" (תהלים קי"ח, ו') - שה' נמצא איתי ושומר עלי, ואין לי לפחד מבני אדם החפצים לעשות רע.
  • "טוֹב ה' לַכֹּל, וְרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו" (תהלים קמ"ה, ט') – שה' עושה טוב לכל הברואים ומרחם עליהם.
  • "הַשְׁלֵךְ עַל ה' יְהָבְךָ, וְהוּא יְכַלְכְּלֶךָ" (תהלים נ"ה, כ"ג) – תתן ביד ה' את רצונך, והוא ידאג למלא את מבוקשך.
  • "ה' עֻזִּי וּמָגִנִּי, בּוֹ בָטַח לִבִּי וְנֶעֱזָרְתִּי" (תהלים כ"ח, ז') – שה' הוא נותן לי חוזק ומגן עלי, ובו אני בוטח שיעזור לי.
  • "ה' הֵפִיר עֲצַת גּוֹיִם, הֵנִיא מַחְשְׁבוֹת עַמִּים" (תהלים ל"ג, י') – שה' מפר את העצות שרוצים הגויים להרע לעם ישראל, ומבטל את מחשבותיהם נגד עם ישראל.
  • "בֵּאלֹהִים בָּטַחְתִּי, לֹא אִירָא מַה יַּעֲשֶׂה בָשָׂר לִי" (תהלים נ"ו, ה') – בה' בטחתי, ולכן איני מפחד מבשר ודם.
  • "בְּטַח אֶל ה' בְּכָל לִבֶּךָ, וְאֶל בִּינָתְךָ אַל תִּשָּׁעֵן" (משלי ג', ה') – שלמה המלך, החכם באדם, מלמד כי הנכון הוא לבטוח בה' בכל הלב, ולא שישען האדם על חכמתו.
  • "רַבּוֹת מַחֲשָׁבוֹת בְּלֶב אִישׁ, וַעֲצַת ה' הִיא תָקוּם" (משלי י"ט, כ"א) – ועל האדם ורק מוטלת ההשתדלות ולראות כיצד הדברים מתפתחים לטובה.
תגיות:לחץאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה